Sæt og gentagelser?


slayer
 Share

Recommended Posts

Når der nu står man skal træne 3x 6-8, ved jeg godt det betyder 3 sæt af 6-8 gentagelser, men...

....betyder det at man skal træne til positive failure på alle sættene eller kun det sidste?

Hvad med et opvarmningssæt, hvordan skal det trænes?

Jeg har et stykke tid trænet sådan, at hvis jeg kunne tage maksimalt 80 kg i en øvelse, så har jeg kørt 3x 8, med henholdsvis 60, 70 og 80 kg og altså kun trænede til positive failure på det sidste sæt!

Jeg har også prøvet at træne sådan (lad os tage eksemplet med de 80 kg igen) at jeg kørt 12, 10, 8 gentagelser til positive failure med henholdsvis 70, 75, 80 kg.

Som i kan se er jeg i tvivl om hvad der er mest effektivt og i det hele taget hvad der er "rigtigt", man kan sige at træner man til positive failure i alle sættene bliver man hurtigt træt, men det er tilsvarende mere effektivt!

Jeg starter på et Full- body program med en 10-11 øvelser, så hvad vil i anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, kører du utroligt hurtigt dein krop ned, hvis du altid kører til failure.. derfor, kør dine reprange så du altid lige kan tage 1-2 gentagelser mere...

mit 3-4 x fullbody program om ugen ser således ud.. )kan ikke de rigtige betegnelser for øvelserne :[

Squat

bænkpres

flyees eller håndvægte over hovedet

Military pres

forskellige rygøvelser (varierer meget)

dips

lateral raise

triceps bag hovedet ting, og stpende med ben på bænk og hæve den tilbage..

bicepscurl både siddende og stående..

3 forskellige maveøvelser(fundet på getbig.dk sixpack til sommer"

og slutter ofte af med 50 alm armbæøjninger og 50 på kno..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et stykke tid trænet sådan, at hvis jeg kunne tage maksimalt 80 kg i en øvelse, så har jeg kørt 3x 8, med henholdsvis 60, 70 og 80 kg og altså kun trænede til positive failure på det sidste sæt!

Det her giver jo INGEN mening!!! Hvis du maximalt kan tage 80 kg, hvorfor kan du så pludselig i slutningen tage 6 reps med den belastning?? Så er 80 kg jo ikke dit max! hmmm....forklar venligst :confused2:

Failuretræning er djævlens værk. Det giver styrkeplateau... tro mig, jeg har selv trænet sådan før jeg fandt ud af, at det er noget skidt. Ens udvikling har det med at gå i stå. Selvfølgelig hvis du prøver at finde et nyt max, kan det jo ikke undgås, at du kører til failure på et tidspunkt - men ellers forsøg at undgå det.

Mht opvarmining plejer jeg at tage en belastning, hvor jeg i hvert fald kan tage ca 12-15 reps og så køre 2 sæt. Det virker fint for mig.

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige, at i mener hvis jeg maksimalt kan køre en vægt på 80 kg otte gange, så skal jeg træne med en 70-75 kg vægt otte gange af tre sæt, sådan at jeg i hvert sæt, har kræfter til at tage 1-2 gentagelser mere.

Kort fortalt, jeg skal i 3 sæt stoppe 1-2 gentagelser før positive failure? og jeg skal træne 3 sæt med samme vægt?

PS: Kan man blive stor uden at træne til positive failure? og får man bedre fremskridt (med henblik på at øge vægten på stangen)?

Link to comment
Share on other sites

Der er flere ting ved failure træning, der gør at jeg holder mig det (da jeg startede på styrketræning, var det failure og masser af makker hjælp) . Dels er min restitutionstid meget lang og hvis du vil kører fullbody, vil det formentlig påvirke din træning negativt. Jeg oplevede ligeledes problemer med mine skuldre, hvilket jeg er temmelig sikker på skyldes failure træning.

Hvilket fullbody program kører du?

MHT til hvorvidt progressionen går i stå, hvis du ikke kører failure, mener jeg at det tværtimod vil gavne. Det er ihvertfald min erfaring. Det underlige er at efter jeg stoppede med failure, kunne det både ses på mig og min styrke steg voldsomt.

Du spørger om hvorvidt du skal kører samme vægt og lidt lavere end da du kørte med positiv failure. Det afhænger hvilket program du følger, hvis du kører HST, som de fleste herinde der træner fullbody, skal du følge progressionstabellen. Det er iøvrigt rigtig gode træningsprincipper (HST). En anden mulighed som jeg anvendte da jeg var yngre, var at jeg kørte 3 sæt. Først et nemt, så et omkring dit 8 maks rep. Hvis de 8 løft lykkes, så mere vægt og prøv at tage 6 løft. Næste gang, tager du et nemt og så prøver du med den vægt, du anvendte i sidste træningspas i tredje sæt. Hvis du for 8 her, så mere vægt i 3 sæt. Og så fremdeles. Men jeg vil anbefale HST, det giver gode resultater :)

Link to comment
Share on other sites

MHT til hvorvidt progressionen går i stå, hvis du ikke kører failure, mener jeg at det tværtimod vil gavne. Det er ihvertfald min erfaring. Det underlige er at efter jeg stoppede med failure, kunne det både ses på mig og min styrke steg voldsomt.

Ja det er jo netop det, jeg mener med styrkeplateau. Man udvikler sig ikke overhovedet, hvis man kører failuretræning, så hold jer fra det lort!! :rolleyes: Jeg har også selv udviklet mig enormt efter jeg stoppede med at køre til failure eller benytte mig af forced reps.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er mht opvarmning du mener, så henviser jeg til mit første indlæg i denne tråd.

Der er også et træningsprincip, der hedder pyramidetræning, hvor man går gradvist op i vægt og efter man har toppet i træningspasset, går man så ned i belastning igen. Pissehårdt!!

Du skal stoppe èn rep før failure... :pullup:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tænker på er, at hvis du fx. plejer at træne biceps med 40 kg (med 8 gentagelser), tager du sæt et opvarmningssæt på omkring 30 kg (med 15 gentagelser) og derefter 3 sæt af 40 kg (med 8 gentagelser i hvert sæt)?

Altså om du beholder samme vægtmængde i alle tre sæt (efter opvarmningssættet)?

Link to comment
Share on other sites

For lige at tage mit biceps curl-program med Dumbbell som et eksempel:

Jeg tager først de to lette sæt (med 13,5 kg) med 12-15 reps alt efter temperament.

Derefter øger jeg belastningen til ca. 18,5 kg og tager èt sæt med 8 reps. Derefter til 21 kg og tager 2 sæt med 6 reps. Sommetider slutter jeg af med et enkelt sæt med 23,5 kg og tager 4 reps. Denne progression er vigtig, så du vænner din krop til at køre tungt.

Link to comment
Share on other sites

øhhhh nej..... det er i næsten alle henseender en dårlig idé at lave deciderede opvarmningssæt... du kan sagtens lave en opvarmning der gør musklen og bindevævet varmt nok til at løfte tungt og så kun løfter måske 1-2 gentagelser med måske 3 vægte op mod din work vægt..... det andet dræner bare musklen før den skal fyres af for alvor... Som hovedregel er det jo (næsten) kun det tungeste sæt der betyder noget alligevel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share