Pulsur.


JPG
 Share

Recommended Posts

Jeg er nybegynder på motions fronten, kvinde over de 40, som absolut ikke gider at se yderligere kvindlig ud. Et rygestop har gjort sit til at min vægt sådan lige pludselig har sneget sig helt ubemærket over de 81 kilo. og med mine 165 - ja så giver det jo buler hist og pist. Jeg har så taget mig sammen siden 30 januar, ved at røre mig væsentlig mere, dette kombineret med fedtfattig kost har givet en vægt reduktion på 6 kilo. Jeg løber, eller rettere sagt jeg prøver på at løbe - jeg kan klare 2 kilometer ud i en køre - men resten af strækningen går med at gå og løbe, jeg håber snart at kunne klare 5 kilometer ud i en køre. Jeg overvejer at invistere i et pulsur - men jeg kan ikke lige blive enig med mig selv, om jeg ikke først skal lære at lytte til hvad mit åndedræt og mine muskler siger mig - inden jeg lader det være op til tekninkken - vil I være søde lige at være med på råd ?

Hilsen Jytte

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til!

Der er delte meninger om det rette svar! Der er folk der skyer pulsure og mener at det er bedre at lære sin krops signaler, og så er der folk som mig som næsten ikke kan træne uden !

Man må nu aldrig lade pulsuret overtage styringen helt. Jeg har dage hvor jeg kan arbejde ubesværet ved 175 og dage hvor det er en rigtig dårlig ide. Pulsuret er en god motivator, det hjælper en til at holde sig igang - der er dage hvor man let snyder sig selv - så er pulsuret en god ting at have - "ok jeg skal vist lige tage min sammen".

Pulsuret kan også give information om udvikling i form mv. Alt i alt er der ikke noget klart svar - prøv eventuelt at prøve dig frem ved at låne et! :)

God træning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du vil have synderlig meget glæde af et puls-ur. Det kan selvfølgelig være at investeringen kan betale sig, hvis du får et kanon tilbud.

Jeg tror i første omgang du skal koncentrere dig om at "lunte" 5km.

Læg i fokus på at finde et tempo du kan holde, og en løbe rytme der er behagelig. Der er mange, der knækker nakken på at ville løbe hurtigere end de engentlig kan.

Jeg løber af og til sammen med min kæreste, som absolut ikke er i super form. Vi går/løber ca 6km. Men der er ikke synderlig stor forskel på gå og løbe tempoet. Men tilgengæld er det en stor sejr, når man opdager at man relativt ubesværet kan lunte 2km+....

God fornøjelse, og husk man skal kravle før man kan gå.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Personligt mener jeg at et pulsur er et must for enhver nybegynder der har nået dit stadier. Jeg har selv rigtig gode erfaringer med pulsur. Da jeg selv begyndte at løbe, gjorde jeg den fejl det også lyder til at du gør. Jeg løb alt for stærkt. Og forskellen mellem at gå død efter 2 km og så måske løbe 4 km, kan let være lille for en nybegynder. Det drejer sig om måske om ½-1 km/t, som du løber for stærkt. Jeg mener at et pulsur vil hjælpe en hver nybegynder med at lytte til sin krop, og bedre finde det pulsinterval som man kan løbe i.

Jeg ligesom arne, dage hvor min puls er noget uregelmæssigt. Men for mit vedkommende er det mest dage hvor den let blive for høj, og derfor gør pulsuret bare at jeg løber langsomt. Men det plejer jeg at kunne mærke og så sætte jeg uret op i næste pulsinterval, og så passer det igen.

Så mit råd til alle nybegyndere som kan løbe 1-2 km og har svært ved at komme videre. Få et pulsur, og så brug de formler der findes til at regne det pulsinterval ud som du skal løbe i.

Se evt. min log der står lidt mere om de erfaringer jeg gjorde mht. til løb og pulsur da jeg selv begyndte at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Som Arne skriver, så er der jo delte meninger :)

Jeg mener personligt, at puls-uret udelukkende har underholdningsværdi - medmindre man virkelig træner seriøst og systematisk på elite-niveau.

Men underholdningsværdi skal man heller ikke kimse af på en regnvejrdag i modvind. Specielt hvis man løber alene kan det være vældigt hyggeligt at kigge på puls-udviklingen.

Så hvis du har "brug for" en ekstra motivations-faktor: køb, køb!

Hvis det er af hensyn til optimering af træningen vil jeg i stedet sige: løb, løb!

God vind :)

Link to comment
Share on other sites

Man behøver bestemt ikke et pulsur - overhovedet ikke!!!

Hvis man synes at man går død for hurtigt er det jo bare et spørgsmål om at løbe langsommere, det behøver man vel ikke et pulsur for at kunne finde ud af?? Man passe på ikke komme til at lade det hele gå op i pulszoner, man skal da bare lytte til kroppen...

Mål evt. en rute op i 500 m stykker, og derved kan du holde en bestemt ½km tid, det er billigere!

Når alt det så er sagt skal det siges at jeg ikke selv kunne undvære mit pulsur, selvmodsigende?? Ja! Men det er en god motivator for mig!

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share