Rygtræning


Seb M
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst hid og did, og efterhånden har jeg dannet mig det indtryk, at de fleste i deres rygprogram bla. træner chins. Hvorfor? Umiddelbart ville jeg sige at pull-ups rammer ryggen mere, men er det bare mig eller hvad? Jeg ville egentlig gerne høre, hvilken af disse to rygøvelse som er den bedste, når man primært vil ramme ryggen... :huh:

Som en fodnote kan jeg lige sige, at jeg i øjeblikket skiftevis kører chins én dag og pull-ups den næste.

Udover disse to kører jeg hver gang chins med smalt greb og håndfladerne mod hindanden (ved ikke hvad denne øvelse hedder), bent-over dumbell rows og dødløft.

Seb M

Edited by Seb M
Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst hid og did, og efterhånden har jeg dannet mig det indtryk, at de fleste i deres rygprogram bla. træner chins. Hvorfor?
Folk er ikke enige om, hvad der er chinups og hvad der er pullups, og man kan derfor ikke regne med, hvad folk træner.
Jeg ville egentlig gerne høre, hvilken af disse to rygøvelse som er den bedste, når man primært vil ramme ryggen...

Dette er diskuteret utallige gange førhen. Prøv at bladre et stykke tilbage. :)

Både i styrketræning og muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Eller også er dette forklaringen: http://www.exrx.net/Questions/MuscularAnalysis.html

Can you tell me what are the differences between pull-ups and chin-ups? By watching the animated gifs, I can't see any. Both exercises seem the same to me, however you state that at chin-ups there are more muscles involved. How so?

Most assisted pullup or weighted pullup machines allow the head and body to travel straight up. An assisted chinup or weighted chinup typically is performed on a chinup bar in which the head travels behind the bar. Consequently the body is angled back at the top of the chinup.

The differences between the pull up and chin up are very subtle. The body and head are more vertical on the pull up. The back is arched slightly further back on the chin up so the head can clear the bar. Both the chin up and pull up involve shoulder adduction and scapula downward rotation. Due to the small difference of the angle of the torso, the chin up also includes a small degree of of shoulder transverse extension and scapula adduction (retraction); hence the additional muscles involved. On the pull up the clavicular head of the Pectoralis major is involved in shoulder adduction since the body is more vertical. This vertical posture is even more pronounced on the rear pull up. Granted these difference are difficult to observe on the current clips. You can obviously see the differences between the Chin up and Rear Pull up. The Pull up is between these two extremes.

Link to comment
Share on other sites

Hej T

Prøv at sætte dig i læserens sted; ...hænderne vender væk fra kroppen...Det giver jo ingen mening :confused2:

Som jeg har forstået det så er pull up med håndfladerne vendt mod kroppen/ansigtet når man hæver sig (underhåndsgreb). I chins ups er det håndryggen som vender mod kroppen (overhåndsgreb).

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Martin -> Hehe, i den forklaring jeg har hørt med at det udelukkende er grebet der gør forskellen, der er:

Pullup = overhåndsgreb, håndfladen væk fra kroppen

Chinup = underhåndsgreb, håndfladen mod kroppen

Men jeg holder stadig fast ved at det er forklaringen jeg postede før, der er den "rigtige" - ikke nødvendigvis den med flest tilhængere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at Seb M mener:

Chins = knoerne mod sig selv. Træk op med front mod chinbar.

Pull-ups = knoerne mod sig selv. Træk op med ryggen mod chinbar.

Har jeg ret Seb?

ja, for ellers ville det vel nærmere være en træning af biceps osv. en ryg hovedsageligt... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share