Cykling


Metalman
 Share

Recommended Posts

Jeg træner både cykling på landevejen og (når det er dårligt vejr) på en kondicykel i det lokale center. Jeg undrede mig over, om hasecurls er en øvelse, der er værd at spilde tid med henblik på et stærkere baglår. Har i cykelryttere herinde nogle erfaringer med den øvelse kombineret med cykling??

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning er generelt en rigtig god idé, hvis man vil blive bedre på cyklen. Mht. den nævnte øvelse, så må jeg tilstå at jeg ikke aner hvad det er. Men generelt anbefaler man cykelryttere at lave styrketræningsøvelser, der aktiverer så store muskelgrupper som muligt, samt lave øvelser der simulerer de bevægelser man laver på cyklen. Frivægte er rigtig gode, fordi de forbedrer ens balance.

Ziggymund :wave:

Link to comment
Share on other sites

Som Ziggymund siger, så er styrketræning generelt set en god ting, for ens præstationsevne på cyklen.

Leg-curls og leg-extentions er bliver i stor grad andvendt af cykelryttere, men dødløft og squat vil dog være klart at foretrække.

Cykelryttere er et meget konservativt folkefærd, og der skal meget til, at flytte dem fra det, de altid har gjort. Selv ben-hårde facts er ikke altid nok!

Link to comment
Share on other sites

Effekten af hase-curls må være at træne baglåret (haserne) således at der kan opnås større styrke der hvor de (haserne) er aktive (OK det siger sig selv - her kommer grunden til sludderet). Haserne er aktive i skiftet mellem nedtråd og op-tråd også kaldet Bottom dead centre. Cykelrytterne træner dette (jvf. beskrivelse af Hincapies træning hos Carmichael). Jeg ville dog til enhver tid anbefale den træning som Ziggy beskriver (Tung, tung belastning, lav kadence, det kan sagtens gøres på kondicykel, hvor det vel ovenikøbet vil sætte yderligere fokus på de svære punkter (TDC og BDC)). Alt andet lige er jeg overbevist om at styrketræning så nær det oprindelige bevægemønster giver mest.

MVH Sander

Link to comment
Share on other sites

..........samt lave øvelser der simulerer de bevægelser man laver på cyklen

Lige her var der alstå lidt sludder, men pyt det kan ske for en hver ;o)

Det er forkert set at man skulle lave øvelser der simulerer cykling, man holder skæg for sig og snot for sig. Man træner TUNGT og eksplosivt og IKKE på cyklen men i allerhøjeste grad i styrketræningslokalet.

Metalman - du vi ikke få noget ekstraordinært ud af at træne dine baglår specifikt. Du får ikke et bedre "rundt tråd" af det. Tværtimod er det min erfaring (som temporytter) at når du får teknikken med trådet på plads, vil du får et baglår der er stærkt nok. Det er vigtigt at du - også selvom du er bjergrytter - tænker i at træne store muskelgrupper, med tung vægt, få gentagelser og gerne i tempo (hvilket med rigtig tung vægt vil værre ret relativt)

Link to comment
Share on other sites

Øh hvorfor er det noget sludder?

Umiddelbart kan jeg ikke finde ud af hvorfor de to ting skal holdes hver for sig. Jeg kan forstå hvis man ønsker større styrke (kun) må man i bøfkælderen og svede, men hvis styrken skal være funktionel i forbindelse med cykling (eller enhver anden sport) så skal man jo alligevel ud bagefter og 'lære' nervesystemet at udnytte den øgede styrke. Det virker da mere formåltjenstligt at kombinere de to ting.

'..at når du får teknikken med trådet på plads' Jamen hvordan går man det? Det er jo netop beskrevet (flere gange) af Ziggymund (og hos Carmichael.... Jeg ved ikke lige hvem der kom først :) ) at denne forbedres ved at træne tungt tungt med lav kadence. Eller på MTB (den foretrækker jeg, det er for mig en hel del sjovere).

Jeg mener dog stadig at der kan være en vis effekt i de der 'curls' da, som også beskrevet her på MOL, øget styrke forbedrer konditionen. En øget styrke må alt andet lige også gøre det nemmere at indrage musklerne, der måske ikke umiddelbart er en del af aktiverings mønstret (ihvertfald ved udtrætning)

Det sidste blev vist lidt uldent, men summasumarum: Styrketræning er godt nok men funktionel styrke er bedre

Sander

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder og nikker mens jeg læser en stor del af dit indlæg, men jeg må stadig ryste på hovedet af en lille men vigtig del.

Jeg kan kan ikke gøre noget ved at du ikke kan finde ideen i det, men jeg vil gerne prøve at argumenterer.

Det er en klar misforståelse at funktionel træning skulle give mere. Lad mig sam ligne det med noget andet. I min filosofi er det således med funktionel styrketræning - jeg begynder at fortælle alle løbere at de skal skifte deres løbesko ud med en multi-cross-trainer sko, fordi den vil gøre at de kan løbe i alle underlag. Enhver løber som jeg sagde dette til ville fortælle mig med en let overbærende hovedrysten at jeg er tåbelig at høre på. Og det giver mening, fordi en sådan multi-cross-trainer egentlig kun er fair til mange ting, og ikke god til noget egentligt (ikke negativt). Sådan er det også med styrketræning som tillæg til anden type sport. hvad enten vi taler cykling eller gymnastik eller basket ball.....etc. Den funktionelle styrketræning er fair god træning til den sport man dyrker, mens en specifik styrketræning sat i system er god som målrettet tillæg. F.eks. træner Peter Sandvang MEGET tung eksplosiv styrketr. med max 6 gentagelser. At kalde ham for en dårlig cykelrytter vil være en tilsnigelse af rang. Og han tilskriver faktisk i høj grad sin styrketræning en stor del af sin ære.

Teknikken på cykel KAN IKKE læres med funktionel styrketræning. En løber lærer at løbe ved at løbe i bestemte systemer, en cykelrytter lærer sit kram på cyklen, en basketspiller at spirnge højt ved at springe.... det er kan så godt være at vi skal kalde tung belastning på cykel for "funktionel styrketræning", og det er vel også funktionel styrketræning når basketspilleren hopper med sandsæk etc.... men det er en anden historie, for hver eneste af disse mennesker bør træne i fitnesscentret med det ene formål, nemlig at have styrken muskelmassen smidigheden osv, til at GØRE de ting de gør. Derfor siger du skal holde skæg for sig og snot for sig. dermed håber jeg at jeg fil linket styrketræningen til det som de andre siger, nemlig at du skal ud bagefter og fortælle kroppen at nu skal den bruge sin nyvundne styrke til noget mere......det kan man ikke snige sig til i styrkecentret.

Link to comment
Share on other sites

Jo, haserne bruges på cyklen, men det er MEGET vigtigt at de samtidigt holdes smidige. Jeg har haft (store) problemer med at haserne kan blive mindre smidige ved isolerede øvelser hvor du går specifikt efter at ramme haserne. OG tro mig - usmidige haser er VEJEN til skader på cyklen.

Min mening er, at du i fitnescenteret skal holde dig til tunge basisøvelser hvor du bruger så mange muskelgrupper som muligt.

SQUAT er KONGEØVELSEN. Det kan ikke siges for mange gange - den er virkelig super. Kør den med en benstilling hvor afstanden svarer til din position på cyklen - altså breden af krank + pedalarme. Kør ikke specielt langt ned - du skal lige ned så vinklen i knæledet svarer til den du kommer ned i i et pedaltråd (Det er vigtigt at du lige bruger lidt tid i starten på at få dybden og bestillingen rigtig - TEKNIKKEN er virkelig vigtig). Og så må knæene ikke komme for langt frem - hold dem bag tåspidserne - så er du nået RIGTIGT langt for at undgå knæskader (jeg har - 7-9-13 - aldrig haft problemer med knæene, og jeg har VIRKELIG presset mig selv hårdt i squatracken gennem vinteren).

Dødløft er også en god øvelse som styrker ryggen godt.

Vær desuden opmærksom på at det som regel er ryggen der vil sætte begrænsningen for hvor meget du kan løfte i squat i starten (i hvert fald hvis du ligner 99% af alle andre cykelryttere :D ) - det gør OVERHOVEDET ikke noget. Faktisk er stabiliteten i ryggen MEGET vigtig når du sidder på cyklen.

-

Når man sætter styrketræning i centeret op imod tung træning på cyklen overser man - SOM JEG SER DET - helt målet med de to forskellige træningsformer.

DU vil ALDRIG kunne belaste dine muskler ligeså tungt på en cykel som med vægttræning (held og lykke med at finde et gear hvor du er kørt til 100% udmattelse efter 6 tråd!) Styrketræningen vil altså til hver en tid værre overlegen mht. træning af muskelstyrke.

Den mest begrænsende faktor når du kører op ad en stejl stigning, eller en spurt hvor du skal udvikle en stor kraft er IKKE selve musklens styrke, men evnen til at fjerne affaldsstoffer effektivt fra musklen. Sker dette ikke vil du "SYRE TIL" (misledende udtryk, da forskning peger på at det sikkert IKKE er mælkesyrens skyld).

Derfor vil du kunne finde profesionelle cykelryttere som kan træde EKSTREMT hårdt i pedalerne, men er ynkelige når det gælder benpres.

Omvendt vil du kunne træne din SQUAT til imponerende styrke - og samtidigt være ynkelig på bakkerne.

Det gælder om at øge styrken i fitnesscenteret - og forbedre kredsløbet + kroppens evne til at fjerne affaldsstoffer under hård belastning på cyklen. En Kombination af disse to træningsformer er vejen til succes.

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

DU vil ALDRIG kunne belaste dine muskler ligeså tungt på en cykel som med vægttræning (held og lykke med at finde et gear hvor du er kørt til 100% udmattelse efter 6 tråd!) Styrketræningen vil altså til hver en tid værre overlegen mht. træning af muskelstyrke.

OK det giver mening.

Sander

Link to comment
Share on other sites

Sker dette ikke vil du "SYRE TIL" (misledende udtryk, da forskning peger på at det sikkert IKKE er mælkesyrens skyld).

Der er nu korrekt nok at der sker en ophobning af mælkesyre under meget hårdt arbejde. Men det er ikke mælkesyren der er årsagen til trætheden. Under hårdt arbejde sker der en voldsom stigning i [K+] extracellulært som i hviletilstand vil være dødelig. Dannelsen af mælkesyre går ind og beskytter musklerne, så de fortsat kan arbejde i den høje [K+].

Link to comment
Share on other sites

Cool!! Det bliver spændende at se hvor hurtigt jeg kan komme til at køre i år :D er virkelig mere end nogensinde før tændt på at cykle! Og så kombineret med styrketræning i centret en gang imellem kan jeg da KUN blive enhver cykelrytters skræk i år <_< hmmm...eller? hehe

(held og lykke med at finde et gear hvor du er kørt til 100% udmattelse efter 6 tråd!)

:lol: HAHA!! Det må sgu da vist være 74, 11 eller noget i den stil!! :lol:

Men endnu en gang tak for alle jeres gode svar ;)

Link to comment
Share on other sites

hvis ikke retsten giver mening, så er der vel heller ikke mening i at forklare det mere. Nu har du fået det i et par forskellige udgaver  

smily eller ej, Dumb&Dumber din facon pisser mig fuldstændig af! fordi jeg er så pænt et menneske vil jeg nøjes med at kalde dig arrogant.... :angry:

Sander

Link to comment
Share on other sites

smily eller ej, Dumb&Dumber din facon pisser mig fuldstændig af! fordi jeg er så pænt et menneske vil jeg nøjes med at kalde dig arrogant....  

Sander

Det er jeg ked af at du ikke forstod det ironiske i, humor kan desværre ikke debatteres. Jeg så bare det ironiske i alle de mennesker der havde forklaret og forklaret, og det eneste der skulle til var en kort bemærkning, der for iøvrigt også var skrevet ironisk. Undskylder bestemt (og det mener jeg) at du har et forvrænget billede af et menneske for hvem et erklæret mål i livet er at være et godt menneske, hvorunder arrogance vist ikke hører til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share