Kreatin


Roland
 Share

Recommended Posts

Hvor lang tid gik der før I kunne mærke forskel pga kreatin tilskuddet?

Jeg har taget det i 14 dage og jeg har ikke mærket nogen forskel. Jeg har ikke taget i på i vægt og jeg kan ikke mærke forskel når jeg træner.

Jeg drikker tre liter vand om dagen og startede med at tage 20 gram den første uge jævnt fordelt over dagen og derefter 4 gram dagligt...

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

jaaa.. Du gør det rigtigt nok. Kan ikke forstå at du ikke kan se/mærke at de er blevet mere bløde idet ? Men kreatin virker kun på 80 % af de mennesker der tar det så du er nok bare den uheldige... For du nok med proteiner. kombiner det evt. med Weightgainer og protein så får du self. bedst resutat!

Link to comment
Share on other sites

Det er fint nok du loader med de 20 gram i den første uge, men 4 gram om dagen er ikke helt nok...

Du skal op på 10g dagligt, som bedst tages over to gange.

Evt. 5g om formiddagen, og igen 5g øjeblikkeligt efter træning!

Kan være lidt justeringer hjælper, men som det er blevet nævnt er det jo desværre ikke alle der har gavn af kreatin :angry:

Link to comment
Share on other sites

Prøv at drikke 1 liter vand mere. Det hjælper ofte.

Hvis du indtager meget koffein (kaffe, te, cola etc.), så kan dette muligvis være årsagen. Prøv at indtage så lidt som muligt eller måske endda slet ikke noget!

En god ide er at indtage kreatin sammen med hurtige kulhydrater (sukker), da dette forbedrer optagelsen af kreatinet.

Der er desuden lavet nogle produkter specielt til at forbedre optagelse og effekten af kreatin. Fx. har sublimsport produkter som AST - HSC Creatine og Cell Tech. Begge disse produkter indeholder hurtige kulhydrater.

Jeg har selv prøvet HSC Creatine og det var faktisk ok.

Hvis du vil have et produkt der indeholder andet end sukker og kreatin, kan jeg anbefale dig RiboMatrix fra reflex-nutrition. Dette produkt indeholder mange stoffer, der er gavnlige for optagelsen af næringsstoffer (herunder kreatin). Her kan nævnes ALA, L-Glutamin, Ribose, Taurin, Krom, Magnesium og kulhydrater.

Jeg bruger selv produkter i øjeblikket og min vægt er steget fra ca. 75 kg til 81 kg på 8 uger (selvfølgelig mest vand). Men jeg får som regel også god effekt af kreatin.

Hvis du ikke vil ud og investere penge i et nyt produkt, kan du bruge druesukker sammen med kreatinet og indtage dette efter træning.

Jeg tror ikke at det har noget med mængden af kreatin at gøre, som Palle skriver. Hvis du har kørt en ladefase, så burde 2 gram om dagen endda være nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får altid først den fulde virkning af kreatin efter ca. 6-8 uger - styrkemæssigt, dog begynder vægten at stige fra starten.

Jeg ville fortsætte med at indtage kreatin i et par uger mere og samtidigt drikke alt det vand, der overhovedet kan komme ned :)

Hvornår indtager du dit kreatin? Jeg vil anbefale, at du indtager ca. 5 gram lige efter træning, gerne sammen med en protein/kulhydrat shake. På de dage hvor du ikke træner, kan du tage det om morgenen, gerne sammen med et glas appelsinjuice eller lignende.

Det eneste usunde ved min kost er bajerne i weekenden.

Og drop så lige alle de bajere i weekenden - vil du træne eller vil du drikke bajere :lol: :lol: :lol: :lol:

Edited by Mr. Fitness
Link to comment
Share on other sites

Hej Roland,

Årsagen til at du ikke mærker nogen effekt af brugen af kreatin, kunne være fordi at du glemmer at indtage kreatin sammen med en kulhydrat/energidrik. Kulhydrat stimulerer insulinprodukten og denne kombination hjælper kreatinen ind i musklerne. Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Er det optimale at indtage kreatinen EFTER træningen eller FØR træningen?

Jeg er kommet i tvivl og hører forskellige ting.

Hvad er den fysiologiske forklaring på at det skal tages efter træningen?

Jeg indtager kreatin umiddelbart før træning.

Bør man indtage det flere gange dagligt, eller kan man nøjes med een gang?

Jeg har styr på load-perioder osv.. det er mere timingen af kreatin-indtaget jeg er i tvivl om...

Link to comment
Share on other sites

Er det optimale at indtage kreatinen EFTER træningen eller FØR træningen?

Jeg er kommet i tvivl og hører forskellige ting.

Hvad er den fysiologiske forklaring på at det skal tages efter træningen?

Det optimale er efter træning. Efter træning har man et såkaldt "åbent vindue" i ca. 3 timer, hvor man bedre optager alle næringsstoffer, da kroppen har et øget behov for disse efter træning.

Efter loadingfasen er det nok at indtage ca. 5 g kreatin efter træning. Tag det om morgenen de dage du ikke træner, da kroppen her ligeledes optager næringsstoffer godt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om du allerede bruger det, men ellers skulle du prøve at bruge det kreatin-program der ligger under Artikler inde på GetBig.(Ville ha' givet dig linket, men der var problemer med min browse)

Se hvad der sker.... B)

Seb M

Forresten er der vist noget med et tilbud på kreatin lige pt derinde..

Link to comment
Share on other sites

Vedr. viking kreatin - så er der vist nogle gutter her som også har en mening omkring virkningen:

http://www.bodyhouse.dk/idealbb/view.asp?t...8-E23892058D32}

QUOTE ("Palle" @ 24. Mar 2003, 09:37)

Du skal op på 10g dagligt, som bedst tages over to gange.

>> Palle

Hvad er det for noget fup ?

Rune

- Hvorfor er det noget vrøvl - den er da skam god nok. Ca 1 g. for hver 10 kg's kropsvægt

Link to comment
Share on other sites

>> DSB Harry

Det er noget fup!

Du mener måske, at en fed mand på 160 kg, skal have tilført 16 gram kreatin om dagen? Jeg kan godt se, at det er vigtigt at al hans fedt får tilført en masse kreatin...

Videnskabelig undersøgelser på vej...

Rune

Link to comment
Share on other sites

Nu snakker vi måske jo ikke altid "videnskabeligt" men derimod bare en sådan lidt nem tommelfingeregel som de fleste ville kunne huske. Det er jo ikke alle der har tid/lyst/eller ved hvor man få tjekket sit BMI. 160 kg - ok overdrivelser fremme jo forståelsen - jeg kan ikke mindes hvornår sidst jeg set en 160 kg i mit center og som bruger kreatin - men de findes nok - men :D

Link to comment
Share on other sites

Det er sådan set fint nok klausj. og tak for linkene.

Men jeg har prøvet at loade, men holdte med den måde, da den nye mikroniseret type kom frem. Prøvede også her men fandt ud af, at alt det der loading ikke var helt det værd, i forhold til mængden man indtog. Så prøvede jeg med nogel forskellige "kure" med henholdsvis 4, 8, 12, 16 og 20 gram dagligt i en periode af ca 6 uger. Fra 12 gr. og opefter følte jeg ikke den store effektforskel men fra 4 til 8 gr. en stor og igen lidt mindre fra 8 -12. Da jeg ligger omkring de 0,1 ton+ ja så er det faktisk udfra egne erfaringer at jeg føler/tror at ca de 10 gram fungere bedst for mig - eller 1 gr. pr. 10 kg kropsvægt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

tog du over 4 timer om at skrive dit indlæg ?

HINT: brug mere end én finger til at taste med!  

Hehe...jeg havde bare overset klausjensens indlæg. ;)

DSB Harry ->>

Jo, en gammel nyhed, men dog stadig aktuel idet mange stadig tror at kreatin er kræftfremkallende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share