Impedansfedtmåler


DaDane
 Share

Recommended Posts

Tror nok at den sender en svag vekselstrøm op gennem kroppen, muligvis ved flere forskellige frekvenser. Ud fra dette - og indtastede tal (højde, alder, køn) samt vægt (det er også en vægt) kan den så beregne en fedtprocent.

Denne er dog ikke specielt præcis, - for nu at udtrykke det pænt

Link to comment
Share on other sites

Den er bestemt ikke værdiløs og ganske udmærket til at følge en udvikling.

Vil man have en præcis måling så er den dog ikke meget værd.

På universiteterne benytter man stadig impedansmåling, men dog med apparater, som er væsentlig mere præcise end de som kan købes af private. Skal endvidere siges at der kan være meget stor forskel på hvor nøjagtige de som man kan købe er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vægt med fedtimpedansmåling, og det er en udmærket vægt men fedtimpedansmåleren er ikke meget bevendt.

Jeg går ud fra, at den bruger en standardformel hvor højden, vægten, alderen og den målte strøm indgår.

Problemet er at der er en masse forhold, som den ikke (fuldt ud?) kan tage hensyn til, feks om man er trænet. Det vil nok betyde, at du nok ikke vil se det store fald i den målte fedtprocent, hvis du får udskiftet fedtet med muskler.

Selv får jeg som moderat trænet en fedtprocent på 23-25%, hvor jeg selv vil gætte på at den er ca 16% ( i morgen vil jeg få den målt på den lidt mere avancerede måler til træning).

Mit bedste mål for fedtudviklingen, synes jeg faktisk er min livrem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener den er fin til at følge udviklingen, med mindre du er dehydreret vil målingerne passe fint fra gang til gang. Du kan jo f.eks. foretage en måling 5 dage i træk (skulle gerne være ens.) hvis du f.eks. får 14% og så næste måned måler 12% - ja men så går det jo i den rigtige retning.

I princippet er det jo komplet underordnet om den viser 20% og den reelle fedt% er 15 - hvis den ALTID viser 5% for højt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener den er fin til at følge udviklingen, med mindre du er dehydreret vil målingerne passe fint fra gang til gang. .

Netop det har jeg spekuleret over tidligere ... hvilken betydning har det for målingen - vil en 'dehydreret' krop (f.eks efter cardio) blive målt med en højere eller lavere fedt% ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du taber dig ved at træne meget cardio, ændres dine musklers ledningsevne i takt med, at du kommer i bedre (cardio)form. Impedansmåleren vil give dig en falsk forhøjet værdi i forhold til før, du trænede cardio.

Den kan således kun bruges til at følge en udvikling, hvis du taber dig ved kostændring alene :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du taber dig ved at træne meget cardio, ændres dine musklers ledningsevne i takt med, at du kommer i bedre (cardio)form. Impedansmåleren vil give dig en falsk forhøjet værdi i forhold til før, du trænede cardio.

Den kan således kun bruges til at følge en udvikling, hvis du taber dig ved kostændring alene :)

Tak Armoured female - det var lige det jeg manglede. Jeg skal ikke have nogen!

Og tak til i andre også!

Link to comment
Share on other sites

Først til Mr. Fitness...korrekt, men det kræver jo faktisk også øvelse at bruge en kaliber, og det kræver ydermerer en der kan hjælpe til.

Med hensyn til impedans er det korrekt, den sender ca. 450 ohm igennem kroppen. Der er så diskusionen om hvovidt den måler hele kroppen eller kun dele af kroppen (læs underkroppen). Hvorvidt om den er anvendelig eller ej beror vel dybest set på hvad man vil med den. Hvis man helt præcist vil vide hvad ens fedtprocent er, så man kan sige det højt til træning, så er den ikkke bevendt, for det er den i den "prisklasse" ikke præcis nok til. Præcisionen ændres som Chris27 ganske rigtigt pointerer, fordi den ikke har flere forskellige formler at gå ud fra. Finder man derimod ca. 4 gange så mange gode danske devalurerede kroner og smider i projektet, kan man erhverve sig en impedans måler der har flere formler og som regner mere præcist, denne giver enddog et bud på fordelingen af vægten i både fedt og fedtfri masse. Og hvorfor så det ? alle kan sgu da selv regne det ud ikk' ? men det gør den altså. Dengiver et bud på kcal, og den giver en "desireble range" målt ud fra informationerne om alder og de målte informationer. Den giver også en BMI, men dette indgår ikke "desireble Range". Præcisionen i denne er altså noget bedre, og den kan bruges til at følge en udvikling med, men at anvende den til præcisionsmålbarhed, det kan man ikke. Man kan også spørge sig selv om det er interessant med præcision helt ned i brøkdele, med mindre man er BB eller Fitness atlet for hvem det er meget vigtigt om der kan tages en ½% mere eller mindre af vægten. Og disse vil jeg så bestemt anbefale at bruge kaliberen fordi den med forskellige formler er mere præcis. Hvis man kender en der kender en, hvis far sikkert er meget rig og inflydelsesrig, eller hvis man tilfældigvis kender de rigtige mennesker på Riget eller DTU, ELLER er talentfuld nok til at eteam dk gider en, ja så har man muligheden for at blive scannet eller nedsænket i vand, dette er de mest præcise værksøjer idag.

Link to comment
Share on other sites

Fast legs -> på Tanitas hjemmeside kan du læse en masse om impedansmålere. Prøv at klikke på linket om "Athlete mode"..

Du får lige et direkte link: Athlete mode

Her skriver de bl.a. dette:

Athlete mode is particularly suitable for people in endurance sports like running and cycling and those in cross training. (Professional athletes and body builders may still get an overestimation of their body fat percentage even in Athlete mode.)
Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

En nem og effektiv metode til at se om det går fremad med fedtprocenten er at tage et målebånd og måle runde om maven (et par cm under navlen - vigtigt at det er samme sted, måde og tidspunkt hver gang).

Dexa-skanning er klart det bedste men de forskellige tange er også ok hvis man lærer at bruge dem (kræver lidt øvelse). Som tidl. skrevet er kvaliteten af impedansmålere uhyre svingende og de billige til privatpersoner er normalt ret upræcise.

Link to comment
Share on other sites

Så behøver de jo heller ikke være dyrere. Min standard Tanita har kostet under 1000,- og er i hvert fald i mit tilfælde meget brugbar, så længe vi kun snakker monitorering af udviklingen. Selvfølgelig er der udsving, men så længe man vejer sig på sammenlignelige tidspunkter (lige før og efter sengetid for mig), så er resultatet meget lidt svingende.

Som eksempel gav sidste uge følgende tal om morgenen (efter toiletbesøg)

11,9 11,8 11,5 11,7 11,7 11,8 11,2

Jeg har haft vægten lidt over et år, og der har den trofast fulgt med op og ned i takt med mine skiftende træningsprogrammer. Fra 17%, ned til 12, op til 15, og nu nedad igen. For at få bedre resultateter beregner jeg dog et gennemsnit for ugen, for at få det bedste grundlags for at se udviklingen, men det er da ikke de store udsving vi snakker om.

Jeg kan varmt anbefale Tanitas vægte til privat brug.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share