3 split program + cardio


Spock
 Share

Recommended Posts

Hejsa, MOL-folkens og folkens-iner.

Ville gerne have folks mening og råd om om/hvordan/hvis jeg skulle ændre mit program.

Mit nuværende styrke-program er et 3 split bestående af:

Dag 1: bryst+triceps

Dag 2: skulder+ben

Dag 3: ryg+biceps

Mavetræning hver dag, ca. 15 mins.

Dertil kommer en hel del cardio, typisk direkte efter en vægttrænings-session.

Det kan være en spinning-time, løbetræning, eller CII-ergometer (romaskine).

Hver muskelgruppe trænes med ca. 4-5 øvelser.

I princippet træner jeg programmet igennem på 3 dage, har een dages pause, og starter så forfra igen.

Cardio er nærmest hver eneste dag (svipser nogle gange pga tømmermænd, U know the story), 30-60 mins pr. dag, høj intensitet.

Træner jeg for meget?

Overvejer et 2xsplit istedet, men så skal jeg jo skære ned på øvelserne for hver muskel-gruppe?

Vil det gøre træningen mindre effektiv?

Jeg kan godt lide 3 split pga afvekslingen, men jeg er nogle gange bange for at jeg overtræner en del, fordi jeg også laver så megen cardio (er ikke meget for at skære ned på det, ehhe - det er jo fedt at træne.!)

Fysik: 188cm/80kg/33år

Meninger og kommentarer modtages med kyshånd :-()

Med venlig hilsen Spock

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du er godt tilfreds med det program du laver, og det lyder heller ikke som om du er træt eller slidt. Så svaret på:

Træner jeg for meget?

Sandsynligvis ikke, men det afhænger helt klart af hvad du har som mål for din træning, så du må lige uddybe det lidt :wave:.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret - og ja, det afhænger af hvad formålet med træningen er. Jeg er faktisk i tvivl :lol:

I virkeligheden er det mest for at være i god overall form - altså jeg træner ikke for at få decideret masse, men man vil vel gerne have _lidt_ større muskler. Det må dog ikke gå for meget ud over hurtigheden, så man bliver nødt til at gå lidt på kompromis med de forskellige trænings-principper.

En af årsagerne til at jeg skrev mit spørgsmål var, at jeg flere steder har set folk skrive at man bør have flere rene hvile-dage, fordi de mener at kroppen belastes for meget, selvom man har et split-program.

Men du har nok ret - det vigtigste er vel at man har det fint med den måde man gør det på.

Link to comment
Share on other sites

En af årsagerne til at jeg skrev mit spørgsmål var, at jeg flere steder har set folk skrive at man bør have flere rene hvile-dage, fordi de mener at kroppen belastes for meget, selvom man har et split-program.

Tjah det er som du selv er inde på lidt individuelt. Hvis ikke man føler sig træt osv, så er der ingen grund til at sænke sit aktivitetsniveau. Især hvis man ikke er specielt interesseret i dramatisk at øge hverken masse eller styrke. Man kan godt, såfremt kosten ellers er iorden, opnå fremgang selvom man har et højt aktivitetsniveau, men det tager bare længere tid, end det ellers ville have gjort :)

Nogle gange har andre folk ret, og andre gange har de ikke. Hvis jeg skal forsøge at give et godt råd, så må det være at lytte til din egen krops signaler. Den skal nok meddele dig det, når den synes den presses for hårdt :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også tilhænger af splitprogrammer og kører også noget, der ligner dit split, men jeg har overvejet om ikke skulderen får lidt for mange tæst, da det jo er en forholdsvis lille muskelgruppe, der faktisk trænes ret ofte:

Man: Bryst, tricpes - SKULDEREN TRÆNES INDIREKTE VED BRYST

Tirs: Skulder, ben - SKULDEREN TRÆNES

Ons: Ryg, biceps - SKULDEREN TRÆNES INDIREKTE VED RYG

Tors: FRI

Fre: Bryst, triceps - SKULDEREN TRÆNES INDIREKTE VED BRYST

Lør: Skulder, ben - SKULDEREN TRÆNES

Søn: Ryg, biceps - SKULDEREN TRÆNES INDIREKTE VED RYG

Bliver det ikke for meget skuldertræning??

Jeg føler ofte, at min brysttræning bliver lidt lidende, hvis jeg har kørt tung skuldertræning i dagene inden og omvendt <_<

Link to comment
Share on other sites

Så kan du prøve at kører det split jeg bruger:

Man: Bryst, skulder og triceps

Tirs: Ben, ryg og biceps

Ons: Bryst, skulder og triceps

Tors: FRI

Fre: Ben, ryg og biceps

Lør: Bryst, skulder og triceps

Søn: Ben, ryg og biceps

Så skal du bare lave lidt færre øveler til hver muskelgruppe, så kan du køre programmet igennem på samme tid som før og dine muskler får ikke mere træning end de kan nå at restituere (2 øvelser af 3 sæt til ben, ryg og bryst - 1 øvelse af 3 sæt til biceps, triceps, skulder, læg og mave) Måske kan dine muskler klare flere sæt, det finder du kun ud af ved at prøve dig frem ;)

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Lyder som en spændende ide. For jo, ofte føler man at visse muskelgrupper ikke får hvile nok. For mit vedkommende er det mest triceps der tidligere var problemet, idet jeg kørte:

1. Bryst- biceps (bruger triceps ved bryst)

2. Skulder-ben (bruger triceps ved press-øvelser i skulder)

3. Ryg-triceps... (ja, triceps)

Så det var lidt dumt, for jeg var konstant træt i triceps, og så er det f.eks nærmest umuligt at køre ordentlig bryst. Efter at jeg har byttet om på triceps og biceps går det langt bedre...

Men rigtigt, skulderen belastes en del.

Er iøvrigt begyndt at bruge protein-pulver for måske på den måde at sørge for at jeg ihvertfald i det mindste får protein-indtag nok. Herligt. :w00t:

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share