Kritik af træningsprogram


Fitnessman
 Share

Recommended Posts

Som udgangspunkt ser det da udmærket ud. Det er generelt nogle gode øvelser, og beskrivelsen af dem er også god. Der er et par enkelte punkter, som man kan stille spørgsmålstegn ved (f. eks. albuerne ud fra kroppen i bænkpres og pres bag nakken), men de øvelser anbefales af bl.a. Morten Zacho m. fl., så her må man nok bare erkende, at der er stor uenighed om, hvad som er godt, og hvad som er skadeligt.

Selve sammensætningen af sæt og reps ligner pyramidetræning, og det har der lige været en interessant diskussion om på Getbig. Her beskriver Thomas J den form for træning som forældet, men læs den selv.

Link to comment
Share on other sites

Frekvensen er for lav - perioden mellem muskelgrupperne bliver trænet igen er simpelt for lang.

Antallet af øvelser er for højt - 50% af øvelserne rammer det samme, som den der lige er blevet kørt.

Split programmer er forældede jf. punkt 1

Manglende progression

Sidste kritikpunkt.. stiller du det ikke op i indlægget - iriterende at skulle tjekke en masse links ud for at få overblik over programmet ;)

Konklusion:

Programmet er langt fra optimalt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det ser fornuftigt ud, men der er mange holdninger om det. Den ene mener, man bør træne hver muskelgruppe 1 gang om ugen, den anden siger 2 gange og den trejde siger 3 gange.

Hvis din pålidede kilde er den person, som jeg er ret overbevist om, at det er - ja så kan man jo kun sige, at det er en pålidelig kilde :D

Link to comment
Share on other sites

DU har helt ret! Problemet er bare at enten er folk tilhænger af HST, hvor det skal trænes "mange gange" pr. uge ellers er folk tilhængere af Heavy Duty eller lignende, hvor hver muskelgruppe "kun" skal trænes 1 gang pr. uge, men rigtig hårdt.

Det bliver derfor nok svært at få et rigtigt eller forkert svar. Hvorfor ikke stole på din kilde, som jeg tror selv har en ret imponerende krop. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når du ikke har trænet i længere tid, så ville mange nok anbefale at træne hele kroppen hver gang og så træne 3 gange om ugen - måske noget HST (kender ikke så meget til det).

Min erfaring er at jeg faktisk kan øge i vægt eller gentagelser hver uge, når jeg kun træner hver muskelgruppe 1 gang om ugen - og ser klart bedre resultater end når jeg træner hver muskelgruppe 2 gange om ugen. Til gengæld skal der også trænes med maksimal intensitet i hvert sæt.

Jeg synes faktisk, at programmet ser helt perfekt ud - kunne godt selv finde på at prøve det. Valget er øvelser er helt optimalt, antallet af gentagelser kan diskuteres (foretrækker selv 4-10) og opdelingen er også perfekt :)

Hvis du træner efter dette program med høj intensitet, så er jeg helt sikker på, at du kommer til at se resultater!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis din kilde er så troværdig, hvorfor så ikke fortælle hvem det er?

Lige en kommentar til programmet:

Ved dødløft står der

1. sæt: 15 reps

2. sæt: max

3. sæt: max

Og så "træner kommentaren": "første 2 sæt er opvarmning"

Hvad menes der her?

Synes umiddelbart programmet ligner så noget BB'ere på krudt kunne finde på at lave - men måske er det bare mig ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke engang anbefale det til en BB på krudt.. optimal træning er for mig at se, ikke så meget et spørgsmål om, hvad man tror på, men hvad der er fysiologisk og videnskabelig opbakning omkring. Netop her halter Heavy Duty voldsomt i forhold til almindelige fullbody programmer og i særdeleshed HST (der er ikke noget odiøst over HST, det er bare en samling træningsregler med afsæt i forskning foretaget på muskelvækst).

Med lad os lige høre hvem ophavsmanden er :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg postede for lidt tid siden en undersøgelse, hvor 2 grupper havde trænet hhv. 3 sæt en gang om ugen eller 1 sæt 3 gange om ugen - dem som trænede 3 gange om ugen blev større og stærkere end de andre... derudover så stopper musklen med at vokse efter cirka 48 timer, hvilket gør perioden på cirka 168 timer til næste gang musklen udsættes for belastning en aaaneeelse lang. Derudover så vokser muskler i respons på belastningen de bliver udsat for, og har du ikke indlagt en løbende progression i træningsvægten, vil du hurtigt stagnere.

Link to comment
Share on other sites

Den tager udgangspunkt i WSB principperne, som er blevet ekstrapoleret på baggrund af styrkemæssig forskning. Derudover så er frekvensen mellem muskelgrupperne bliver trænet igen noget ala 5 dage - men omvendt så er CNS belastningen grundet 6rm dagene 2 gange om ugen væsentlig højere, hvorfor en længere periode mellem træningssessionerne formentlig er en ganske god ide. Muskelmæssigt er perioden i mellem dog knapt så anvendelig - og der vil ikke foregå en øgning af muskelmassen efter de 48 timer (give or take some) nævnt tidligere.

Men jeg vil sige det sådan, at ligger du progression ind i dine hjælpeøvelser samt i din volume akkumulations (VA) dag, så har du et fantastisk program. Jeg har selv været meget tilfreds med programmet, og har ubevist fulgt ovenstående i hjælpeøvelserne, mens VA dagen blev øget efter 4 uger... det har formentlig sikret en fornuftig kontinuerlig fremgang.

Men programmet blev lavet før Thomas J havde læst omkring HST og forskningen bag, og jeg tror han i dag ville have lavet det en anelse anderledes - omend det er et forrygende alternativ til HST. Men det er samtidig vigtigt at huske, at HST ikke er en samling hokus pokus strategier, men i bund og grund er bygget op om følgende:

1. Træn hver muskel frekvent, hvilket vil sige efter 48 timer

2. Indlæg progression i træningsvægten grundet RBE effekten

3. Belastningen er vigtigere end tiden under spænding

Ovenstående principper er så ekstrapoleret på baggrund af en masse forskning specifikt omkring muskelvækst, hvilket er hvad der tiltaler mig ved HST. Det er også vigtigt at huske, at det er en kontinuerlig proces, som måske inkluderer nyere forskning om et par måneder, som yderligere bidrager til muskelvæksten. De fleste andre BB programmer til rådighed derude, er ekstrapoleret på baggrund af forskning omkring styrketræning. Håber det svarede på dit spørgsmål.

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

HST lyder da helt klart spændende, men

1. Træn hver muskel frekvent, hvilket vil sige efter 48 timer
Hvordan reagerer musklerne på "så kort" restitution? Er de ikke ømme fra sidste træning eller kører man "så få" sæt til hver muskelgruppe, at musklerne når at restituere?
Indlæg progression i træningsvægten grundet RBE effekten

Dette betyder vel, at man ikke starter ud med at køre til failure - men derimod starter med noget lavere intensitet? Hvordan føles det at tage 8 gentagelser med en vægt hvor man kan tage måske 12 - føles det ikke underligt? Er det alligevel muligt at skabe hypertrophy, selvom musklen ikke "udmattes helt"?

Link to comment
Share on other sites

Du vil være øm når du træner, men restitutionsprocessen fortsætter selvom du træner musklen igen.

Du vænner dig til ikke at skulle presse dig 100% hver gang - men det kræver du smider egoet udenfor døren. Muskler vokser ikke i respons på failure træning, men på en belastning som de ikke er konditioneret imod. Læs evt. artiklerne over på HST boardet - eller køb workout og fitness denne måned, hvor der er en artikel omkring HST :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret! Når der er en artikel i Workout and Fitness, så må det jo næsten betyde at programmet er "anerkendt" :thumbwink:

Jeg må sige, at jeg har svært ved ikke at tage det antal gentagelser som en given vægt tillader, men må også sige, at teorien om HST med at træne ofte, lyder ret fornuftigt, da musklen som nævnt vokser mest de første - 48 timer efter træning. Måske skulle man prøve?

Link to comment
Share on other sites

Men du skylder os stadig en kilde!!! Hvem stiller dog så dogmatisk et sådant program op, uden at forstå hvad optimal træning er??? Og hvad er denne persons reaktion på de præcise argumenter cilius kommer med? Enten må han da være totalt uforstående overfor dem eller også har denne "kapacitet" jo lige oplevet en total revolution i hans forståelse for styrketræningens sammenhænge og dynamik. :w00t: :confused2: ;)

Link to comment
Share on other sites

Når der er en artikel i Workout and Fitness, så må det jo næsten betyde at programmet er "anerkendt"

Hehe…

;) *blink til Thomas*

Mht. personen der har lavet programmet, det er vidst ikke så svært at gætte:

1. Det er et PWT program

2. Jeg ved godt hvem JEG ville vælge til at lave mit program hos PWT. :)

Derudover kan jeg kun sige at min egen - korte, bevares - erfaring med HST er at det virker ganske simpelt uovertruffent! Så lyt til Cillius børnlille, lyt til Cillius… :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med det, er det ironisk?  

Beklager den dårlige formulering. Det var faktisk alvorligt ment. Jeg synes det er sjældent, at man i danske fitnessmagasiner (ok nu er der ikke så mange) ser beskrivelser af træningsprogrammer. Normalt er det bare en eller anden ekspert, der har lavet et program, som vedkommende mener fungerer.

Nej, jeg synes faktisk ideen bag programmet lang hen af vejen ser god ud :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Mht. personen der har lavet programmet, det er vidst ikke så svært at gætte:

1. Det er et PWT program

2. Jeg ved godt hvem JEG ville vælge til at lave mit program hos PWT.

Lige mine ord. Jeg gætter på det samme :thumbwink:

Mon ikke manden hedder Henning til fornavn :confused2:

Derudover kan jeg kun sige at min egen - korte, bevares - erfaring med HST er at det virker ganske simpelt uovertruffent! Så lyt til Cillius børnlille, lyt til Cillius…

Jeg kan kun sige, at jeg er tæt på at være overbevist om, at jeg bør prøve HST - det lyder som om langt de fleste opnår gode resultater med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share