A-Hva???


maze
 Share

Recommended Posts

Ok, det vigtige ved din armtræning er hvilke sæt/rep kombinationer og øvelser du vælger.

Hvordan dit split ellers er tilrettelagt, dvs. om du træner Bryst Triceps eller Ryg Triceps, vil (efter min overbevisning) have indflydelse på mængden af stimuli der skal påføres biceps/triceps for at opnå optimal hypertrofi.

Men prøv lidt frem og tilbage - lidt personlig erfaring, kør nogle dejlige tunge sæt med vægtstænger og en 6-9 gentagelser. Det har virket for mig, men det er individuelt....

Så konklusionen igen, prøv dig frem

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i hvert fald anbefale at splitte triceps/bryst træning op i en dag, og biceps/ryg en anden dag, man kan på ingen måde undgå at have udmattet biceps lidt, hvis man træner triceps før biceps.

Dette vil, set med mine øjne, medføre at den sidst trænede muskelgruppe, ikke bliver udmattet i samme grad, som hvis muskelgruppen blev trænet umiddelbart efter restitution.

Denne mindre træningsrespons fra musklen vil også medføre mindre muskelhypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke kan undgå at have udmattet bicepsen, hvis der trænes biceps/triceps sammen, tyder vel på en synergieffekt mellem de to. Nøjagtig ligesom hvis du træner Ryg/Biceps.

Træner selv Ryg/Biceps sammen, men kan da fornemme fordelen i at ligge musklerne hver for sig. E.g. de bliver trænet flere gange. Om den ekstra træning kan kompensere for den synergi effekt der er mellem eksempelvis ryg biceps, må vist være op til den enkelte udøver.

Problemet er bare at finde ens personlige optimale split...

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende virker det bedst med biceps og triceps samme dag. Til at starte med kørte jeg altid bryst/biceps og ryg/triceps. Men mine arme kunne ikke følge med til sidst, og jeg blev dårligt proportioneret.

Efter at være gået over til biceps og triceps samme dag har jeg fået mere volumen i armene. At du trætter den ene lidt mens du træner den anden gør ikke så meget, fordi man kan bare skifte fra uge til uge med hvilken muskel du starter med. Personligt starter jeg næsten altid med trices da den mangler størrelse i forhold til mib biceps. Når jeg skifter over, laver jeg altid et supersæt. Det giver meget blod i hele armen, og efter supersæt er du klar til at køre den anden muskel tungt da supersettet vil sørge for at den er varmet op. Det vil også sige at du ikke skal løfte alt for tungt i dit superset.

Lige en sidste bemærkning. Start altid med den arm som er svagest, dvs hvis du f.eks. laver supinated dumbbell curls, og din højre er stærkere eller større end din venstre, så start med venstre og lav ikke flere reps med højre end med venstre selv om det er fristende. Det vil resultere i en skævhed i proportioneringen af din krop i sidste ende. Jeg snakker af erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share