Manglende menses


JesperT
 Share

Recommended Posts

Jeg skulle spørge for min kæreste (og nej det er ikke et dække for mig selv!), som ikke har fået sin menses de sidste to gange, og hun er IKKE gravid. Hun har alm. mensesmerter, men der er ikke noget... I ved :)

Hun er normalvægtig og løber 7 - 8 km hver dag ugen igennem, hvilket er et træningsniveau, hun har nået indenfor de sidste to - tre måneder. Hun har løbet gennem mange år, dog aldrig så meget som nu.

Er der nogen, der har en ide om, hvorfor det er stoppet, kan det evt være pga den store fysiske aktivitet?

Link to comment
Share on other sites

Tja, kan i hvert fald sige, at det samme sker for mig, hver gang jeg når et bare nogenlunde jævnt træningsniveau (og jeg er også normalvægtig)... men jeg klager skam bestemt ikke! :D Hvis jeg holder pause i fx en måneds tid, kommer den tilbage.

Men enig med canoing, hvis hun er nervøs for, om der er noget i vejen, er det nok en god ide at søge læge. :)

Link to comment
Share on other sites

min søster fik i sin tid ikke menses i godt et ½ år pga. hendes daglige træningsniveau. Det skal dog her siges at hun trænede flere gange om dagen. Men beskeden fra lægen var at man sagtens kan forvente at menses udebliver pga. ens træningsniveau. Jeg havde også en veninde i USA som næsten ikke havde menses, hun havde det måske 3-4 gange om året. Hun var dog også elitegymnast. Så fortvivl ej, jeg tror ikke det er noget hun skal bekymre sig om. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak, for svarene.

Hun har selvfølgelig været til læge. Det er først efterfølgende, hun kom i tanke om, at det kunne være træningen, der gjorde det.

I øvrigt spiller hun også basketball (selvfølgelig ;) ) ved siden af, så det lyder ret logisk.

Link to comment
Share on other sites

Den manglende menstruation (hvis den er forårsaget af træningen) er et symptom på, at kroppen ikke har overskud til at danne kønshormoner i tilstrækkeligt omfang.

På længere sigt kan der opstå knogleskørhed med træthedsbrud m.v., hvilket også på meget langt sigt kan give problemer, da det kun er i ungdommen, man kan tillægge sig ny knoglemasse af betydning.

Kønshormoner dannes af bl.a. kolesterol, og FFA spiller også en rolle.

Har ikke noget videnskabeligt belæg for det, men man kunne prøve at hæve sit indtag af ovennævnte og se, om ikke menstruationen skulle starte igen.

Spiser din kæreste magert? Hvad med fiskeolie/Udo's choice mv.?

Har aldrig selv haft problemet, selv ikke i perioder med almen overtræning (som påvirkede immunforsvar mv.) - men min kost har nu også altid været mere rig på kolesterol og FFA end de fleste trænende kvinder :tongue: :cheeburga:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet problemet gang på gang.

I det øjeblik min fedt% ryger under 17% stopper menstruationen

I min længste periode havde jeg ikke menstruation i over 2 år

Selv nu med en god fedt% er den meget uregelmæssig pga. min træningsmængde. Nogle gange går der måneder og så lige pludselige kommer den hver 7 dag?!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share