Nyt træningsprogram


Nikki
 Share

Recommended Posts

Er ny her i forummet, så vil gerne lige starte med at sige hej :)

Og nu til den egentlige grund til mit indlæg..

Jeg har trænet i en periode på et halv år mere eller mindre seriøst, og har prøvet forskellige programmer, men vil gerne prøve noget nyt..

Mit primære mål er at øge min muskelmasse.

Jeg træner 4 gange om ugen, og mit nuværende program ser således ud:

Dag 1

Bænkpres

Skrå bænk

Dips

Push down

Military

Dag 2

Chins

Smal træk (i tårn)

Row

Cable cross

Biceps curl (ez stang)

Dag 3

Squat

Benpres

Biceps curl (håndvægte)

Sideløft

Frensh press

Dag 4

Skrå bænk

Smal bænk

Chins

Cable row

Pull over

Er dette program fint nok med mine ønsker, hvis ikke, så vil korrektioner blive modtaget med tak

Mine kropsmål er iøvrigt

Højde 169

Vægt 65,5

Fedt % ~ 10

Skulder 114

Bryst 90

Talje 77,5

Hofte 94,5

Lår 54

Læg 35

O. arm 31,5

U. arm 28

Håber ikke det blev for lang en smøre - håber I kan hjælpe mig..

På forhånd tak

/Nikki

Link to comment
Share on other sites

Jo tak

Ja jeg har fået nogle resultater af mit nuværende program..

Kan godt se, at der er ar kommet nogle "flere" muskler på kroppen - har også hørt fra anden side, at det kan ses, så det er jo meget rart..

Jeg kører typisk 3 sæt af hver øvelse, og 6-8 reps

Ville måske gerne have bygget lidt mave ind i programmet..

Jeg forsøger at spise rigligt, men som post, kan der godt komme til at gå lidt længere mellem måltiderne end der burde. Jeg drikker desuden også noget gainer protein af mærket Optimum(?) og spiser nogle amino piller efter træning

Har hørt om HST, og har også prøvet at køre det i omkring en måned, men synes ikke det tiltaler mig så meget..

Butt

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dit øvelsesvalg er ok, men fordelingen virker en smule roddet de forskellige dage.

Der er dog en del som er rimelig overflødigt og du får ikke ramt skuldrene særlig tit.

Jeg vil anbefale et af disse programforslag:

Fullbody - Et program hvor du træner hele kroppen igennem hver gang med 10-15 forskellige øvelser og 1-2 sæt i hver. Trænes 3 gange om ugen eller hver anden dag.

2 dages split - Kroppen deles i to og hvert program trænes to gange om ugen. Opdelingen kunne f.eks. være bryst, triceps, skulder, mave på dag 1 og Ryg, biceps, ben på dag 2. 6-10 øvelser pr. dag og 2-3 sæt.

Det vigtigste princip der gælder for træning for muskelvækst er progression i vægtene. Træner du med samme vægt dag ud og dag ind vil dine muskler blive "hærdede" overfor den belastning og holde op med at vokse.

Hvorfor var HST ikke lige dig? Hvilke øvelser havde du valgt?

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så meget øvelserne jeg havde valgt til mit HST, men et fullbody program synes jeg ikke tiltaler mig så meget..

Havde egentligt også samme tanker om mit program, men med min nuværende viden, så synes jeg det er svært at lue ud i øvelserne.

Hvilke øvelser synes du er overflødige i mit program, og hvordan kan jeg ramme min skulder bedre?

Hvis jeg gerne vil øge min muskelmasse, er det så en bedre ide, at drikke noget gainer efter træning frem for amino-pillerne? Har ikke ret meget fedt på kroppen - synes jeg ikke selv, så jeg er ikke bange for at få lidt mere.

Synes også jeg mangler en eller to gode øvelser for maven.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg gerne vil øge min muskelmasse, er det så en bedre ide, at drikke noget gainer efter træning frem for amino-pillerne? Har ikke ret meget fedt på kroppen - synes jeg ikke selv, så jeg er ikke bange for at få lidt mere.
Gainer kan bruges, men jeg vil i stedet anbefale alm. proteinpulver og en banan. Aminosyrerne tror jeg ikke giver så meget, som alm. proteinpulver... Jeg har i hvertfald ikke selv set undersøgelser der virkelig viser en forskel.

Husk på, at for at tage på, skal du være i kalorieoverskud, så det der skal til er ca. 2g protein pr kg kropsvægt, sundt fedt, og nogle gode kulhydrater... hvis du ikek tager på, så forsøg at hæve dit kalorieindtag (ikke nødvendigvis med sukker, som er i weightgainere)

Synes også jeg mangler en eller to gode øvelser for maven.

Cable Crunch... gotta love it B)

Link to comment
Share on other sites

Gode øvelser som tilsammen kommer hele vejen rundt:

Dem der står på samme linje træner stort set det samme, så det er kun nødvendigt med en af dem.

For de fleste muskelgrupper er den først nævnte øvelse min favorit.

Alle øvelser kan findes beskrevet enten i MOL's øvelsesbibliotek eller på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

DB = dumbbell = håndvægt

Barbell = vægtstang

Ben: Squat

Ben, ryg: Dødløft

Bryst: Bænkpres / skrå bænkpres / alm. eller skrå med håndvægte

Triceps - Dip / Frensh press / smal bænkpres / pushdown

Skulder, front: Military

Skulder, midt: Upright row / db lateral raise / stående kabel laterals

Ryg: Chinups / pulldown (bredt eller smalt greb) / Pull over

Ryg: Barbell bent over row / kabel row / T-bar row

Biceps - preacher curl / db curl / stående EZ-bar curl osv...

Mave: Inspiration kan findes her

Hvis man føler det nødvendigt kan der suppleres med følgende:

Skulder, bagside: cable cross / siddende db rear lateral raise eller tilsvarende

Læg: stående læg løft / siddende læg løft

Sideløft er jeg ikke helt sikker på hvad det er for en øvelse.

Det var vist det hele. Du kan evt. kigge i min log for at se mit program.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share