Er i snart trætte af mine spørgsmål?


Don Mega
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg har et problem for tiden, mange af jer har sikkert set at jeg hyppigt har indlæg omh. min kost.

Mit problem er at jeg føler rimelig meget sult efter mine måltider, faktisk oplever jeg ikke rigtig en "mæthed". Jeg vejer 95+. Jeg vil prøve at cutte lidt (ikke seriøst da jeg ikke har problemer med fedt), men bare for sjovt.

Her er den del af min kost som volder problemer.

Morgen: 150 gr. havregryn lavet til grød på mælk + 32 gr valle shake

Middag kl. 11.30: 300 gr. ris/pasta (efter tilberedning) + 300 gr. kylling og salat (jeg går ud fra at mængden af salat er ligegyldig)

Mellemmåltid kl. 13.30-14.00: 100 gr. ris/pasta (efter tilberedning) + en dåse tun.

Herefter føler jeg en rimelig stor sult... jeg er sikker på at jeg ikke får nok og jeg burde kunne skære lidt i fedtprocenten selv om jeg spiste mere, jeg er en ecto-mesomorph (hvis det er den der er fra meget spinkel til muskuløs) så min forbrænding er rimelig høj. Men det er vel ikke så meget jeg spiser eller? kunne SAGTENS spise mere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du finder forskellige fødevarer med samme procentmæssige næringsfordeling, så vælg den fødevare med det mindste indhold af kcal pr. 100 gram - det giver dig mulighed for at fylde mere i ædespalten end du ellers villel have mulighed for. Kartofler er i denne sammenhæng perfekt - rugbrøds energi densitet er cirka 3 gange så høj som den for kartofler, mens den for ris (pasta er helt udelukket - der er jo mel for syv søren) er 5 gange højere.. omsat til let forståelig dansk, så kan du æde 5 gange så meget kartoffel som ris ;)

Link to comment
Share on other sites

cilius -> Ja, jo er enig i, at kartofler er bedre end rugbrød (selvfølgelig - kartofler er jo min ynglings kulhydratkilde), hvis vi ser på mængde fødeindtag ifh. til energiindtag. Men dog indeholder groft rugbrød også en masse fibre (flere end kartofler) og dette giver maven masser at arbejde med.

Læs lige tidspunktet for hans måltider igen Jarvig - vi er kun nået til første mellemmåltid for dagen (1400)

Ahhhhh - mig blind. :retard:

Det var bare det at der stod morgen, middag, mellemmåltid - og så troede jeg Don Mega mente "middag" som i middagsmad, og ikke som i midt på dagen. ;) :huh: :blink: :jehon: :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke give dig bedre svar end Jarvig13 og Cilius, men jeg vil sige at det er helt ok at spørge. Jeg er også lidt af en spøgre-jørgen, så du er ikke den eneste. ;) Der findes jo ingen dumme spørgsmål, kun dårlige svar og dem får man meget, meget, meget (hvis ikke aldrig) sjældent herinde. B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke give dig bedre svar end Jarvig13 og Cilius, men jeg vil sige at det er helt ok at spørge. Jeg er også lidt af en spøgre-jørgen, så du er ikke den eneste. ;) Der findes jo ingen dumme spørgsmål, kun dårlige svar og dem får man meget, meget, meget (hvis ikke aldrig) sjældent herinde. B)

Det er det der er lækkert ved de danske sider, på amerikanske sider er der så mange folk der har travlt med at være hardcore at det hele går op i for store egoer og sædvanligvis ender det med at alle sidder og leger internet gangstere.

Det vil altså sige at hvis jeg før spiste 100 gr. ris (tørvægt) til frokost kan jeg spise 500 gr. kartofler i stedet for? det kan jeg selvfølgelig godt se fordelen i, til mit mellemmåltid vil jeg ikke have problemer med at spise ris, men kunne det ikke være en fordel at spise vilde ris her? Jeg har ladet mig fortælle at det mætter mere + det er kulhydrater der holder noget længere end f.eks. basmati ris.

Men vil jeg være i stand til at sænke fedt % med sådan en kost? vil der i kartoflerne ikke være for mange kulhydrater at brænde af?

Link to comment
Share on other sites

Det vil altså sige at hvis jeg før spiste 100 gr. ris (tørvægt) til frokost kan jeg spise 500 gr. kartofler i stedet for?
Jeg ved ikke lige hvor meget du kan spise mere, men det afhænger fuldstændigt af kcal indholdet. Er der fem gange så mange kcal i, ja så passer det fint.
Men vil jeg være i stand til at sænke fedt % med sådan en kost? vil der i kartoflerne ikke være for mange kulhydrater at brænde af?

Det har ikke så meget med kulhydraterne at gøre (og så alligevel), idet at en reducering af din fedt % kræver energiunderskud. Det er klart, hvis du spiser mange kartofler, så vil dette kunne bringe dig i energi overskud = du tager på, og øger fedt % :o

Link to comment
Share on other sites

Don Mega

Hele pointen er at du opnår samme mængde kulhydrater ved at bytte over til kartofler kontra ris. Ang. vilde ris, så er det bedre end almindelige ris, men de er bestemt ikke ligeså sjove at spise - de skal også koge en evighed :angry:

Jarvig:

Kostfibre er altid en god ting - men jeg ville alligevel i store træk holde mig fra rugbrød ved diæt.. men det smager jo godt :)

Seb M:

Der findes bestemt dumme spørgsmål... spørgsmål der er stillet uden at lave lidt research selv er IMO utrolig dumme spørgsmål.

PS. I må gerne læse svarene til de andre :D

Link to comment
Share on other sites

Det vil altså sige at hvis jeg før spiste 100 gr. ris (tørvægt) til frokost kan jeg spise 500 gr. kartofler i stedet for?

Jeg ved ikke lige hvor meget du kan spise mere, men det afhænger fuldstændigt af kcal indholdet. Er der fem gange så mange kcal i, ja så passer det fint.

Men vil jeg være i stand til at sænke fedt % med sådan en kost? vil der i kartoflerne ikke være for mange kulhydrater at brænde af?
Det har ikke så meget med kulhydraterne at gøre (og så alligevel), idet at en reducering af din fedt % kræver energiunderskud. Det er klart, hvis du spiser mange kartofler, så vil dette kunne bringe dig i energi overskud = du tager på, og øger fedt % :o

Både kcal og kulhydrater er der ca. 5 gange mere i ris end i kartofler.

Link to comment
Share on other sites

Det er det samlede kcal indtag, der bestemmer om du tager på...

Lad os antage, at du har et ligevægtsindtag på 2500 kcal (jeg aner det ikke, - det er et skud i tågen)

Hvis du spiser eks. 2000 kcal taber du dig

Hvis du spiser 2500 kcal står vægten stille

Hvis du spiser 3000 kcal tager du på

Derfor kan man godt sige, at kulhydraterne igennem deres bidrag til kcal, også er afgørende for, om du tager på eller taber dig.

Både kcal og kulhydrater er der ca. 5 gange mere i ris end i kartofler.

Det er altså vigtigt at kigge på kcal, og i og med, at der er 5 gange så mange kcal i ris som kartofler, vil du få det samme antal kcal kunne spise mere mad, hvis du vælger kartoflerne.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså vigtigt at kigge på kcal, og i og med, at der er 5 gange så mange kcal i ris som kartofler, vil du få det samme antal kcal kunne spise mere mad, hvis du vælger kartoflerne.

Nice konklusion :lol:

(hint: læs oppe over)

Edited by cilius
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at rugbrød får en lidt ufortjent behandling her!

Et par stykke groft rugbrød med fx magert kødpålæg, æg, sild, tun o.lign, mener jeg bestemt har sin plads i en god kostplan!

Rugbrød er fyldt med fibre, og vælger man et med kerner og hørfrø, får man også de en mængde sund fedt!

Et krav til min egen kostsammensætning er, at det skal være nemt at lave - her er rugbrød også ganske praktisk!

Link to comment
Share on other sites

DBM -> Jeg tror jeg kan tale for cilius her :w00t: (og i hvert fald for mig selv :D )

Ja, (groft) rugbrød er særdeles glimrende kost. Dette gælder specielt i alm. kostsammenhæng og generelt også i slankediætsammenhæng.

Men nu havde Don Mega jo et konkret problem i sin slankediæt - han er sulten. Og her må man sige at cilius's pointe holder. Kartofler er her bedre end rugbrød, fordi...

- du kan spise 5 gange så meget

- kartofler har verdens stærste mæthedsindex pr. energienhed (undtaget vand ;) ).

:)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

- kartofler har verdens stærste mæthedsindex pr. energienhed (undtaget vand ;) ).

Ov nu bliver jeg p*sse nysgerrig. :w00t:

Findes der et sådant mæthedsindex - og i givet fald - hvor ser jeg det???

En anden ting (som muligvis har været diskutteret - men ikke som jeg har set). Hvad er det der bestemmer hvor meget noget mætter? Hvor meget det fylder i maven? Insulinstigningen? Andet??? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke noget om, at kartofler ikke er kanon spise - det er det! Mener bare, rugbrød fik en ufortjent medfart. Rugbrød mætter, og er nemt og hurtigt at spise.

Mæthedsindex???

Link to comment
Share on other sites

DBM og DaDane -> Hmmmm, tror ikke lige jeg på stående fod kan vise et link til dette. Men har flere gange læst om disse undersøgelser.

Der er lavet mange undersøgelser som viser, at den fødevare der mætter mest (dvs. længst tid "fortrænger" sulten) pr. energienhed er kartofler. OK - et decideret index er måske så meget sagt, men alligevel... ;) :)

Link to comment
Share on other sites

Run4fun har faktisk postet et sådant mæthedsindex

Blev din sult stillet ved det måltid, du netop har spist, eller fik du hurtigt efter lyst til lidt lækkert? Det er dette spørgsmål, som mæthedsindex'et forhåbentlig kan hjælpe med at besvare, ved at være et værktøj, som man kan bruge til at kontrollere sulten og blodsukkerniveauet. Idéen om mæthedsindex'et blev udviklet af den australske forsker dr. Susanne Holt og medarbejdere på universitetet i Sydney. Det er den samme forskergruppe, som i 1996 publicerede det udvidede glykæmiske index - et værktøj som blev brugt til at vurdere hvordan forskellige fødevarer påvirker blodsukkerniveuaet og dermed energiniveauet.

Efterfulgt af en liste som ikke er specielt fyldig - men dog giver et godt fingerpej.

Og ganske rigtigt - kartofler er topscore!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share