Lorte knæ


BrainRoid
 Share

Recommended Posts

under squatten idag, med rimelig let vægt (20rep squat), stak der en massiv smerte i mit højre knæ... nærmest lige under huden på indersiden af knæ'et ..

Incognito har noteret følgende i min log

Det er måske det laterale colaterale ligament som er fæste for gracilis.... det kunne godt passe med din brede stand i squat. Hvis du er heldig, kan du stadig køre olympisk squat uden gener....

Som det fremgår har jeg en rimelig bred stand, nogen ideer til hvad jeg gør galt ? fødderne står nærmest i en 90 graders vinkel.. aner ikke om det har noget at sige... udover det squatter jeg i nogle gamle laser af et par løbe sko, det er sikkert også en faktor...

Ideas ????

Link to comment
Share on other sites

Drop løbeskoene, hvis de har en blød og fjedrene hæl. :(

Du skriver at du har føderne i en 90 graders vinkel. Det handler ikke om hvilken vinkel dine fødder står i, men derimod om føderne nogenlunde følger den bane som dit knæ tager.

Håber du kunne bruge det til noget. :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lidt henad det, jeg døjer med. HVIS du har et knæskalsproblem som jeg: Knæskallen bevæger sig ikke ens igennem en given bevægelse for to personer og muskelinteraktionen med knæskallen er forskellig fra person til person. Du skal måske - som jeg - lære at spore knæskallen, dvs være ops på at bruge en benstilling, som sikrer korrekt bevægelse af knæskallen. Eller også går det bare over, og du er en heldig mand. :)

Men det er kun, hvad jeg som glad amatør kan sige....

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ved at det ikke er optimalt med løbesko .. mht vandringen, så tror jeg det passer meget godt, jeg 'tror' at mine ben danner en ~90 graders vinkel på hindanden i bunden af mit løft, og jeg er hverken hjulbenet eller kalk-knæ'et .. så det _burder_ være ok ?

mdk -> Det lyder fandmæ nasty' og underligt .. hehe, håber ikke det er så'en noget !!!!

Link to comment
Share on other sites

Nåårh, man kommer over det. Efter et par år :lol: Nej, seriøst. I mit tilfælde er det længerevarende forkert benstilling plus for stor belastning, der er synderen - og jeg er heller ikke hjulbenet eller kalveknæet. Hvis du tænker dig om og handler med det samme (altså det modsatte af, hvad jeg gjorde, da jeg fik ondt), så forsvinder det da nok hurtigt. Men det er fandme vigtigt at ha respekt for knæprobs.

Nogle kommer aldrig ud for problemer og kan gøre hvadsomhelst med deres krop - andre skal lære at gøre tingene på en bestemt måde.

Jeg ville nok lade en idrætsekspert se på knæet, hvis smerterne ikke går i sig selv rigtig hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

1) Hvor gør det ondt (er det lige i ledlinjen, eller længere sydpå?)

2) Kan du palpere smerten (Kan du med fingeren trykke på et ømt sted, eller sidder det længere inde?)

3) Kan du, uden belastning, vride dit knæ i en stilling så du fremkalder den kendte smerte?

4) Er der hvilesmerte?

5) Find selv på flere spørgsmål :) Og send svarene.. Så kigger vi på det..

Link to comment
Share on other sites

Hm! Lyder ikke som ligamenter, måske menisk. Har du tvunget fødderne i en anden stilling end de gerne vil?

Mærkeligt formuleret.. Vandrer dine knæ i samme retning som fødderne peger? Hvis ikke, så kan det "stresse" meniskerne.. Hjælper det at ændre stillingen/dreje fødderne en anelse

Link to comment
Share on other sites

pis .. glemte jeg at sige det ? Jeg har menisk skader i begge knæ, opereret i begge, men kun fjernet noget i venstre (2/3), den højre kunne det "ikke finde noget"-lægesjusk, for den er helt sikkert gal, har jeg fået konstateret ved flere lejligheder af div. læger (knæ låser i bestemte positioner, dog kun ved total sammenklæmning af benet (ex. ved at sidde på hug)) .... er jeg fucked eller hva' ??? :( :( :( :(

Link to comment
Share on other sites

"er jeg fucked eller hva' ??? "

Bestemt ikke! Det kan sagtens lade sig gøre at træne med defekte eller manglende meniske, men knæet bliver bare mere følsomt for tung belastning...

Mit bedste ide lige nu er at finde en stilling som ikke fremprovokerer smerte.. Jeg ville selv behandle menisksmerter med styrketræning OG koordinationstræning (vippebræt, easy slider osv..)

Jøgge :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share