Upright row - barbel


MRburns
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid brug den her øvelse (uprigth row), de jeg synes den går rigtig godt på ydersiden af skulderen - og så troede jeg den også var god for trapez (men ikke i følge det link jeg har sendt med)upright row

For nylig hørte jeg at den kunne give en skade i skuldren, hvis man trak stangen helt op til hagen. Man måtte højest trække op til midt på brystet. Kan det have sin rigtighed, og hvis den udføres således, er der så nogle muskelgrupper som ikke bliver stimuleret mere?

Grunden til jeg spørge, er fordi jeg har døjet med smerte lige der hvor bryst og skulder går sammen:angry: . Jeg er begyndt at tager smallere fat på stangen i bænkpres, og det har hjulpet. Men det driller stadig lidt - kan det være den her øveslse som forårsager det?

Link to comment
Share on other sites

Upright row er en øvelse, som kan give skulderskader. Ikke dermed sagt, at den altid gør det, men man skal være på vagt. At der er et potentielt problem illustreres bedst ved at se (og føle), hvordan skuldrene opfører sig, når du fra at have armene hængene ned langs siden, trækker albuerne opad. Hvis du trækker albuerne langsomt op, vil du tydeligt mærke modstand, når overarmene når op omkring vandret. Her vil skuldrene ikke mere.

Problemet i Upright row er, at hvis man skal have vægtstangen helt op til hagen, så skal man enten presse skuldrene langt højere op end deres naturlige grænse, eller man skal dreje i skulderleddet, så underarmene i stedet for at pege nedad peger noget fremad. Eller begge dele. Samtidig vil man være tilbøjelig til virkelig at accelerere løftet i bunden, netop fordi det er vanskeligt at få vægtstangen helt op til hagen. Det medvirker blot til at presse skuldrene ud over deres naturlige bevægelsesgrænse.

Nogen kan lave denne øvelse i årevis uden problemer, og andre får skuldersmerter næsten øjeblikkelig. Hvis formålet er at træne den yderste del af skuldermusklen, vil jeg hellere træne Side Delts Raises (Lateral Raises) med håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share