lokal dekonditionering/deload


BrainRoid
 Share

Recommended Posts

Jeg kører et mixet program, lidt WSB hybrid inspireret for overdelen, lidt tung hatfield + 20RBS for under delen ..

Nu har jeg så stilstand i brystet, men jeg har også været igang i noget der ligner 2md (går stadig frem i de andre øvelser), bryst programmet er som følger

dag 1 : bænkpres 2x10 af 50% .. langsomme

dag 2: bænkpres 6x6 af ~60-70% 1min. pause

dag 3: ME bryst (bænk, skrå bænk, skrå db bænk), 4x6 RM skrå db bænk, 4x15 skrå flyers

Nu er det så at jeg vil deloade... men _kun_ for brystet ? Jeg er lige så interreseret i at se vægtene ryge op som den næste, men masse er nu også en dejlig ting, så jeg vil deloade/dekond - bryst/skulder/triceps. Dette har jeg tænkt mig at gøre ved at køre 3-4 træningspas (3 pas om ugen) ved 2x6~50% på bænken, og så ellers springe yderligere skulder/triceps øvelser over... 50% for at dekonditionere musklen til det lette load på dag 1, og for stadig at bevare noget af styrken.. sådan en mellemting mellem deload og dekond.

Min umiddelbare ide er så at køre 4-5 uger på programmet, og så køre en lign. deload fase igen...

Hvorfor er det en dårlig idé ? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at køre ultralav workload med små vægte, men med fuld skrue på hastigheden/eksplosiviteten i løftene. Jeg tænker på 60-70 % af 1rm, med 3 sæt doubles - eller noget i den dur.

Kunne det mon ikke give et tilpas kompromis mellem dekontionering og deload. ;)

Link to comment
Share on other sites

det lyder som noget tættere på SL regi i mine øre ? Ved at udføre dem explosivt, får jeg jo netop den samme kraftpåvirkning som havde jeg løftet tungt, tiden under spænding er således bare mindre.. dvs musklen som sådan vil vel ikke blive dekonditioneret til at arbejde med lettere vægte af denne strategi, snarer lavere volumen ?? De letteste vægte jeg roder med på bænken er dag1 hvor jeg roder med ~70kg af 10-12 rep (ej explosive, det har jeg 6x6 til), derfor vil jeg gerne konditioneres til _under_ denne vægt, ex. ved 2sæt 6 rep af 60kg, udført kontrolleret(altså ej explosivt), af 4pas~1½uge ..

Nu prøver jeg, så må vi se hvad der sker :D

Iøvrigt, hvorfor skulle vi lige brænde ud i samtlige muskler samtidigt ? Kan den samme progressions model virkelig passe ned over samtlige muskel grupper som der ligges op til i HST regi ? Kunne man ikke forestille sig at man med fordel kan køre mindre/større mikro cyklusser for de forskellige grupper ?

- Det er ihvertfald den rute jeg er sporet ind på nu !!

Link to comment
Share on other sites

Det bliver bare så hurtigt besværligt... kan stadig ikke se jeres problem med at holde 14 dages pause - jeg ELSKER min SD pause (og den er med god samvittighed - jeg primer min krop til hypertrofi :D) Efter en 8-9 uger med fuld knald på kost og træning, så gør de 14 dages pause at jeg gider 8-9 uger bagefter...

Link to comment
Share on other sites

Ville en SD, hvor man kun squatter og dødløfter give nogen mening? Det er klart at man dermed ødelægger noget af vækspotentialet i hele benmuskulaturen, erector, gluteus maximus og vel egentlig også trapz og lats. Men hvad med de resterende muskelgrupper, som kun bliver trænet meget indirekte, såsom triceps, biceps, pecs, osv. Ville man opleve samme hypertrofirespons i disse muskelgrupper efter en 'delvis' SD (som altså ikke omfatter SQ og DL) som hvis man havde holdt HELT pause?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share