Opbygning af neural kapacitet i et Fullbody prg


Nexus
 Share

Recommended Posts

Jeg skal snart i gang efter ufrivillig trænings pause.

Jeg har tænkt mig at forsætte med at kører fullbody, ligesom inden jeg stoppede.

Jeg kunne konstatere da jeg trænede fullbody at min hypertrofi-tilvækst var bedre end noget jeg havde prøvet før (derfor min præference) medet fullbody prg, men samtidig kunne jeg også konstatere at hypertrofien kom på bekostning af de neurale tilpasninger, da jeg blev nød til at sænke min arbejdsbelastning.

Dette fik mig også til at spekulere over hvorvidt at fullbody prg stiller større krav til restitution.

En anden ting som har undret/irriteret mig er, at man i et fullbody prg lægger stor vægt på compound øvelser (og med rette) - men dette fravalg af iso-øvelser tror jeg i mit tilfælde har forudsaget svagere stabiliseringsmuskler (bla. i skulderen), som i sidste ende måske har været en af årsagerne til skaden.

Nu er det så jeg tænker at man kunne lægge noget konditionering af stabiliseringsmusklerne ind i fullbody rutinen i form af et split prg (bare for at tage et eks.)

Det kunne se således ud:

6 - 8 uger fullbody

6 - 9 dage deload/dekonditionering

3 - 4 uger split prg (ben/skulder - bryst/biceps osv. eller anden variant)

4 - 5 dage deload/dekonditionering (måske mere måske mindre, jeg er ikke helt sikker her)

6 - 8 uger fullbody

Osv.

Håber i vil smide jeres $ 0.0x's

VH - kenneth

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Hvis den akk. volume stadig er den samme, så vil jeg hævde at CNS udmattelsen er mindre ved at lave løftene 3 gange i ugen vs. 1 gang. For et stykke tid siden postede jeg en undersøgelse med en gruppe vægttrænende individer, der enten trænede en gang eller tre gange om ugen med samme akk. volume. Dem med 3 gange om ugen havde bedre hypertrofi OG styrke... så fortsæt du bare lystigt derudaf med fullbodyprogrammerne :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at det er mere hensigtsmæssigt at distribuere de små øvelser regelmæssigt fremfor at samle dem i klumper hver niende uge.

Cilius -> CNS-udmattelse er et tvivlsomt koncept som ikke nyder støtte i den del af litteraturen jeg er bekendt med. Jeg foretrækker at bruge mere generelle betegnelser som "manglende restitution", "overtræning" o.lign.

Link to comment
Share on other sites

CNS-udmattelse er et tvivlsomt koncept som ikke nyder støtte i den del af litteraturen jeg er bekendt med. Jeg foretrækker at bruge mere generelle betegnelser som "manglende restitution", "overtræning" o.lign.

Kært barn har mange navne... you say ba·nan·a, I say ba·na·na... ;)

Link to comment
Share on other sites

En anden ting som har undret/irriteret mig er, at man i et fullbody prg lægger stor vægt på compound øvelser (og med rette) - men dette fravalg af iso-øvelser tror jeg i mit tilfælde har forudsaget svagere stabiliseringsmuskler (bla. i skulderen), som i sidste ende måske har været en af årsagerne til skaden.

Jeg vil køre Militær pres 1-3´gange om ugen. Så får du da dækket din skulder ind + den ikke kun rammer skuldren. :pumpin::pumpin::pumpin:

Link to comment
Share on other sites

NG86-> som sagt kan det godt være problematisk kun at kører compound øvelser da du ikke rammer alle stabiliserings musklerne i det gældende område, hvilket kan øge skadepotentialet .

Cilius-> jeg kan godt huske den artikel du linkede til, men jeg har bare lidt svært ved acceptere den som referencebillede da det var min klare erfaring, at jeg jeg blev nød til at sænke arbejdsbelastningen da jeg gik over til FB.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share