Mærkeligt fod-problem


MadMan
 Share

Recommended Posts

Havde i fredags en meget underlig oplevelse i forbindelse med en løbetur; venstre ben/fod kunne ikke 'rulle' i løbet men klaskede bare i asfalsten med flad fod ... efterfølgende har jeg i weekenden døjet med de vildeste smerter i benet (især Tibialis Anterior - skinnebenet).

Jeg opdagede så igår (søndag) at det ikke var muligt for mig at stå på venstre hæl ... dvs. foden vipper ned med det samme :blink:

Denne oplevelse har fået mig til at søge lidt på Nettet og udfra symptomerne kunne det se ud til at der er noget galt med musklen og søger man videre finder man hurtigt en del skræk-historier omkring Anterior Compartment Syndrom :jehon:

Er der nogen der har oplevet noget tidligere og/eller andre erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er compartment syndrom, vil dit underben være hårdt foran ved siden af skinnebenet.

Det som du beskriver lyder som "drop-fod" og kan skyldes mange ting (beskadigelse af nerve osv.)

Så - jeg ville ikke tøve med at gå til læge NU!! Ikke for at male fanden på væggen, men:

Fra Aarhus Uni - hospital:

AKUT COMPARTMENTSYNDROM

Forekomst:

Ses ved stumpe traumer, med eller uden fraktur, mod både over- og underekstremiteten, kan dog også forekomme postoperativt f. eks. efter reamning og marvsømning af en snæver marvkanal, endelig ses tilstanden efter revaskularisering ved behandling af karskader. Årsagen er trykstigning p.g.a. blødning/ødem i en eller flere muskelloger i en sådan grad at mikrocirkulationen af de anatomiske strukturer, der befinder sig i logen er kompromiteret. Ubehandlet fører tilstanden i løbet af timer til muskel- og nerveskade, som kan være irreversibel. Hyppigst ses tilstanden på underarm og crus, men kan også forekomme på hånd og fod, sjældnere optræder den på femur.

Diagnose: Stilles ved klinisk undersøgelse udfra følgende kardinalsymptomer:

C. smerter ude af proportioner i forhold til traumet

C. muskellogen synligt hævet, hård og spændt ved palpation samt smertende ved undersøgelsen

C. nedsat eller ophævet bevægelighed af fingre/tæer , samt smerter ved passiv bevægelse af fingrene/tæerne

C. hypæstesi i de hudområder der forsynes af de berørte hudnerver

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Så - jeg ville ikke tøve med at gå til læge NU!! Ikke for at male fanden på væggen, men:

GISP ... :unsure: :unsure: ... så slemt er det nok ikke - smerterne er langt mindre idag end f.eks i lørdags og området er ikke hårdt og opsvulmet men kun ømt :blink:

Ville en dropfod ikke umuliggøre at stå på tæerne ? Hvilket jeg godt kan - men kan ikke holde en 100% dorsiflex mens der er vægt på hælen !

PS: Jeg har naturligvis forsøgt at komme igennem til lægen (hvilket som forventet var umuligt en mandag morgen)- forsøger straks imorgen tidlig at komme igennem til hans morgen-konsultation.

Link to comment
Share on other sites

En total dropfod, som du beskrev med at foden falder med det samme, tillader som du skrev ikke hælstand. Tåstand er derimod muligt, da det er en anden muskelloge.

Hvis der er total dropfod kan det som skrevet handle om timer, før nerven beskadiges permanent..

(Ses f.eks. ved saturday night palsy).. :)

Link to comment
Share on other sites

En total dropfod, som du beskrev med at foden falder med det samme, tillader som du skrev ikke hælstand. Tåstand er derimod muligt, da det er en anden muskelloge.

Var ved lægen idag ... en undersøgelse viste hurtigt at jeg hverken har knæ- eller hælrefleks :retard:

Diagnose : 100% sikkert en nerve i klemme og 99% sikkert på grund af en diskus prolaps :(

Er blevet henvist til neurologisk ambulatorium (tror jeg det var) så nu er det bare at afvente nærmere :(

Fik at vide at jeg ikke må løbe og lave tunge løft ... hvilket jeg egentlig kunne sige mig selv.

Fik også en pjece med et par øvelser jeg kunne udføre i ventetiden. Ellers kunne han ikke rigtigt udtale sig om hvad jeg må udføre :blink:

Regner med at prøve at kontakte nogle gode fysser, med erfaring indenfor sport og i særdeleshed styrketræning.

Umiddelbart synes jeg at det skulle være muligt at træne de fleste øvelser rettet mod f.eks triceps/biceps og bryst ?

Er der nogen med gode anbefalinger i Århus-området ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share