Overførsel af kondition


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Søndag den 4. maj er det tid for BT halvmarathon, og målet for en lang vinters løbetræning er dermed nået. Principia'en står og lokker i skuret og træningen til sommerens lange motionscykelløb kan begynde. Nu vil jeg så spørge, om nogle skulle have nogle tips til at overføre mest muligt af den opnåede løbekondition til cyklen. Mine tidligere erfaringer er, at jeg nærmest starter fra bunden, men dog opnår meget hurtig fremgang, sådan relativt i hvert fald. Hvad kan jeg gøre for at opnå den lettest mulige overgang? Jeg kender sådan rimeligt til teorierne om specifitet, men noget kan der vel gøres?! Måske nogle tri-folk har et bud?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er, at man bruger muskelfibrene på to vidt forskellige måder i løb og cykling.

Selvom man både har formen og styrken, så skal kroppen lige have tid til at omforme sig. Det er nok ikke en idé at presse alt for hårdt på.

Det vil måske være en idé at træne hyppigere eller længere i starten, og så ikke så hårdt.

Hård interval træning giver jo meget til iltoptagelsen, men har du jo styr på fra løbetræningen. Hård spisbelastning vil også lægge et unødvendigt pres på musklerne inden de er helt klare på de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vælge en spinningtime på fuld gas en gang om ugen, og køre en eller to længere ture på Principiaen om ugen. Når du er i god form i forvejen skal du bare vænne musklerne til det nye bevægelsesmønster. Det giver måske lidt ømhed i starten, men går hurtigt over.

Jeg kører selv en hel del spinningtimer, og kombinerer det med nogle længere løbeture hver uge. Med den forberedelse kan man sagtens hoppe ud på raceren/mtb'en uden de store gener.

Jeg skal selv løbe med på søndag. Jeg er spændt på min præstation, da jeg var på Polterabend i weekenden. Udover alkoholen skulle jeg prøve at bryde med en pige :blink: . Jeg var øm i hele kroppen flere dage efter, men sjovt det var det... :tongue:

God fornøjelse på søndag...

Link to comment
Share on other sites

Når du har trænet dit centrale kredsløb med løb, så starter du som du også selv har erfaret ikke helt fra bunden. Har du ikke kørt på cykel hele vinteren så er mit råd til dig at få kørt nogle km. Det skal naturligvis være på landevejen på den cykel du skal køre motionsløbene på således at du vænner musklerne til dette bevægelsesmønster. De første par uger har du ikke nøde at tænke så meget på intensitet. Du vil erfare at du forbedrer dig kraftigt og relativt hurtigt, bare ved at køre kilometer.

Det er forår nu :D så glem alt om spinning det er en vintersport. Iøvrigt giver jeg ikke meget for spinning hvis målet er at blive god til at cykle. Det kan sammenlignes lidt med frivægtstræning contra maskintræning. Hvis du vil have stor funktionel styrke er det de frivægte og IKKE maskinerne og kablerne man skal kaste sig over. Mht til cykling så er det ude i vinden og på bakkerne man opbygger sig selv. Spinning er for tøsedrenge :4whip: og folk der bare skal træne cardio uden særlig interesse for cykelsport.

Link to comment
Share on other sites

Det er forår nu :D så glem alt om spinning det er en vintersport. Iøvrigt giver jeg ikke meget for spinning hvis målet er at blive god til at cykle. Det kan sammenlignes lidt med frivægtstræning contra maskintræning. Hvis du vil have stor funktionel styrke er det de frivægte og IKKE maskinerne og kablerne man skal kaste sig over. Mht til cykling så er det ude i vinden og på bakkerne man opbygger sig selv. Spinning er for tøsedrenge :4whip: og folk der bare skal træne cardio uden særlig interesse for cykelsport.

Du har helt ret i at det gælder om at få kørt mogle km - og man får ondt nogle helt andre steder - cyklen bevæger sig sørme - og man skal selv holde balancen når man står op og tonser :lol:

Nå det er sagt, så vil jeg bemærke at en eller to højintensive spinningtimer om ugen, da fortsat kan være udemærket fopr mange motionister. De fleste kan holde en højere intensitet på spinningcyklen end de kan på landevejen - så jeg synes du strammer den lidt :rolleyes:

Jeg er langt hurtigere på cyklen dette forår, end jeg på noget tidspunklt var sidste år - takket være megen spinning!

Men selvfølgelig skal man ud i de grønne op op ad de danske knolde :)

Link to comment
Share on other sites

Til Arne

Ja Arne det kan da godt være jeg strammer den lidt når jeg siger at spinning ikke kan bruges til så meget. Jeg kan bare ikke se ideen i at lægge sin højintensitetstræning i spinninglokalet og sin lavintensitetstræning (læs km træning) på landevejen. Jeg syntes da på denne årstid man skal rykke udenfor og udelukkende træne landevej. Du nævner at mange motionister ikke kan træne med højintensitet udendørs. Det skyldes da netop at de ikke træner det. Det kræver lidt øvelse at få pulsen op og holde den oppe i cykling.

Mange nybegynder siger at "det er meget hårdere at løbe end at cykle". Hvis man er trænet i begge discipliner så er det min erfaring at begge dele er lige hårde, når der arbejdes igennem.

Pulsursfanatikkerne hævder ofte at de opnår en meget høj arbejdspuls i spinning. Det skyldes varmen i lokalet hvorfor man ikke kan konkludere at en bestemt puls i spinninglokalet og på landevejen er udtryk for den samme absolutte arbejdsbelastning.

NB

Det er ovenikøbet GRATIS at træne udenfor og man får en masse friskluft- ihvertfald os der bor på landet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share