vægttab udebliver!!!


kkkkk
 Share

Recommended Posts

Det er så SVÆRT at holde motivationen når resultaterne udebliver. Jeg er en kvinde på 27 år,183 cm, 80 kg og vil gerne tabe mig 10 kilo. Jeg indtager 1600-2000 kcal dagligt.

Jeg træner 6 gange om ugen.

3 x løb (2 korte pt a 5-7 km og en lang pt 10-12 km)

3 x styrketæning (af 1 times varighed)

Jeg spiser sundt og varieret. Har fået min kostplan "godkendt" af Jer eksperter her!

Jeg "falder dog i" en gang i mellem. Ikke sådan vildt og voldsomt. Måske en håndfuld chips eller slik. Det kan vel ikke ødelægge det hele?? Eller kan det?

Er der ellers nogle ting jeg kunne gøre forkert? Er jeg for utålmodig? Har været seriøst i gang 3 uger nu med kost. Løb er kommet lamgsomt over de sidste 2-3 mdr.

Hvor lang tid regner man med at der går før muskleropbygningen overtages af fedttabet?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen Karin.

Link to comment
Share on other sites

Måske var det noget, at tilmelde dig et koordineret hold i dit center eks. spinning. De forløber gerne over ca. 1 time eller noget bokse træning - problemet kunne være at du ikke når op på en tilstrækkelig intensitet når du løber - det gør du i hvert fald med boksetræningen, og den er jo også alsidig.

med alsidig mener jeg, at du "får lov" til at lave mange forskellige ting til sådan en session - bla. slå på en stor sæk :boxu: :devil:

Det kan jo godt være, hvis du har løbet i 2-3 md. at din krop ligesom har "adaptet" sig til denne arbejdsbelastning - men det mærker du bare ikke fordi du er vant til dette arbejde, og dermed formår du måske ikke at presse dig selv nok (who knows)

adapt - evaluer - juster - adapt - revaluer - juster

Derudover kan jeg ikke umiddelbart se, at det skulle være formålstjeneligt for dig at tabe 10 kg fra din nuværende position.

Hvorfor ikke sætte målet lidt lavere - der er da intet i vejen for at kvinder ligner kvinder (dvs. at de har lidt hofter og br***).

Min eks. målte 180 cm. og vejede 77 kg. (hun trænede en del), og var/er (beats me) ganske able-bodied skulle jeg hilse at sige.

Et vægttab på 10 kg ville bringe dig ned på 70 kg til 183 cm. hvilket ville give et magert spetakel (no offence), med min beskedne hovederegning.

Men i sidste ende handler det jo om personlige præferencer.

Håber det bedste for dig.

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Hvis du lige er startet med at træne og spise "ordentligt", så er det ikke ualmindeligt du oplever at vægten står stille. Måske er du godt igang med at "møblere" om på din krop. D.v.s. at du rent faktisk smider fedtet, men samtidig opbygger noget muskelmasse (muskler vejer mere end fedt- g/cm3) i forbindelse med at du træner. Ofte er det således at utrænede mennesker opbygger muskelmasse relativt hurtigt når de går igang med at træne. Faktisk opbygges der muskelmasse hos utrænede selv ved de aerobe aktiviteter som cykling og løb. Når man har trænet et stykke tid skal musklerne naturligvis stimuleres krafitigere, hvis der skal opnås en ydeligere vækst. Her kommer styrketræning ind i billedet.

Jeg syntes da iøvrigt ikke din vægt er helt ved siden af, med de mål du opgiver. Prøv at lade være med at veje dig og fokusere på tallet på badevægten. Fokusere i stedet for på at komme i topform. Det er du allerede godt på vej til efter hvad jeg kan se på dit træningsprogram (Hvis du ellers laver det rigtige styrketræning). Følger du ovenstående vil du også være tilfreds med det du ser i spejlet- og er det ikke vigtigere end hvad der står på badevægten. :D

Link to comment
Share on other sites

Multisport har fuldstændig ret i det med vægten - den er nærmest værdiløs til at følge en udvikling med, når du lige er startet med styrketræning :)

Ud over spejlet kan du anvende en fedttang (koster knap 200 kr), hvor du kan måle underhudens tykkelse på udvalgte steder og følge dit fedttab - som sagtens kan forekomme, selvom vægten bliver på 80 kg.

Bemærk dig også, hvordan tøjet sidder.

80 kg til 183 cm er heller ikke ret meget, synes jeg - hvis jeg tabte fedt til jeg vejede 80 kg, ville jeg være slank-mager, og jeg er 10 cm lavere end dig (har dog også styrketrænet i flere år).

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar! Selvom kroppen vænner sig til løb, er der vel stadig en hvis forbrænding? Jeg tæller jo kcal og prøver at lave underskud!

Til Armured female:

Jeg kan jo så med mine spinkle matematiske evner regne ud at du er 173 cm høj, og at du vejer mere end 80 kg? Og så endda muskler!! Du må være stærk som en klippe!!

70 kg er jo også bare et tal jeg har i hovedet, eller jeg forholder mig til det fordi jeg har vejet det engang og var tilfreds med den vægt (eller hvis jeg husker rigtigt var det måske 73 kg). Jeg vil ikke være en tynd stage og har ikke noget imod runde kvindelige former!! Jeg gider bare IKKE deller og appelsinhud, hvilket jeg er rimelig befængt af nu!!!

Men jeg forholder mig til jeres svar og kan se fornuften i det!!

Jeg må i gang med det hårde arbejde!!

Venlig hilsen Karin

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg husker var det dig der i en anden tråd nævnte at du gik til noget styrketræning som ved nærmere eftersyn nærmere var noget mere cardio. Hvis det er korrekt husket så mener jeg at du bør give dig til at styrketræne med det mål at opbygge muskelmasse*. Det pynter - hvad enten man er M eller K. Der er mange fordele ved dette

  • Det for dig til at se tyndere ud
  • Det er sundt
  • Det giver en højere forbrænding
  • Det giver mere overskud i hverdagen
  • Selve træningen forbrænder en masse kalorier (du ødelægger dine muskler, som så bliver genopbygget endnu stærkere - og det koster = det slanker).

Jeg mener BESTEMT ikke at du skal droppe cardio træning, men det havde du nok heller ikke tænkt dig.

* For opbyggelse af muskelmasse kan du med fordel køre de "vilde" øvelser som squat, dødløft, bænkpres, bent over rows m.fl. De ser volsomme ud ved første øjekast, men det giver altså langt mere. Maskiner er AFAIK ikke nær så effektive.

Edited by DaDane
Link to comment
Share on other sites

Hej Da Dane!

Det var så ikke lige mig der havde skrevet det i en anden tråd. Husker det ikke. Men vil følge dine råd!!

Mener du gererelt at maskiner ikke er så effektive? Altså at jeg skal bruge håndvægte i min træning af overkroppen?

Jeg har prøvet squat!! Fy for søren jeg havde ondt i ballerne to dage efter!!!! Det MÅ være godt for noget! Jeg havde bare problemer med mit løb dagene efter! Var træt i benene! Men det er vel et spørgsmål om at blive ved til at benene vænner sig til øvelsen? Selvfølgelig ikke som en sovepude!

Jeg er utrolig glad for svarene herinde! Synes faktisk også at der sker noget med min krop i spejlet, men tænkte at det var indbildning når nu ikke vægten sagde noget!

Desuden har flere folk kommenteret det. Men men men dum som man er, tror man ikke på

det!

Med venlig hilsen Karin.

Ps. I er søreme HURTIGE til at svare herinde!! Det skal i have stor ros for!!

Jeg har eksempelvis ventet 6 dage på svar fra en anden hjemmeside. På et meget simpelt spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne nu godt være stærkere ift. min størrelse, især i benene - nogle af mine mandlige kollegaer er ligefrem "bange" for at møde mig i selvforsvar :D

Men en del af det er altså også fedt, bare rolig...

Appelsinhud er en naturlig konsekvens af underhudsfedt (så langt de fleste af os er befængt med det), og man skal så vidt jeg ved ret langt ned i fedt% for at slippe af med det.

Og Dadanes kommentarer om styrketræning er rigtig gode :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare lige komme med en lille kommentar til følgende svar fra Nexus: citat "Derudover kan jeg ikke umiddelbart se, at det skulle være formålstjeneligt for dig at tabe 10 kg fra din nuværende position.

Hvorfor ikke sætte målet lidt lavere - der er da intet i vejen for at kvinder ligner kvinder (dvs. at de har lidt hofter og br***).

Min eks. målte 180 cm. og vejede 77 kg. (hun trænede en del), og var/er (beats me) ganske able-bodied skulle jeg hilse at sige"! citat slut.

Din x-kæreste er måske lidt heldigere end andre - jeg kender f.eks. 2 kvinder der vejer næsten det samme og er næsten lige høje, der er ingen af dem der er specielt slanke - men fra naturens side har den ene fået fordelt fedtet noget bedre end den anden. F.eks har den ene en stor barm og timeglas formet talje og den anden har en lille barm og al fedtet siddende på maven.

Jeg har en veninde der er 10 cm højere end mig selv hun vejer kun 3 kg. mindre alligevel er hun RADMAGER (ligner anorexi) - og jeg selv ville sagtens kunne tabe 3 kg uden at jeg ville stadig væk have noget fedt at tabe af.

AYA

Link to comment
Share on other sites

Beklager jeg ikke lige har været så obs. på denne tråd - men

Ja jeg mener du så vidt muligt skal træne uden maskiner. Det du især skal lægge vægt på er de store frie flerledsøvelser.

Prøv at poste dit program og lad os spolere det :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share