Vægt stabiliseres


Cat
 Share

Recommended Posts

Hey...

Jeg har lige et spørgsmål... Jeg følger et kostprogram hvor jeg dagligt er i relativt højt kalorie underskud.. (forsøger at smide noget fedt) De første par uger gik det rigtig godt men så blev vægttabet mindre og mindre og nu er det faktisk ikke eksisterende.... Er der nogle der kan forklare det?

Har overvejet at det nok er fordi man har mindre fedt på kroppen så det er sværere at smide, men jeg synes nu alligevel at der er en del endnu...

Jeg følger præcis det samme program hvad angår mad og motionen har også været relativ konstant over hele perioden...

Pga manglende motivation grundet det udeblevne resultat har jeg droppet diæten i denne uge og starter igen på mandag... Og håber selvfølgelig på at vil tabe mig igen der...

:wave: Cat

Link to comment
Share on other sites

Pga manglende motivation grundet det udeblevne resultat har jeg droppet diæten i denne uge og starter igen på mandag... Og håber selvfølgelig på at vil tabe mig igen der...

Det kan være det hjælper :) Uden at være den store kalorieekspert, så har jeg ladet mig fortælle, at stofskiftet indretter sig efter kalorieindtaget, hvis det er konstant - ligesom man ikke får meget effekt ud af at styrketræne med de samme vægte og øvelser hver gang.

En ugentlig ædedag ville måske ikke være helt ved siden af? Andre har sikker nogen artikler e.l. og referere til :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Cat

Spiser du fedt på din diæt?

Hvis du ikke gør, kan dette måske være problemet!! Hvis man ikke indtager fedt begynder kroppen selv at producere det, hvorfor du ikke vil opleve noget vægtab mens der på samme tid sker en nedregulering af stofskiftet for netop at beskytte kroppens depoter!!

Hvor mange kcal er din diæt på?

Link to comment
Share on other sites

Pga manglende motivation grundet det udeblevne resultat har jeg droppet diæten i denne uge og starter igen på mandag... Og håber selvfølgelig på at vil tabe mig igen der...

Det er faktisk lige hvad der skal til. Problemet med diæter er at dit kaloriebehov bliver nedreguleret (BMR) samtidig med dit leptinniveau falder. Leptin bestemmer i store træk, hvor et kalorieunderskud/overskud skal tages/gives til (fedtceller eller muskelceller). Samtidig vil din thyroid produktion sænke sig (hvis du havde målt din morgentemperatur ved diæt start og nu, så vil du med garanti se en temperatur sænkning).

Den gode nyhed, er at ved en periode med et normalt kalorieindtag så stabiliserer de fleste af faktorerne sig igen. BMR er den som er mest undertrykt - men det er mest et problem, hvis du altid har været meget overvægtig og herefter tabt dig. Hvis du tidligere har været ganske normalvægtig (+/-), skulle problemet ikke være udtalt overhovedet.

Ovenstående er også grunden til, det er hensigtsmæssigt at ligge refeed dage ind (søg evt. på google) i sin diæt, efterhånden som fedtprocenten sænker sig til 10 for mænd og 15 for kvinder (cirka tal). En lille historie fra den unge dansker selv - næste uge igen, så napper jeg en 2 ugers diæt med omkring 2000-2500 kcal om dagen, hvor der vil være 2 ugentlig refeed dage af 6-8 timer post træning (mandag og fredag formentlig), simpelthen for at undgå førstnævnte forhold. Min fedtprocent ligger pt. lige omkring 10, og skulle gerne snige sig ned på 8 inden sommer... men lange diæter er i min mening virkelig kedelige...

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene...

Jeg vil lige prøve at svare på noget af det i spørger om...

AF, ifølge min diæt er hver lørdag en ugentlig ædedag... Så der spiser jeg alt hvad jeg har lyst (både sunde og usunde sager.... dog mest usunde)...

Angel, udover min ædedag hvor jeg nok må indrømme at jeg får rigeligt med fedt, supplerer jeg med olie de dage hvor jeg ikke spiser kylling (læs: de fleste) Men det kan godt være her problemet er... Kommer nemlig til tider til at glemme det... Mit kalorieindtag fulgte et zigzag mønster så jeg nogle dage var i underskud og andre i overskud da jeg fik det lavet, men jeg nedregulerede det så jeg nogle dage var lige på og andre i underskud (havde kun intentioner om det skulle vare i et par uger inden jeg så sætte det op til det oprindelige igen)... Det nuværende varierer mellem 1500 og 1900... Det oprindelige mellem 1600 og 2000 (hvor jeg tabte mig omkring 0,5kg om ugen)

Cilius, Jeg har faktisk stort set været overvægtig i hele mit liv... sådan rimelig meget... det er først gennem de sidste 3 år jeg er blevet "normalvægtig " (har smidt ca 23kg).. Men jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvorfor det er et problem???

Og så vil jeg gi dig ret i at lange diæter er kedelige... Jeg spiser stort det samme som til daglig på diæten, men bare det at man skal veje alt er irriterende...

:wave: Cat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share