forbrænding


Riepigen
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan hjælpe mig med at regne ud hvor meget man cirka vil forbrænde ved 1 times spinning og en halv times løb (i sådan et mellem tempo) ?

Vægt=64

Er der måske et sted hvor man kan læse om alt sådan noget med forbrænding? Det må der være...

Edited by Riepigen
Link to comment
Share on other sites

Altid meget stor usikkerhed på sådanne angivelser grundet tilfældedige individuelle forskelle, samt individuelle forskelle i køn, vægt, alder, teknik, præcis gennemsnitlig intensitet, form osv. osv.

Men sådan ikke helt ved siden er nok:

1 times spinning med mellem-intensitet: 2.400-2.800 kj

½ times løb med mellem-intenistet: 1.400-1800 kj

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke udtale mig om spinning - foretrækker ensomhed og frisk luft - men en rigtig god tommelfingerregel for løb er, at du næsten uanset tempo forbrænder 1 kcal pr kg legemsvægt pr kilometer. Forudsætter vi 64 kg, og 5 km på 30 min bliver svaret altså 320 kcal eller ca. 1300 kj.

Link to comment
Share on other sites

Det med hvor mange kalorier du forbrænder ved et times spinning, er meget svært at sige.

Det kommet jo helt an på hvilken type time du vælger og hvilken intensitet du køre med..

Jeg har på et tidspunkt læst at det ved en spinding1, eller hvad i nu kalder det, skulle ligge på ca. 10 og 15 kcal pr. min. og ved en spinning 3 på ca. 20 til 25 kcal pr min. Jeg køre selv spinning og på en spinning 1. ligget jeg på mellem 800 og 850 kcal på en time, og på en spinning 3 på mellem 1000 og 1100 kcal..

Nu skal det siges at mit forbrug måles med et Polar Puls ur, og jeg ved ikke hvor præcist det er er.. men det passer meget godt med det jeg har læst…

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg ved godt man ikke kan sige noget præcist, men et cirka tal er også fint..og det har jeg så fået :) Jeg kører selv på et spinning 2 hold, og det er sgu hårdt, så der må da forbrændes nogle gode kcal der. Det er sjovt når jeg ser hvor meget mere man forbrænder ved løb, for jeg syntes at spinning er hårdere end løb, og sveder også mere. Så det kommer vel egentlig lidt bag på mig at løb forbrænder mere. Men nu løber jeg også kun en halv time, så det kan godt være det er derfor ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Riepigen..

Det er meget svært at sammenline de to motionsgrene, der er en masse faktorer det gør sig gælden

Eks. Ved løb bruger du flere muskler i kroppen end ved spinning der kan forklare en forskel.

Du holde måske heller ikke de små pauser som i spinning.

Til gengæld laver du sikket flere intervaller i spinning end i løb.

Det eneste jeg kan sige er at hvis jeg løber 60 min. Så er min puls næsten konstant

Men hvis jeg køre spinning variere den selvfølgelig meget. Men efter 60 min har jeg forbrændt de samme kcal. MEN da jeg på en spinning har været oppe på min maxpuls eller tæt ved.. så vil min efter forbrænding være stører. Hvis du vil smide et på af de famøse kilo så…

Af du sveder mere ved spinning, har noget at gøre med at der forgår indendørs hvor der meget hurtigt bliver varmt og ikke mindst fugtigt..

Til sidst vil jeg bare sige at løb og spinning er to motionsgrene der supplere hinanden godt..

Link to comment
Share on other sites

Eks. Ved løb bruger du flere muskler i kroppen end ved spinning der kan forklare en forskel.

Ved løb transportere man sin egen vægt - det gør det alt andet lige mere belastnende end spinning. ellers enig i det meste der er sagt.

Det er ikke sikkert at du sveder voldsom meget mere ved spinning - men udendørs fordamper sveden hurtigere - i et spinninglokale står luften stille, du står stille og luftfugtigheden kan blive høj - derfor bliver sveden på kroppen. Men det er da rigtigt at det også nemmere vil føre til ophedning af kroppen - og dermed endnu mere sved. Husk at drik rigeligt når du køre spinning. Selv ligger jeg på 1,5 litter i timen.

S. Brodersen: Måling af energiforbrug ved hjælp af et Polar er meget uprecist i absolut forstand. Det kan bruges af en selv til at registrer forandring i arbejdskapacitet - ikke til ret mege andet.

Link to comment
Share on other sites

Okay. Det er nu heller ikke fordi løb ikke er hårdt, men man syntes bare man VIRKLIG har forbrændt det vilde når man er færdig med sådan en time pga at det var hårdt selvfølgelig, men også alt det sved.

Så har jeg også lagt mærke til at når jeg løber min rute om dagen istedetfor om aftenen virker den hårdere! Hvordan kan det være, er man mere I GANG om aftene eller er der nogen der ved noget om det? fordi jeg ville mene det burde være omvendt. Men nu er jeg ihvertfald begyndt at løbe kl 21 fordi det af underlige årsager virker mindre hårdt og jeg kan løbe uden at holde nogen pauser, hvilket jeg tit lige skal have når jeg løber om dagen.... :blink: Ville jo egentlig hellere have det overstået om dagen, men altså...

Link to comment
Share on other sites

Det er nu heller ikke fordi løb ikke er hårdt, men man syntes bare man VIRKLIG har forbrændt det vilde når man er færdig med sådan en time ...

Man har godt nok pulsen højt oppe og sveder meget ved spinning. Men jeg syntes klart løb er hårdere og koster mere energi. Hvis jeg sammenligner trætheden efter en times spinning og en times løb, så går der ikke meget mere end 10 minutter før kroppen er ok frisk efter spinning - løb derimod kræver gerne en tur i sofaen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share