Styrketræning som støtte til cykling


allerup
 Share

Recommended Posts

Nogle gode retningslinier for hvordan squat udføres, uanset hvilken idræt du dyrker, får du ved at læse denne gode artikel.

Hæhæ... skulle lige prøve med et kosteskaft på ryggen...

Er det godt eller skidt at jeg fik snot i benene af at øve at gå så langt ned som muligt? :(

Det er da vist noget hårdere end man lige regner med

Link to comment
Share on other sites

Til Allerup:

Ja når man laver squat kommer man på hårdt arbejde :devil: . En god ide er at få nogen kompetente folk til at hjælpe dig i starten. Squat er for nybegyndere en teknisk svær øvelse at lære. Men når du første er kommet igang vil jeg garantere dig, at du vil få et stot udbytte af netop denne øvelse i forhold til din cykling. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fast legs<-- Tak for lidt støtte! ;) :)

Det er jo som sådan lige meget. For der er ikke nogen der har brug for 4 gram pr. kg kropsvægt, NOGEN DAGE OVERHOVEDET. Omvendt kan jeg heller ikke se at det nødvendigvis skulle være et problem. De proteiner som optager plads istedet for kulhydrater bliver bare brændt af alligevel.
Min pointe var jo, som du ved, at for meget protein ikke havde negativ effekt på ens præstationsevne. Og her giver du mig så ret. :) Takker!
Det kan man nok ikke lige besvare på baggrund af så sparsomme oplysninger. Træning er jo ikke bare træning. Det kan jo have et hav af forklaringer. Det kan være der kom mere kvalitet i hans træning ?? Det kan måske til dels være en superkompensationseffekt, som opstår på baggrund af hans nedtrapning ?? Der er dog noget som undre mig meget. Han tog 14 kg på fra november til marts ?? Hvis det er tilfældet, så blev han enten fed, eller også så indtog han forbudte substanser, hvilket i givet fald kunne forklare præstationsfremgangen. Man tager altså IKKE 14 kg ren muskelmasse på, på 5 måneder som ren atlet.

Dopingbeskyldninger! Dem har han da ikke fået nogen af! Nåe jo, dat har han da forresten fra ALLE i omgangskredsen!

Så er det jo meget heldigt, at man har været til doping-kontrol. Og lige nu er han med landsholdet i Holland, så han er da vist ikke i karantæne.

Ja han tog 14 kilo på fra november til marts = fra 67 til 81. Cirka 3 kilo (ren lbm) fra november til januar. 11 kilo fra først i januar til 1. marts. Fedt%en er steget fra 10 til 12. Altså ialt 3kg fedt og 11kg muskler.

Han blev hverken fed eller indtog forbudte medikamenter! Men meget kan lade sig gøre, når man har været pint ned i vægt. Det burde du vide!

Jeg havde i hvert fald ikke regnet med en sådan kommentar fra dig!

Hvis du brugte de næste mange år på at pine dig ned på 75kg, tror du så ikke godt, du kan tage 14 kilo på på 4,5 måned? Det tror jeg for os begge! ;)

Men det er sgu meget heldigt med den dopingkontrol, ellers kunne jeg have haft svært ved at forsvare mig!

Nej, det har du så evigt ret i. Men jeg forsøger i det mindste at holde mig up-to date med hvad træningsvidenskaben siger nu, og hvad de førende eksperter mener er det rigtige. Men for at du kan se at det jeg siger er fornuftigt, så kræver det jo også at du har en gennemgående forståelse ting som anatomi, fysiologi, træningsmetodik osv. Hvis ikke man har det, så er det nogen gange svært at skille skidt fra kanel.
Det mener jeg også Team Danmark gør på nuværende tidspunkt.

Jeg har gennem tiden suget en del viden fra dine indlæg, og da de ting du sagde virkede, så havde jeg på samme måde ikke grund til at tvivle på sandheden i det. Hvis resultaterne var udeblevet, eller stoppet efter noget tid, så havde jeg selvfølgelig sat spørgsmålstegn, men det er de ikke.

Lyder det som en helt hul i hovedet filosofi?

Den der med at mange cykelryttere tror man skal køre med smal fodstilling, når man squatter og ikke gå særlig lang ned (efterligning af cykeltrådet). Den tror jeg ikke på. Nej hvad enten man er cykelrytter, håndboldspiller, løber eller tennis spiller så skal squat udføres på samme måde. Styrketræning er at betragte som grundtræning. Da den funktionelle styrke man opnår ved squat er stor, så er fordelen jo, at den kan overføres til de forskellige bevægelsesmønstre i de respektive idrætsdiscipliner- Det er derfor basisøvelserne med frievægte er så fantastiske.

Her er vi ganske enige! :)

Er det godt eller skidt at jeg fik snot i benene af at øve at gå så langt ned som muligt? 

Det er da vist noget hårdere end man lige regner med

Det skal du ikke tage for tungt. Benene skal bare lige vendes til træningen. Benene er mærkelige. Da jeg startede med træningen i slutningen af 2001 havde jeg så ondt i benene, at jeg var lige ved at hyle! Jeg kolapsede bl.a på vejen fra køkkenet til fjernsynsstuen, da jeg fik lidt for meget fart på og ikke kunne bremse! :rolleyes:

Siden da er den eneste muskelgruppe, jeg ikke har haft doms i benene!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share