En trøstetanke


bls
 Share

Recommended Posts

Hvis nogen har regnet på det, kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget større kalorieforbruget er, hvis man svømmer i 25 grader varmt vand i stedet for i 27 grader varmt vand.

Dette er kun for at trøste mig selv lidt når vandet i svømmehallen er koldere end normalt, og det stadig føles koldt efter at have plasket et par baner. :blink:

Med venlig hilsen

Birgitte

:2000-pontiac-red:

Link to comment
Share on other sites

Må indrømme at jeg ikke har et direkte svar på temperaturens indvirken på energiforbrændingen.

Men der er dog så markant en forskel på 25 og 27 grader at det er klart nemmere at arbejde hårdere i de 25 grader og derved opnå en højere forbrænding.

Ved 27 grader vil hårdt arbejde ikke være behageligt. For mange er der en markant forskel omkring 27,6 grader. Kan ikke sige hvorfor men mange års erfaring siger mig at vandet begynder at føles meget varmt når det kommer over 27,6.

Derfor vil det hæmme arbejdet at svømme i varmt vand og medføre lavere forbrænding.

Omvendt giver det "kolde" vand en motivation til at svømme stærkere (de færreste kan jo lide at fryse) og derved forbrænde mere.

Arbejder nu med svømmere som svømmer i 29 grader varmt vand. Og selv når vi svømmer udendørs i -10 grader er det sgu ikke sjovt at træne MVO2 i 29 grader varmt vand!

Mads

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

Tak for dit hurtige svar. Jeg kan godt se at det er rart, at vandet er koldt hvis man rigtig arbejder løs, hvilket jeg nu ikke gør. I svømmehallen undgår jeg helst at få hovedet under vandet af forskellige årsager.

Normalt er jeg heller ikke en frossenpind, men har lige haft et par måneder hvor jeg ikke har kunnet indtage særligt meget næring, og det gør at man bliver mere kuldskær.

Birgitte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share