Smith stativ og korsbånd


canoing
 Share

Recommended Posts

JSC skrev fornylig i min logbog at jeg skulle holde mig væk fra at køre squat i smith stativet, selvom jeg ikke havde andre muligheder, da det ville smadre mine korsbånd.

Som sagt så gjort B) Men så var det jeg tænkte - det måtte da være et argument for at få "mit" center til at anskaffe et squat stativ /powerrack eller something.

Her er det i andre MOL´er kommer ind i billedet - jeg mangler ligesom nogle henvisninger til noget videnskabligt på at det der smith stativ er noget hø for korsbåndet :tongue:

kan sagtens komme med andre grunde til hvorfor det er noget :4pooh: Men jeg tænkte at den med korsbåndet, den kunne nok fange opmærksomheden.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis det kun er negativt om "skidt-stativet" du vil høre, så kan jeg ikke hjælpe dig..

Kører selv squat i det ind imellem.. Det startede jeg på fordi der ikke er et alm. squatstativ der hvor jeg arbejder..

Personligt har jeg fundet, at det tillader mig at lave ATG uden lændesmerter..

Diskussionen omkring hasernes rolle som stabilisatorer har vi været igennem i anden sammenhæng. Personligt er jeg ikke bekymret for mine korsbånd når jeg træner i smith stativ (Ellers gjorde jeg det nok heller ikke B) )

Jeg er rimeligt overbevist om, at belastningen på korsbåndene ikke kommer i nærheden af det man udsætter dem for i eks.vis fodbold og håndbold..

Men det skal jeg nok lade være med at sige højt ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg kørt squat (1RM : 95kg) "skidt-stativet" i næsten ét år ... og selvom jeg pt. ikke ligefrem er skadesfri så er det ikke korsbåndene jeg har problemer med. :)

Tværtimod, jeg har faktisk tidligere fået diagnosen 'slidgigt i højre knæ'. Dette mærker jeg ikke noget til efter vægttabet - heller ikke under squat.

Link to comment
Share on other sites

Charles Poliquin henviser til en undersøgelse i "the poliquin principles" om ulemperne ved at køre squat i smith-stativ, ellers er paul chek også en der er meget imod smit-stativet.

Problemerne med squat-stativer i motioncentrene, er at der meget sjældent er kvalificerede instruktører til at lære en tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share