Ulemper ved HST


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

Hejsa...

Nu er jeg så skiftet til et HST program, og kører altså helkrops program 3 gange om ugen!

men går jeg ikke glip af en masse?, før kørte jeg 3-4 øvelser pr muskelgruppe, nu er det skåret ned til max 2, risikerer jeg ikke at "forme" musklen ensformlig?, før kørte jeg 3 forskellige brystøvelser, nu kører jeg kun bænkpres, går det ikke ud over udseendet af brystmusklen?

summa summarum: er alt fryd og gammen ved at køre HST, eller er der ulemper der retfærdiggør, at skifte tilbage til 4xsplit, altså kun komme hele kroppen igennem 2 gange om ugen?

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke "forme" en muskel afhængigt af hvilke øvelse du benytter.

Dine gener vil afgøre hvordan dine muskler vokser, ikke om du laver flyes, bænkpres osv...

Det er også de færreste muskler der kan rammes fra forskellige "vinkler" som man siger.

Myte: En muskel kan rammes fra mange vinkler

Jeg ved ikke om alt er fryd og gammen med et HST-program. Det må man selv vurdere.

Jeg har næsten kørt 3 runder HST nu med kanon resultater, men for nogle er HST måske for ensformigt og kedeligt, når det stort set er planlagt 8 uger frem, hvad du skal løfte.

Link to comment
Share on other sites

well... man kunne jo lade være med at beregne samtlige vægte der skal løftes frem til sidste negativ, og tage den på gefühlen og dagsformen, sålange de progressive overload og periodisering er intakt så skulle den være fjong... iøvrigt, hvordan kan man fastsætte en progressions % som den hellige gral, fremgangen må immervæk være styret af andre faktorer også, som fx. diæt...

Link to comment
Share on other sites

Maxpower => Du skriver, at man ikke kan ramme en muskel fra forskellige vinkler :confused2:

Det er noget pjat. Tag fx pectoralis major; den kan opdeles i 2 dele - øvre og nedre. Der er ingen tvivl om at forskellige øvelser vil favorisere forskellige dele af pectoralis major. Fx incline dumbbell presses favoriserer øverste del, og decline dumbell presses favoriserer nederste del af pectoralis. På samme måde kan triceps brachii opdeles i tre, og forskellige øvelser for denne muskelgruppe vil favorisere forskellige dele af denne.

Og således kan man blive ved...

Link to comment
Share on other sites

Serious -> ja, med en maximal spændingsforskel på ~15% mht til pectoralis afhængig af øvelserne... med andre ord, der er ikke _den store_ forskel... har du et lille symmetri problem, kan du lege med denne differentiering af øvelserne, ellers er det ikke noget jeg ville gå monster højt op i....

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev:

Det er også de færreste muskler der kan rammes fra forskellige "vinkler" som man siger.

Mht. vores ynglingseksempel pectoralis major, så kan den IKKE opdeles i en øvre og nedre del.

Det er EN vifteformet muskel hvor man kan flytte fokus en SMULE op eller ned, men det er småtingsafdelingen.

I som godt som alle andre tilfælde kan en muskel kun rammes på en måde, mere eller mindre effektivt afhængigt af øvelse.

Det skal selvfølgelig ikke forveksles med f.eks. forskellige rygøvelser, der hver især rammer visse muskler bedst.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Husk på at princippet i HST er at køre et lavere antal øvelser for ikke at udmatte musklen i samme grad, som hvis man kører eksempelvis split (jvf. restitutionskurven). Dette gælder både antallet af sæt og antallet af forskellige øvelser indenfor samme muskelgruppe. Den evt. formning af musklen du efterlyser, bliver derfor langt opvejet af den generelt større vækst i muskelgruppen.

Med hensyn til at ramme forskellige dele af samme muskel giver det i langt de fleste tilfælde bedre resultater at køre øvelser, der er naturlige for bevægesystemet, end at køre specifikke øvelser for at ramme små lækkerhedsmuskler, som tilfældet er med især maskiner, men også visse BB og DB øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver flere af jer at 15% forskel er i småtingsafdelingen hmm... Om 15 % er i småtingsafd. må vist afhænge af øjnene der ser. Men hvis i mener 15% er en lille forskel, så håber jeg da ikke i benytter jer af kreatin.

det giver jo max en præstationsforskel på 5% i den positive retning...

Link to comment
Share on other sites

Serious> pectoralis major har IKKE en øvre og en nedre del. Pectoralis major er EN muskel. Den har dog forskellige insertionssteder, som gør at man til en vis grad kan flytte stresset op og ned. Jeg har dog aldrig set EMG undersøgelser, hvor aktiveringsforskellen har været 15 %. Det plejer som regel at være ganske få procent det drejer sig om. Iøvrigt er der ikke så meget at diskuttere, for der er ikke noget galt for at inkludere 2 brystøvelser i HST. Og med f.eks bænkpres og skrå bænkpres med håndvægte, er man så rigeligt dækket ind. Hvis du kører disse 2 øvelser hårdt og tungt, så er der altså ikke mere bryst tilbage at ramme. Hvad skulle det lige være ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager hvis jeg i starten har udtrykt mig en kende uklart :rolleyes:

Tag fx pectoralis major; den kan opdeles i 2 dele - øvre og nedre. Der er ingen tvivl om at forskellige øvelser vil favorisere forskellige dele af pectoralis major

Hvad jeg mener er, at det giver mening, af træningshensyn, at "dele" musklen op som var der to, for at ramme forskellige dele af musklen ex. øvre og nedre del. ;)

Der skal naturligvis ikke herske tvivl om, at pectoralis major er EN muskel.

Link to comment
Share on other sites

Ik lige for at lave helt ravage,men(min kommentar er ikke lige HST relateret).....

pectoralis major har IKKE en øvre og en nedre del
ja,Pectoralis major er en muskel,men den har en pars (del) clavicularis og en pars fra sternum(hvis vi lige undlager pars. abd.) jeg plejer at opdele en muskel efter dens fiberretning, som næste også er = de forskellige udspring.
Hvis du kører disse 2 øvelser hårdt og tungt, så er der altså ikke mere bryst tilbage at ramme. Hvad skulle det lige være ??
DIP til pectoralis minor ;)
EMG undersøgelser, hvor aktiveringsforskellen har været 15 %
har ik en disse forstand på disse målinger,men om fibrende bliver brugt eller ej er vel hvad der tæller...

MaxPower----> de færreste????? hmm,

Pect. major

Gl. maximus

Deltoids

Trapezius

Latissimus dorsi

Rhombeideus

Hele mavepartiet

and there is more

de færreste,kan jo diskuteres :tongue:

Devito

Link to comment
Share on other sites

Hmm, devito, din ordkløver. <_<

Det er da rigtigt at de nævnte muskler har flere udspring/vedhæftninger, men for stort set alle andre end prof. bb'ere er det overkill at forsøge at ramme alle muskler fra alle tænkelige og utænkelige vinkler. I det store hele vil man være pænt dækket ind af basisøvelser.

Det ville blive et noget omfattende program hvis du skulle træne alle muskler med en øvelse til hver vedhæftning.

Link to comment
Share on other sites

Når vægten bliver tilpas tung, så kan det være FLØJTENDE ligemeget, om du kører med 15% mindre aktivering i nedre bryst eller ej... ALLE muskelfibre vil alligevel være aktiveret.

Ergo - debat om flueknepperi.

Find en enkelt god øvelse, og træn hellere flere sæt i denne.

Link to comment
Share on other sites

MaxPower--->

Hmm, devito, din ordkløver.  <_<
ku ik lade vær' ;) sorry

MaxPower--->

Det er da rigtigt at de nævnte muskler har flere udspring/vedhæftninger, men for stort set alle andre end prof. bb'ere er det overkill at forsøge at ramme alle muskler fra alle tænkelige og utænkelige vinkler. I det store hele vil man være pænt dækket ind af basisøvelser.

Helt klart det kan også blive for meget,men i tilfælde af pec. synes jeg nu nok det er relvant at se det som to.

hvis du lige tjekker min avarta tror jeg ikke du kan være uenig med mig i at Pect. Major fra Clavicula ligner en forlænget udgave af Deltoideus Anterior

MaxPower--->

Det ville blive et noget omfattende program hvis du skulle træne alle muskler med en øvelse til hver vedhæftning.
ingen tvivl om det...

Helt klart basis øvelser sparker også røv,men det er vel altid godt at kunne graduere eller variere sin træning hvis man er ude efter the looks :tongue:

Link to comment
Share on other sites

;) jeg er mindre latin hjernevasket fortiden,tænker ikke lige over det(anatomi og fysiologi eksamen er på trapperne)

C. Zonka----> skal da lige prøve på dansk så :rolleyes:

Pars sternum = del fra brystbenet

Pars clavicularis = del fra kragebenet

Pect. major = bryst

Gl. maximus = the ass

Deltoids = skulder

Trapezius = hætte/kappe musklen

Latissimus dorsi = vingerne :angel:

Rhombeideus = hmm, ligger indenunder hætte musklen og trækker skulderbald opad(mod rygraden)

Hele mavepartiet in danish already

Var det bedre? :4winkkiss:

Cilius------> :4whistling: ;) tror vi var inde på om hvorvidt delene af musklen var hjælper,stabilisator eller den aktive(agree,de er nok alle aktive i en eller anden form)...

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

men jeg mangler stadig og få en eksate forskel på at køre HST og 4 dags spilt

Mht til programmernes opbygning eller hvad man får ud af dem. Kommentere begge dele så burde jeg være dækket ind :)

Opbygningen:

Jeg går ud fra du tænker på et splitprogram hvor hver muskel bliver trænet 2 gange på en uge.

Så er forskellen jo tydeligvis at du ved HST træner hele kroppen hver gang, 3 gange om ugen, men du træner 4 dage, men rammer kun hver muskel 2 gange pr uge med et 4 split.

Resten af forskellene må du selv kunne hitte ud af ved at læse om programmerne

Resultaterne:

Det er umuligt at sige om du vil få mest ud af det ene eller det andet, men HST har teorien bag sig til at være det mest effektive.

Jeg kan personligt fortælle at jeg har haft stor succes med HST, så helt skidt er det i hvert fald ikke :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

men jeg mangler stadig og få en eksate forskel på at køre HST og 4 dags spilt!, er det virkelig kun smag og behag?

iksåkreativ----> 4-dags split?! kan du lige definere det?

Jeg kan kun tilslutte mig MaxPower i at HST er et godt program, det gav både gode styrke og masse resultater hos mig.

Og at du kun har 1-2 øvelser pr. muskelgruppe er mere end nok når man kører full-body. Har aldrig været så wasted efter en træningsdag som i HST :) kernen i HST er at belaste begrænset men hyppigt,som jeg har forstået det... :unsure: plus at man har en ændring i rep,puha det var nasty tider i 5reps fasen :devil:

MaxPower---->

Jeg går ud fra du tænker på et splitprogram hvor hver muskel bliver trænet 2 gange på en uge.

Så er forskellen jo tydeligvis at du ved HST træner hele kroppen hver gang, 3 gange om ugen, men du træner 4 dage, men rammer kun hver muskel 2 gange pr uge med et 4 split.

Når man siger split er det vel et tal for hvor mange forskellige programmer/dage der er i hele programmet!

Så når iksåkreativ siger han kører en 4-dags split vil man forstå at han har har 4 dage/gange hvor han kører noget forskelligt!!!Han må mene et 2split program som han kører igennem to gange i ugen?

Noget jeg godt ku lide ved HST var at man for trænet alle muskler 3 gange om ugen og stadig har rigtig gode pause dage.

Hvis jeg skal sammenligne med min gamle stil(ik særlig effektiv :thumb_down: )

3 split 1:Bryst+Tri & 2:Ryg+Skulder & 3:Ben+Biceps

Her ku jeg ikke engang køre det 2 gange om ugen fx:

mandag 1 Tirsdag 2 Onsdag 3

Torsdag pause

Fredag 1 lørdag 2 søndag 3

den efterfølgende uge ville så kræve en pausedag mere...

HST eks.:

mandag full body

tirsdag pause

Onsdag full body

Torsdag pause

Fredag full body

lørdag pause

søndag pause

Nuværende eks:

2-split= 1:Bryst+skulder+triceps & 2:Ryg+biceps+ben

Mandag 1

tirsdag 2

onsdag pause

torsdag 1

fredag 2

lørdag pause

søndag 1

mandag 2

tirsdag pause

onsdag 1

torsdag 2

fredag pause

lørdag 1

søndag 2

Det blev lige en ordentlig smøre ;)

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikks så skarb termerne :4oops: , det jeg mente, var som gættet, et to splits program!, hvor jeg træner 4 gange om ugen

selvom man ikke kan forme selve musklen, ved at ændre øvelsen, må det alligevel have betydning for hvilke stabiliserende muskler man træner?, under mit nuværende program har jeg 3-4 øvelser pr muskelgruppe, hvis jeg skærer det ned til 1-2 i et HST program, får jeg vel ikke trænet alle de stabiliserende?,

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share