Av mine skuldre!


Dillerman
 Share

Recommended Posts

Efter jeg er begyndt at smide lidt meget vægt på stangen (tager 5 set af 3 reps med ~50 kg) når jeg laver upright row, synes jeg at det gør ondt i skuldrene. Det er ikke godt, så jeg har tænkt mig at skifte øvelsen ud. Jeg har tænkt på military press, men her trænes mest forsiden af skuldren, og det er siden jeg er ude efter. Så har jeg tænkt på lateral raise (som jeg bruger nu), men det er jo en rimelig isoleret øvelse, og det er jo bedst med multiledsøvelser.

Er der nogen der har et godt foreslag til en god multiledsøvelse for siden af skuldrene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fortælle hvad jeg træner:

Lateral Raises, Skulder pres (variant af military, du presser bare bag nakken) og bent-over dumbell rows, som udover den øverste del af ryggen, også træner den bageste del af skulderen. Så har du fået hele skulderpartiet med. :4flex:

Er der nogen der har et godt foreslag til en god multiledsøvelse for siden af skuldrene?

Nej, den bedste for siden af skuldrene, er en lateral raise variation. Enten håndvægte eller noget cable. B)

Link to comment
Share on other sites

Press bag nakken og upright row er altså et par skulderdræbere, eller kan være det. Jeg vil aldrig anbefale press bag nakken til nogen, den giver nemmere skader og jeg syntes ikke den gør noget som alm. military ikke gør bedre.

Jeg vil mene en kombination af en presseøvelse (Military eller DB presses, evt med en svag incline på bænken) og så lateral raises med fokus på god udførsel og så tung vægt som man kan køre med, vil være godt for skulderen. Smid eventuelt et sæt Cuban presses ind.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig enig med blackmore. Hold dig fra press bag nakken og upright row, det er to øvelser med alt for stor risiko for skuldrene (rotator cuff). :(

Hold dig i stedet til lateral raises (læg dig evt. ned i en 45 graders vinkel, og start bevægelsen foran kroppen, på denne måde træner du kun en side af gangen, men du får til gengæld en længere ROM og du bruger ikke trapezius) og dumbbell press - fordelen ved dumbbell press frem for military, er, at du ikke vil komme til at udføre bevægelser der er "unaturlige" for dine skuldre. Ulempen er, at du ikke kan løfte så mange kg. som i military.

Link to comment
Share on other sites

Pres bag nakken er måske også så meget sagt. Jeg træner på en maskine, så øvelsen ligner mere en dumbell pres. Jeg ved godt at der her er et tab omkring stabilisatorer, men lige i øjeblikket gør det ikke noget.

Hvis man har bøvl med skuldrene, er denne øvelse altså god.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i forvejen har problemer med skuldrene, så vil jeg på det stærkeste fraråde dig Military Press. Prøv i stedet at køre Rotator Cuff, sammen med dine nuværende skulderøvelser (måske med lidt mindre belastning indtil smerten forhåbentlig forsvinder).

Jeg havde det samme problem da jeg startede med Sheiko. Pga de (uhyggelig) mange BP-sæt jeg skulle igennem, begyndte min venstre skulder at gøre NAS!! Efterfølgende startede jeg træningen med to sæt (lette) sæt Rotator Cuff, og det samme når jeg var færdig med bænk...og det hjalp.

Edited by Whocares
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share