Genoptræning


sokr@tez
 Share

Recommended Posts

Jeg tillader mig lige at quote fra min log:

CRASH :thumb_down:  :thumb_down:  :thumb_down:   

Jeg har været ude for et uheld! For 14 dage siden, crashede jeg på min cykel (et hul i vejen). Det betød at jeg røg henover styret....

Resultat: ribbene blev trykket så hårdt i venstre side, at milten gik i stykker, og blødte så meget at den måtte bortopereres. Det betyder, at jeg ikke har så høj blod%. (hæmoglobinniveau ??staves det sårn?) lægen sagde det skulle ligge omkring 9, men den har været nede på 4, men det er stadigt stigende...

Jeg slog samtidig venstre side af hovedet, hvilket betød en hjernerystelse, et brækket kindben, et flækket øjenbryn og en ødelagt nerve i øjet. Kindbenet har de opereret på plads igen (igennem det flækkede øjenbryn(!)), men øjet er man stadig lidt afventende for. Det giver mig p.t. et dobbelsyn, som er skide irriterende  :retard:

Jeg har tabt over 6kg, primært muskelmasse 

Jeg er på benene igen, men bliver nemt forpustet. Jeg forsøger mig en masse gåture, for at komme tilbage til et niveau, hvor jeg kan gribe vægtene igen. Jeg tænkte, at en ny runde HST med en ekstra 20 rep runde måske var en ide, for at komme tilbage, når engang niveauet er til vægte igen. Ideen med progression må vel være en glimrende ting, når ens niveau er banket tilbage til stenalderen.

Jeg æder nogle jernpiller og c-vitamin for at få blodniveauet op igen, derudover spiser jeg generelt en masse mad, idet jeg har en formodning om, at kroppen må bruge en masse kcal på at reperere sig selv. Det er dog svært at spise så meget ad gange, - min mave blive hurtigt proppet, og jeg tror kun jeg kan spise halvdelen af det jeg kunne før ad gangen.

Ideer til comeback træning?

Link to comment
Share on other sites

For det første ville jeg ikke turde at give dig nogen råd uden at høre hvad din læge siger.. Hvad sagde de på sygehuset om træning?

Dernæst - når vi taler traumer, så handler det om at finde en balance, hvor træningen ikke konkurrerer med helingen, men hvor man samtidigt bevarer sin bevægelighed og så meget af styrken som muligt.

Så, uden at have hørt hvor meget du må lave, så ville jeg sige: Let vægttræning.. Ingen øvelser som får blodtrykket til at stige "for meget"..

Bevægelighedstræning, dvs øvelser uden belastning eks. udspænding..

Respirations øvelser (meget vigtigt ved traumer mod thorax, som er brystet), så du undgår lungebetændelse o.lign. (Hvis du vil have forslag til disse, så skriv evt. en PM, eller spørg her..

Hold mange pauser...

Håber det kunne bruges.. Og god bedring :)

Link to comment
Share on other sites

Min læge, og fysioterapeut på sygehuset sagde at jeg kunne begynde at træne når jeg følte jeg kunne. Der var som sådan heller ingen hindring i at løfte tunge ting. Enstemmigt var de dog enige om, at alt skal foregå med måde. Det er vigtigt at lytte til sin krop og mærke når den er træt. Ved svimmelhed skulle jeg øjeblikkelig stoppe.

Allerede 5 dage efter traumet havde fysioterapeuten mig oppe og cykle på en motionscykel, men jeg blev meget nemt forpustet og hamrede min puls op over 160 inden jeg overhovedet kunne nå at svede :lol:

Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med respirationsøvelser, men jeg har fået nogle vejrtrækningsøvelser, der skulle forebygge lungebetændelse, - er det sådanne du tænker på?

Jeg tror det er en rigtig god ide med bevægelighedstræning inden jeg begynder på vægttræning. Jeg føler mig meget stiv i bla. ryggen. Jeg tror det hænger sammen med, at jeg rejser mig fra stolen osv på andre måder end de vante, fordi mine mavemuskler dels er ømme og dels er svage efter de skåret i dem.

Så, uden at have hørt hvor meget du må lave, så ville jeg sige: Let vægttræning.. Ingen øvelser som får blodtrykket til at stige "for meget"..

Vil det sige undlade de tre store? især squat og dødløft får vel blodtrykket op? Er det ikke ok ved lave vægte og mange pauser?

Jeg vil lige sige, at der går nok lige en uge eller to før jeg går ned i centret. Det er ikke sådan, så jeg styrter derned nu her for at hamre et par maxtests af :lol: Jeg giver den gas med nogle gåture nu her for at få lidt kondition tilbage, og de gåture giver mig også lidt DOMS i lårene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Respirationsøvelserne lærer dig at bruge diaphragma (mellemgulvet) når du trækker vejret. Dette kan man godt risikere at glemme, hvis man har ondt nok (eller er bange)..

Endvidere skal de sikre at du bruger HELE lungen når du trækker vejret.

Og så er der dyspnø (kortåndethed) kontrol.. At bruge "pursed lip breathing" når du bliver forpustet.

Har du fået en PEP fløjte? (lille plastik dims til lungetræning)

Min bekymring omkring tung træning ligger i det faktum, at tunge løft i sagens natur kræver stort bughule tryk, hvilket vil presse på operationsstedet.. Men hvis lægen har sagt god for det så..

Du kan jo evt. lave øvelserne kun med kropsvægt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

De har ikke gjort så meget ud af det med åndedrættet. Men især i starten var det svært at trække vejret dybt, da man har en masse smerter i maven, men jeg synes, at jeg trækker vejret helt normalt igen.

Jeg kan forsikre dig om, at der går mindst en måned eller to før at der kommer tunge løft. Jeg vil først og fremmest have min kondition og bevægelighed tilbage.

Hun tjekkede min et eller andet iltning og den var oppe på 100%, så den var fin sagde hun, og så blev der ikke gjort mere ud af åndedrætsøvelser. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hun tjekkede min et eller andet iltning og den var oppe på 100%, så den var fin sagde hun, og så blev der ikke gjort mere ud af åndedrætsøvelser. ;)

Saturation hedder det (mætning).. Den er nu ikke en sikker indikator for alle forhold i lungerne, så jeg ville nok fortsætte med resp. øvelser så længe du har probs med bugen/brystet :)

Link to comment
Share on other sites

avs - ja, men kan være noget så uheldig :(

mht. din manglende milt, så burde du have fået at vide, at du hvert år(eller hvert andet - det kan jeg ikke lige huske) skal have en vaccination mod pneumokokker - det høres desværre stadig, at folk ikke får det at vide :(

Der er også andre forholdsregler, men tag en snak med din læge inden alt længe, hvis det er nyt for dig.

Link to comment
Share on other sites

mht. din manglende milt, så burde du have fået at vide, at du hvert år(eller hvert andet - det kan jeg ikke lige huske) skal have en vaccination mod pneumokokker - det høres desværre stadig, at folk ikke får det at vide

Tak for det, men jeg fik hamret skidtet i armen i går, så den skulle være god nok. Det er noget med, at den skal fornyes en gang i mellem, men hende sygeplejersken der gav mig den vidste ikke noget om det. Det måtte jeg snakke med min læge om, så det har jeg tænkt mig at gøre på et senere tidspunkt.

Hvad er det ellers for nogle forholdsregler du har i tankerne?

Link to comment
Share on other sites

som sagt pneumokokvaccination enten hvert år eller hvert andet år.

og desuden en miltfjernelsesattest(splenektomiattest), som du bør have på dig altid.

Man bør også have penicillin ved febertilfælde.

Men som sagt, bør du snakke med din egen læge om det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share