Påvirker alkohol ens forbrænding?


Jast
 Share

Recommended Posts

Jeg sad forleden og snakkede med mine naboer. De to høns snakkede lystsigt om den enes længerevarende slankekur, og det at hun holder sig religiøst fra alkohol. På et tidspunkt under samtalen fortalte hun, at det til festlige lejligheder godt kunne være en smule fristende at tage et enkelt glas med alkohol. Det brød jeg så ind og sagde, at det kunne hun da bare gøre, en slankekur handler jo i bund og grund, blot om energi balance, og et enkelt glas med en alkoholfyldt drik, en gange eller to om måneden, fylder ikke det stor i det samlede regnskab. ....det skulle jeg ihvertfald ikke have sagt!!! :lol:

De rullede med øjnene og sagde at det absolut ikke var så enkelt som at have et større energi forbrug end energiindtag. Og det absolut ikke var uden betydning om man indtog alkohol eller ej, da det påvirkede ens stofskifte!

Dertil kunne jeg kun kun læne mig en smule tilbage og trække på smilebåndet, da jeg udenmærket vidste at de ikke var lige sådan at argumenterer med. Men nu søger jeg så lidt beviser for/imod den påstand at alkohol påviker ens påstand, så jeg kan dunke dem i hovedet med dem -eller hvis jeg tager fejl, dunke mig selv i hovedet med dem :D

Link to comment
Share on other sites

Under min søgen fandt jeg følgende spørgsmål fra en der har været til foredrag hos "De danske Vægtkonsulenter". Det skal lige siges at det er en ligende kur den ene af de to damer er på. Og der er således også derfra hun har hørt det.

Jeg var til et foredrag i går med "De danske Vægtkonsulenter". En ting jeg studsede over i det, de fortalte var, at alkohol er strengt forbudt under diæten, fordi alkoholen får stofskiftet til at gå helt i bund og at det herefter tager op til 8 dage, inden stofskiftet er oppe på normal funktion igen. Jeg kan ikke huske, at jeg før har hørt noget om det - og kan heller ikke umiddelbart finde noget om det i mine gamle lærebøger. Er der andre her, der ved, om der er belæg for påstanden eller....

Der kom ikke noget fyldstgørende svar på hende hers spørgsmål, men ham der svarede mente at det da var en omgang nonsens.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ved ikke hvordan det påvirker stofskiftet, men snakkede med min onkel om nogenlunde det samme emne (han er kemi ingeniør - and knows shit :) )

dette er ca. hvad han sagde

Alkohol kompromitterer også midlertidigt kroppens evne til at fedtforbrænde i op til 72 timer (vigtigt at vide)!!. Dette er væsentligt at holde sig for øje, da man i tilfælde af kontinuerligt øldrikkeri, i teorien vil have en konstant dårlig fedtforbrænding. Den nedsatte evne til at fedtforbrænde er akkumulerende dvs. at 1 øl jo selvfølgelig ikke ødelægger ligeså meget som 10

hvis der er nogen rigtighed i det han har sagt, kunne det godt indikere at stofskiftet har betydning i denne sammenhæng.

men mon ikke en søgning på google med metabolism og alcohol kan bring lidt lys??

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

men mon ikke en søgning på google med metabolism og alcohol kan bring lidt lys??

metabolism.....det var lige det ord jeg manglede ;)

Det er lidt det samme jeg har fundet frem til på de danske sider. Her er et udklip fra en artikel fra mad og sundhed

Alkohol hæmmer fedtforbrændingen

Alkohol feder, fordi det hæmmer fedtforbrændingen. Det er ikke alkoholen i sig selv, der bliver omdannet til fedt. Men alkohol hæmmer forbrændingen af det fedt, der er i måltidet, så det i højere grad sætter sig som kropsfedt.

Men jeg savner noget bevist for det. Og hvad er det som alkoholen skulle der hæmmer ens fedtforbrænding?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg kommet lidt længere....emn er egentlig ikke blevet ret meget klogere :blink:

Jeg har fundet følgende artikel. Her står at alkoholen bliver omdannet til acetat, og kroppen efterfølgende primært bruger dette som energikilde istedet for, som normalt, fedt. Men dette ændre vel ikke meget på den totale energi omsætning i kroppen? Den skal jo stadig bruge samme mængde energi for at holde sig selv kørende. At alkoholen omdannes til acetat, og forbrændes fra denne tilstand, istedet for fedt, ændre jo ikke meget andet end man kan sige at fedtforbrændingen mindskes. Men dette ændre jo ikke ved det totale energiforbrug, som jo er det essentielle.....

Link to comment
Share on other sites

drik dig stiv efter behag!!! løbe en tur dagen efter eller tage i savna.. så sveder i alkoholden ud af kroppen og der efter er jeres forbrænding normal.

MYTE!!

Det som efter min mening er skidt ved alkohol i forbinelse med træning er:

1. Det fucker væskebalancen op i flere dage!

2. Alkohol nedsætter produktionen af testeron og fremmer produktionen af østrogen!

3. Mange får "besøg af håndværkerne" dagen efter en duktur og det bliver hverken til træning eller ret meget mad.

Edited by typen
Link to comment
Share on other sites

drik dig stiv efter behag!!! løbe en tur dagen efter eller tage i savna.. så sveder i alkoholden ud af kroppen og der efter er jeres forbrænding normal.

Du kan ikke den ændre hastighed hvormed alkoholen forbrændes ved hjælp af løb eller ligende. Derudover er det ikke så interessant i denne sammenhæng da det ikke er dette jeg spørger efter.

LOL...promte reaktion fra myte & centerslader politiet :D

Edited by Jast
Link to comment
Share on other sites

2. Alkohol nedsætter produktionen af testeron og fremmer produktionen af østrogen!

egentlig tror jeg der er tale om aromatisering af testeron til østrogen og ikke produktion af østrogen.

men hvis der sker en reduktion i testeron-produktionen, skulle alkoholspørgsmålet i grunden mest være interessant for mænd og knapt så meget for kvinder.

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Men hvis der sker en reduktion i testeron-produktionen, skulle alkoholspørgsmålet i grunden mest være interessant for mænd og knapt så meget for kvinder.

Så kan jeg kun henvsie det den artikel du selv henviste til (Alcohol alert).

Udsnit herfra:

Sex Hormones. Alcohol metabolism alters the balance of reproductive hormones in men and women (23-28). In men, alcohol metabolism contributes to testicular injury and impairs testosterone synthesis and sperm production (24,29). In a study of normal healthy men who received 220 grams of alcohol daily for 4 weeks, testosterone levels declined after only 5 days and continued to fall throughout the study period (30,31). Prolonged testosterone deficiency may contribute to feminization in males, for example, breast enlargement (32). In addition, alcohol may interfere with normal sperm structure and movement by inhibiting the metabolism of vitamin A, which is essential for sperm development (30,33). In women, alcohol metabolism may contribute to increased production of a form of estrogen called estradiol (which contributes to increased bone density and reduced risk of coronary artery disease) and to decreased estradiol metabolism, resulting in elevated estradiol levels (28). One research review indicates that estradiol levels increased in premenopausal women who consumed slightly more than enough alcohol to reach the legal limit of alcohol (BAC of 0.10 percent) acutely (28). A study of the effect of alcohol on estradiol levels in postmenopausal women found that in women wearing estradiol skin patches, acute alcohol consumption significantly elevated estradiol levels over the short term (34).

Altså en mindsket produktion af testosteron hos mænd efter kort tid. Og en øget produktion af et østrogenligende stof hos kvinder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share