pauser - hvor lang tid?


humseper
 Share

Recommended Posts

hvor lang tid er optimalt at holde pause mellem hver sæt og hver øvelse?

Hvor ofte skal man holde helt fri fra træning og hvor lang tid skal den pause vare?

Jeg har trænet i rimlig lang tid uden nogen pause og jeg tror at jeg vil holde en uges fri inden jeg starter på et nyt program, ville det være en god ide?

Når man holder en uges pause, kan man godt stadig lave nogle maveøvelser derhjemme eller skal man konsekvent lade være med at lave nogen øvelser i en uge?

Link to comment
Share on other sites

Pauser imellem hvert sæt bør vel ligge på 1-3 min.

Alt efter hvor hårdt du træner, kan du lægge en uges pause ca. hver anden måned vil jeg tro.

Hvis du træner hårdt, vil jeg foreslå, at du holder helt fri fra træning, når du holder pause.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til pausernes længde, kommer det an på hvad dit mål er med træningen. Hvis du går efter maksimal muskelvækst er det mest hensigtsmæssigt at holde korte pauser på ca. 1 min, men hvis du er mere interesseret i styrke, kan du sagtens holde pauser på over 5 min., især på tunge sæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger bare som en tommelfingerregel at tage ca. lige så lange pauser mellem sættene, som det tager at udføre..

Det plejer at passe med, at jeg lige netop (et cirka her igen) har kræfter til at tage det næste sæt fuldt ud..

I de større øvelser har jeg nogle gange brug for lidt mere pusterum

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share