Cardio træning


dA_kBAz
 Share

Recommended Posts

Well ;) , sidste træningslejr blev vi da tvunget ud på en løbetur før morgenmaden, og det var en meget kompetent træner vi havde dengang så jeg tror han ved hvad han gør.

Desuden så kan det vel gå ind under superkompensations princippit hvor man først tømmer ens kulhydrat lagre fuldstændig for derefter at fylde dem op til overflod.

Link to comment
Share on other sites

Om det er en god idé - tjah, det afhænger vel af, hvad du vil opnå. En løbetur om morgenen giver én et kick, der kan vare hele dagen, og man er tændt og parat, når hverdagen melder sig med sine krav engang efter morgenmaden ----- men:

Om morgenen er man gerne lidt stivere end senere på dagen, kulhydratreserverne er sandsynligvis ganske lave etc., og resultatet er, at du ikke kan løbe så hurtigt, som du ellers ville kunne. Det betyder mindre konditionstræningseffekt og færre forbrugte kalorier pr. tidsenhed. Jeg vil råde dig til at glemme alt om, hvorvidt disse kalorier kommer mere eller mindre fra fedt - det er totalen, der tæller!

En anden ting er så, at for os med en fuldt besat hverdag - jeg ved ikke, om du er medlem af den klub? - er tendensen, at tiden anvendt til morgenløb tages fra nattesøvnen. Det betyder dårligere restitution, nedsat immunforsvar og i yderste konsekvens flere sygedage.

Link to comment
Share on other sites

Den diskussion har været taget flere gange - så hvis du garver lidt ned i gamle tråde. Der er blevet argumenteret for at der en en maginal fordel mht. vækttab ved at træne inden morgenmaden. Mit eget standpunkt ligger i forlængelse af CoqRouges - den eventuelle teoretiske fordel bliver ædt op af at man yder dårligere, løber langsommere og kortere og dermed forbrænder mindre. Det kan man have en nørd diskussion af - men husk - det eneste der virkelig tæller er, at du bruger mere energi over døgnet end du indtager!

Lige et sidespring - hvis vi skal diskutere det videre skal vi nok lave en tråd - men jeg kan ikke lade være med lige at sige: Tube - der er utroligt mange velsanskrevne trænere inden for mange sprotstræne - op til elite/landsholdsniveau, som ikke ved halvdelen af det om almen fysiologi og træningslære, som de tror de ved. De har lært det de "ved", fra folk der heller ikke viste noget... Der er mange myter i omløb - jeg har selv en fortid som elitetræner og instruktør i 2 idrætsgrene - og jeg har hørt meget vås - og selv sagt en hel del indtil jeg blev fornuftigt uddannet på DIF og Team Danmark kurser... da havde jeg været elitetræner på forbundsplan i et par år eller 3...

Link to comment
Share on other sites

Arne-> Du har fat i noget dér! Jeg har også mødt mange der tror de ved en masse, men ikke ved en skid. Problemet er tit at folk selvfølgelig har en mening om hvordan den bedste måde at træne på er. Ofte fordi det nok har virket på dem selv, og derfor tror de at det automatisk virker på alle. Som vi jo alle ved, så responderer alle forskelligt på den samme træning.

Men som du selv siger, hvis vi skal diskutere dette så må vi vel starte en ny tråd. Jeg tror dog der er en tråd hvor det blev diskuteret for noget tid siden.

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Vedr. løbetræning før morgenmaden, har det aldrig virket særligt godt for mig. Jeg har altid følt mig træt og uoplagt, hvis jeg har løbet inden morgenmaden...

Det kan selvfølgelig også afhænge af distancen. Jeg løber i øjeblikket ret lange ture, pga af forberedelser til Berlin Marathon. Måske ikke den store effekt, hvis man kun løber en tur på 3-5 km.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Er nu egentligt ret sikker på det med superkompensation, måske har løbetræning før morgenmaden ikke den store positive påvirkning på VO2max, men på lagringen af kulhydrat, dette træningsprincip nævner Brian Holm også i hans bog :) :

"Man starter med at køre før morgenmaden og efter ca. 100 km går man sukkerkold :lol: " måske kan mindre gøre det, det må man da ihvertfald håbe

Link to comment
Share on other sites

Er nu egentligt ret sikker på det med superkompensation, måske har løbetræning før morgenmaden ikke den store positive påvirkning på VO2max, men på lagringen af kulhydrat, dette træningsprincip nævner Brian Holm også i hans bog :) :

"Man starter med at køre før morgenmaden og efter ca. 100 km går man sukkerkold :lol: " måske kan mindre gøre det, det må man da ihvertfald håbe

Gamle cykelryttere og boksere siger så meget vrøvl - få steder har der hersket myter om "rigtig mandetræning der hærder" som i de sporter. Det er ved at være fortid i cykelsport...

Link to comment
Share on other sites

Som svømmetræner er jeg vant til at have atleter til morgen træning flere gange om ugen. Og jeg har da aldrig set nogle som kunne gennemføre en fornuftig træning hvis de møder op uden at have fået lidt at spise. Tværtimod er det da sket at jeg har måttet sende nogle hjem som ikke havde energi til noget som helst konstruktivt...

Så ud fra erfaring og råd fra den diætist jeg havde tilknuttet klubben sidste år: Spis før træning hvis målet er at få noget ud af træningen. (har dog INGEN erfaringer med at cykle 100 km på tom mave :blink: )

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

"Man starter med at køre før morgenmaden og efter ca. 100 km går man sukkerkold :lol: " måske kan mindre gøre det, det må man da ihvertfald håbe

Gamle cykelryttere og boksere siger så meget vrøvl - få steder har der hersket myter om "rigtig mandetræning der hærder" som i de sporter. Det er ved at være fortid i cykelsport...

Tænk hvis man en dag kunne opregne hvor mange der får/fik succes på trods af deres træningsmetoder ift. hvor mange, der får/fik succes på grund af dem. Interessant... ;)

Men for nu lige at runde B. Holm af, så skriver han også i sin bog, at han sandsynligvis kunne have fået (endnu) mere ud af sin cykelkarriere, hvis han havde trænet efter mere moderne metoder og ikke mindst hvilet noget mere. Ret skal være ret :)

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share