BB Upright rows


laush
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at lave nogen hjælpeøvelser for den midterste del af min M. Deltoid og føler at barbell upright rows går lige i den midterste del - bedre end lateral raises. Jeg har dog undladt at køre tungt da jeg engang har læst at de kan være skadelige, men kan ikke huske hvorfor.

På hvilken måde er barbell rows skadelige hvis man kører med strict form som her?:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...UprightRow.html

Link to comment
Share on other sites

Personlig fik jeg ondt i håndledene når upright row begyndte at blive tung, sådan ved 5-8 reps, men jeg har også hørt andre herinde, der sagde den var hård for skuldrene på den ufede måde.

Cable Lateral Raise eller skråt liggende lateral raise er også bedre end alm. lateral raise, fordi "kraftkurven" passer bedre til muskelen. Ved de almindelige er der næsten ingen modstand fra vægten (pga bevægelsesretningen ift tyngdekraften) i starten og mest i toppen, når du har armen vandret. Ved kabel og liggende er modstanden mere jævnt fordelt over hele bevægelsen.

Link to comment
Share on other sites

Upright rows kan være MEGET hårde ved skulderen. Som MaxP er inde på, så skyldes det, at belastningen i øvelsen er hårdest hvor armene er vandret. Men for at udnytte hele laterals potentiale (= træner dem mest effektivt), så er op til vandret ikke nok. Stangen skal (næsten) helt op til hagen ved upright rows. Disse sidste ca. 10 cm er utroligt hårde for skulderne.

Dog er problemet meget individuelt. Nogen kan ikke tåle bare et se på stangen førend skulderne gør nas, andre kan køre på i år uden nogen gener. :)

Link to comment
Share on other sites

Den bedste forklaring på hvorfor upright rows er dårlig for skulderen, jeg endnu er stødt på:

My background is biomechanics (not exercise physiology) 

so here's my 2 cents:

With upright rows, the resistance is pulling the humerus into internal rotation, which means that the external rotators are trying to counter this. So what am I trying to do with upright rows then? If its delt work, then the load will be too heavy for my external rotators to deal with (if not immediately, then over time in the form of pattern overload or repetitive use injury). If my goal is external rotator work, then the load would have to be too light to do much for my delts. If I fix the problem of either of the above, I come up with an exercise we already have. (i.e. eliminate rotator work, the movement is abduction = lateral raise. eliminate delt work and youre doing external rotation).

If I absolutely had to do upright rows, dumbbells would be the way to go as the hands are not fixed together, but mechanically, if you like your shoulders and want them to continue to function normally, I would avoid upright rows.

By the way, this is about the only exercise I can make general "don't do this at all" statements about. Don't think I'm the exercise Nazi....  It's just that fixing its inherent problems, leads us to exercises we already have.

Fra den her tråd:

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld mener en mand som Mel Siff ikke at upright rows er skadelige for skulderen. Iflg ham bringes ingen af de fire rotatormuskler ud i uønskede positioner, der er potentielt skadelige. Hvilket ofte er det denne øvelse bebrejdes for. Til sammenligning fremhæver Siff stød (fra vægtløftning) hvor en ligende bevægelse udføres. Og der er vist ikke ret tit man hører om vægtløftere med rotator problemer :) Tværtimod fremhæves træk og stød ofte som gode rotatorøvelser.

Til de interesserede kan man læse en smule mere i "Facts and Fallacies og Fitness" s. 44-45

Link to comment
Share on other sites

- tak for forklaringen Cilius :)

Jeg mærker det fint i mine midt delts UDEN at hæve stangen til meget over vandret så det tror jeg at jeg vil fortsætte med. Jeg må så bare mærke godt efter mine rotatorer så de ikke bliver overbelastet.

Link to comment
Share on other sites

Upright Rows var engang én af mine yndlingsøvelser, men jeg kan desværre skrive under på, at den kan formodentlig kan rode med skuldrene. En skæbnesvanger dag besluttede jeg mig for at køre sæt m. 65 kg. og siden har jeg ikke kunnet køre øvelsen uden smerter i den ene skulder, ligesom min håndled ikke ligefrem elsker den.

Det skal lige nævnes, at jeg kørte den helt til hagen, men selv her flere år efter kan jeg ikke køre den bare til brystet.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld mener en mand som Mel Siff ikke at upright rows er skadelige for skulderen. Iflg ham bringes ingen af de fire rotatormuskler ud i uønskede positioner, der er potentielt skadelige. Hvilket ofte er det denne øvelse bebrejdes for. Til sammenligning fremhæver Siff stød (fra vægtløftning) hvor en ligende bevægelse udføres. Og der er vist ikke ret tit man hører om vægtløftere med rotator problemer :) Tværtimod fremhæves træk og stød ofte som gode rotatorøvelser. 

Til de interesserede kan man læse en smule mere i "Facts and Fallacies og Fitness" s. 44-45

Mel Siff, er galt på den når han sammenligner upright row med stød. Ofte holder folk der kører upright row en del smallere greb om stangen end hvad er praksis for stød, i det stangen ved upright row skal hele vejen op til hagen, hvilket ikke lader sig gøre med bredt greb.

Som Jarvig tidligere har påpeget er det meget væsentligt at man ikke kører det sidste stykke hvor albuen er hævet over skulderen, hvis man vil undgå skulderskader. Betragter man en person som står og laver upright rows med hele bevægebanen, kan man spørge sig selv om denne bevægelse i det hele taget er funktionel og om hvorvidt skulderen er bygget til at håndtere tung vægte i en sådan akavet postition. Jeg ville aldrig løfte en genstand på tilsvarende måde i virkeligheden.

Link to comment
Share on other sites

Mel Siff, er galt på den når han sammenligner upright row med stød. Ofte holder folk der kører upright row en del smallere greb om stangen end hvad er praksis for stød, i det stangen ved upright row skal hele vejen op til hagen, hvilket ikke lader sig gøre med bredt greb.

Det er heller ikke håndstanden han sammenligner, for den er jo forskellig fra den typiske måde at kører upright rows. Det er derimod skulderens bevægelse.

Jeg ved ikke selv ret meget om vægtløftning, men jeg formoder at Mel Siff havr styr på hvad han snakker om, når han sammenligner med vægtløftning, da han tideligere var elitevægtløfter, og bla. blev sydafrikansk mester :)

Link to comment
Share on other sites

"Knowing that the combination of internal rotation and abduction leads to impingement of the shoulder allows one to evaluate shoulder exercises more carefully. Can you think of any common exercises that mimic these movements? Allow me to offer two examples: the Upright Row and the Side Deltoid Fly with hands placed in a pouring position"

"Defenders of the Upright Row will report that they have been doing this exercise for months or years and have never injured themselves while doing it. It is important to understand that rotator cuff injuries are most often cumulative; they happen over time with repetition. As the soft tissue structures within the shoulder are pinched, they become chronically inflamed. Thus one can do a contraindicated exercise and not feel pain immediately afterward"

kilde

Bredden af grebet har iøvrigt betydning for hvor meget skulder-rotations musklerne arbejder.

mindre risikobetonet uprightrow

Undertegende træner stød på livet løs, men min skuldre brækker sig over uprightrow.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share