Overtræning??


typen
 Share

Recommended Posts

Jeg træner 5 gange om ugen og den daglige træning varer omkring 2 timer (nogengange lidt mere)

Men jeg er i tvivl om jeg overtræner for jeg vil helst ikke spilde en masse unødvendig tid i fitness centeret uden at få noget ud af det!

Mit program er delt op over 3 dage:

1. dag: bryst, triceps og mave

2. dag: ryg, lænd, biceps, mave

3: Skulder og ben (nogengange mave)

Håber nogen af jer ligger inde med nogle svar...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det mange gange, og jeg siger det igen. Et PROGRAM kan ikke være overtræning. Overtræning dækker over en række fysiske sypmtomer, såsom fald i styrke, appetitløshed, søvnløshed, nedsat immunfunktion osv., i respons på en LÆNGEREVARENDE forøget abejdsmængde. Overtræning sker altså ikke fordi man træner bænkpres 4 gange i ugen i 2 uger, eller fordi man en uge træner 10 gange. Der sker hvis man træner uhensigtsmæssigt over en længere periode. Uhensigtsmæssigt dækker over træning hvor man laver mere end man kan restituere sig fra over en lang periode.

Om du overtræner afhænger af mange faktorer, som man ikke umiddelbart kan se udfra dit program. For det første er der stor forskel på folks restitutionsevne og abejdsbyrde tolerance. Derfor kan et program for en føre til overtræning, mens det for en anden er for lidt. Træning kan ikke generaliseres.

Det afhænger i høj grad af hvordan man organiserer sin træning. Køre man altid tungt ?? Kører man altid til failure ?? Periodisere man sin træning ?? Den slags ting er langt vigtigere end split type, antallet af træningsdage og antallet af træningstimer.

Men udgangspunkt i at du kører et bodybuilding program, så går jeg stærkt udfra at du træner tungt hver gang, og med stor sansynlighed går til failure temmeligt ofte. Hvis det er tilfældet, så tror jeg 5 dage x 2 timer er alt for meget. Specielt hvis du træner rent, uden medikamenter. Det skulle efter gennemsnittet at vurdere nærmere være 3-4 gange i ugen x 1 time - 1½ time. Jeg ville prøve at skære ned, og se hvad der sker.

Umiddelbart kan du kun selv vurdere om det er for meget. Stiger du i styrke regelmæssigt ?? Det er den vigtigste målestok. Hvis du stiger i styrke regelmæssigt, så er det måske ikke for meget for dig. Hvis du ikke gør, så skær ned. Det er vigtigt at man lærer at analysere sin egen træning. Ingen mennesker kan vurdere udfra et givent split om du overtræner eller ej.

Men min umiddelbare vurdering er, at er du ikke overtrænet nu, så vil du med stor sansynelighed blive det, med mindre du er god til at manipulere dine variabler.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart vil jeg sige at du muligvis overtræner. Altså hvis du kun kører et sæt til hver muskel, overtræner du nok ikke, men hvis du som man traditionelt gør inden for BB, kører 12-16 sæt pr muskel, ja så overtræner du, hvis du altså træner seriøst. Med det mener jeg at du ikke bare laller rundt i centeret og kigger på chicks, men på forhånd har gennemgået alle sæt, reps osv i hovedet så du er mentalt indstillet på at yde 110 %.

Jeg træner selv 5 gange om ugen. Min split ser således ud.

Dag 1 Biceps/Triceps

Dag 2 Skuldre

Dag 3 Ryg/Trapezius

Dag 4 Hviledag

Dag 5 Quadriceps/Hamstrings

Dag 6 Bryst

Dag 7 Hviledag

Underarms og lægmuskel træning kører jeg et par gange om ugen. Det er dog forskelligt hvilke dage jeg gør det på.

Mave træner jeg sjældent, men det hænder da, jeg har i forevejen store stærke mavemuskler (det er ikke for at prale) så jeg trimmer dem kun rigtigt når det er ved at blive sommer. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Nu fik Thomas sgu lige lavet et indlæg samtidig med at jeg gjorde det, og han har faktisk en pointe som er rigtig god, nemlig at overtæning ikke kan være et program.

Hvor lang tid har du trænet 5 x 2 timer om ugen med den split du bruger. Og hvordan fanden får du 2 timer til at gå med træning hvis du træner seriøst. Jeg kommer kun over 1 time den dag jeg træner ben, ellers som regel kun 45 minutters træning. Men det er 45 ekstremt intense minutter, og jeg snakker ikke med nogen andre end min træningspartner. Vi er også lidt berygtede i det lille center hvor jeg træner, a la de 2 asociale steorider og sådan noget fis. Men hvis jeg er i Centeret er der kun en slags træning der virker for mig "BALLS TO THE WALL" :biggrin: , alt andet er totalt spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Okay jeg har fattet at et program ikke er overtræning.

Jeg stiger regelmæssigt i styrke men det er nok fordi jeg kun har trænet i efterhånden 3 måneder.

jeg kører 4 sæt med 8 gentagelser i næsten alle øvelser men jeg holder dog en del pauser mellem sættene.

Men stadig er det rimelig seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share