(Fuldstændigt) punkterfri dæk


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Har lige set at der sælges punkterfri (fuldstændigt lufttomme, slangeløse og massive) dæk på http://www.airfreetires.com/.

Dette er dels til info for de cykelmotionerende som er trætte af punkteringer, dels for at høre om der er nogen som har erfaring med deres produkter og/eller andre løsninger på det træls problem.

Fik selv skiftet til kevlar-dæk for nogle måneder siden og 1 måned senere var den gal igen. Overvejer kraftigt disse dæk...

Synspunkter/erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

TJa, da de jo er luftfrie punkterer de sikkert ikke så nemt. Men gad vide hvordan komforten er på sådan et par massive gummifætre?

Vægten opgiver de ohså til 450 gram pr. stk, det er det dobbelte af et par GP 3000 dæk, så det er da en slat.

JEg ville mene at dt er en meget bedre løsning at kontrollere sine dæk for småsten med jævne mellem rum. På den måde undgåes de fleste punkteringer, jeg har kun haft tre punkteringer siden december, og det er 6000 km's kørsel.

De der dæk bliver vel osse slidt lige så hurtigt som almindelige dæk, og får en mere firkantet form, og helt billige er de jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til komfort er der nogle testimonials - en del faktisk - men om man så kan regne med dem...

Jeg kan godt lide to af dem - det ene som anbefaler at man har en tang med så man kan give søm ud af hjulet hvis man får et sådant ind :-)) og et andet om en fyr som bevidst kørte rundt i områder med en masse glasskår m.v. bare for at prøve det...

Men klart at kørekomforten skal være i orden også.

Prismæssigt ved jeg ikke - kevlardæk monteret hos en cykelfætter løber også op...... og så kan man droppe alt om at køre rundt med slanger, lappegrej, pumper .... U name it...

Jeg er begyndt at køre 2 x 13 km om dagen til arbejde - 130 km om ugen plus det løse - og jeg HADER at det bare et spørgsmål om hvor og hvornår jeg står der igen....

Du har så i runde tal også haft problemet hver 2. måned....

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

Synspunkter/erfaringer ?

Gode råd til at undgå punkteringer:

1: Kør med det anbefalede dæktryk - det kræver en fodpumpe med manometer (Blackburnmodellen til 399 er virkelig god). Og nej, cykelhandlerens trykluftpumpe er ikke et alternativ.

2: Fjern små sten fra dækket inden du kører hjemmefra

3: Dækindlæg i bagdækket

4: Vælg et dæk for f.eks. Continental GP3000 eller Michelin Axial Carbon i stedet for de mere lirede Vittoria Open Corsa CX, Michelin Pro Light.

Ziggymund (4 punkteringer og 7.5K km i år) :wave:

PS. Lufttomme dæk holder ikke en meter (ligesom sadeltasker, tryklufts-minipumper, blafrende vindjakker og tennissokker til midt på skinnebenet...) :devil: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tak for rigtig gode råd!

Dækindlæg... hmm... kan ikke se noget om det på nettet nogen steder. Hvad er det og hvor "punkterfri" bliver slangen så ?

Damn... og så må jeg af med mine knæ-tennissokker, men de tre brune sadeltasker beholder jeg altså ;)

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

Dækindlæg er er stykke plastic som lægges mellem dæk og slange. Det virker fremragende og kan ikke mærkes nævneværdigt på køreegenskaber og komfort. Siden jeg begyndte at køre med indlæg har jeg ikke haft punkteringer - og især sidste år blev der kørt mange km på racer og mtb.

Link to comment
Share on other sites

Som fattig studerende brugte jeg fattigmandsudgaven.

Man tager en 19-21er, der er kørt helt tyndslidt, og klipper kanttråden af hele vejen rundt, og sætter inden i sin 23er.

Det kaldes dobbeltdæk.

Det virker faktisk bedre end dækindlæg, og er det, man altid har brugt. Der er ingen ender, som der er på indlæggene, så når den først er sat i, er der ingen problemer med, dat falder ud, når man en meget sjælden gang punktere.

Det er også den mest hardcore og respekterede måde, at gøre det på! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share