vedligeholdelse program


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

Træningen:

Der er jo mange muligheder.

Den mest oplagte er vel at træne med "normal" intensitet, men derimod sætte antallet af træningspas ned til 1 eller 2 pr. uge.

Proteiner:

Langt de fleste proteiner og det meste energi går til restitution. Kun en lille del af proteinerne og energien går til selve hypertrofien. Dette skyldes at proteindegenerationen samlet set er meget stort ved et træningspas, mens muskelmassetilvæksten i sammenligning med denne er ret lille fra træning til træning. Således skal du vel ca. spise ligeså meget protein som ved normal træning (2 g/kropsvægt/dag). Dette gælder i hvert fald de to første dage efter træningspassene, idet det er her du primært restituerer. :)

Link to comment
Share on other sites

Er det realistisk at tro at man (under antagelse af at vægten holdes konstant naturligvis) kan bibeholde sin "surt tjente muskelmasse" med bare 3 træningspas pr. 14. dag (jeg formoder det er den mest rigtige måde at læse 1-2 træningspas pr. uge)? Jeg synes det lyder temmelig lavt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis der kun skal trænes én eller måske to gange per uge, synes jeg nok at mulighederne er rimeligt begrænsede. Som jeg ser det er et helskropsprogram den bedste - og sikkert eneste fornuftige - løsning.

Man kan selvfølgelig skabe en vis variation afhængig af hvilke øvelser der vælges, men en grundstamme bestående af nogle solide basisøvelser er en god idé. Ydermere kan man så vælge nogle isolationsøvelser efter behov/lyst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har umiddelbart en idè om at du skal træne som du træner nu, blot stoppe med at stige i vægt i de forskellige øvelser, eller sætte vægten en smule ned. Måske lidt færre træningspas.

Det er bestemt også en fin mulighed. :)

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg træne fullbody 2 x ugentligt

F.eks.

Mandag (3 sæt x 6-10 reps)

Squat

Bænkpres

Rows

Military press

Barbell curls

Dips

Calf raise

Torsdag (3 sæt x 6-10 reps)

Dødløft

Incline dumbbell press

Pullups

Laterals

Dumbbell curls

Triceps Dumbbell extensions

Crunches

Link to comment
Share on other sites

Med full-body 2 gange ugentligt kan man sågar få fremgang, hvis det er tilrettelagt ordentligt. Hvis man kun er interesseret i vedligeholdelse af basisstyrke og muskelmasse (for man vil altid miste toppen, når man sætter arbejdsbyrden ned), så kan man sagtens klare det med 1 full-body runde i ugen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share