Stort søvn behov- hvad er der galt?


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg har på det seneste haft et meget stort søvnbehov. De sidste par uger har jeg sovet ca. 10 timer hver nat og hvis jeg "kun" har fået 8 er jeg toltal smadret hele dagen. Jeg træner 4 gange om ugen, kan mit søvnbehov have noget med overtræning at gøre eller er det fordi jeg ikke får nok vitaminer??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft samme problem... stort set hele mit liv.. Men jeg har erfaret at det, for mit vefkommende, er et tilvænnings sp. Specielt efter jeg er begyndt at gå reglmæssigt om morgenen, så klarer jeg faktisk dagen fint på kun 4½-5½ timers søvn!!! troede jeg ikke var muligt, men.... så er der selvf. sleep-reloading i weekenden, men det holder faktisk... er begyndt at vågne af mig selv efter de 5 timer, hvor jeg før sagtens kunne nappe 9-10-11 timer hvis jeg sov uforstyrret !!! ... tror også man kan sove 'for' meget... så man faktisk bliver lad af det !!!!

Link to comment
Share on other sites

Specielt efter jeg er begyndt at gå reglmæssigt om morgenen

Vil du ikke præcisere dette lidt, da jeg har det samme problem som dig.........jeg kan ikke fungere normalt, hvis jeg ikke får ca 10 timer :blink:

Så det kunne jo være det samme kunne fungere for mig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du bliver nødt til at være noget mere konkret. For stort søvnbehov kan skyldes mange ting, bl.a.

1. Individuelle forskelle

2. Oparbejdet fysisk stress

3. Oparbejdet psykisk stress

4. Psykiske problemer (f.eks. depression)

5. Medicin

6. Ujævn søvnrytme

Så du må give os lidt mere at arbejde med. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at lægge mig ud med en masse MOL'ere, så tror jeg at man skal skelne ml. søvn-BEHOV og søvn-VANER. Jeg tror mange skriver behov, men i virkeligheden taler om vaner.

Jeg har selv haft perioder, hvor jeg har sovet meget, men også opdaget at når jeg har behov for at skære ned på hvor meget jeg sover, så kan jeg faktisk gøre det uden de store problemer. I nogle uger kræver det en del kaffe og, at jeg løbende sparker mig selv i røven for at komme ud af sengen. Men, efter 2-3 uger har jeg vænnet mig til den nye søvn-mængde, og så går det fint.

Det er også min erfaring, at jeg bliver sløv, hvis jeg sover for meget. Sover til hverdag 6-7 timer og klarer dagen uden problemer. Af og til lykkedes det i week enden at få 9 timers søvn, men så er jeg træt det meste af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er også min erfaring, at jeg bliver sløv, hvis jeg sover for meget. Sover til hverdag 6-7 timer og klarer dagen uden problemer. Af og til lykkedes det i week enden at få 9 timers søvn, men så er jeg træt det meste af dagen.

Korrekt - endvidere er der undersøgelser som viser at det faktisk øger risikoen for bla. hjertekar sygdomme, hvis man sover mere end 7-8 timer i døgnet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Korrekt - endvidere er der undersøgelser som viser at det faktisk øger risikoen for bla. hjertekar sygdomme, hvis man sover mere end 7-8 timer i døgnet..  :)

Lyder rigtigt godt ... nu kan jeg endelig- med god samvittighed - sige til konen at det faktisk er for mit eget bedste at jeg sidder oppe om natten og glor gamle TV-serier i fjernsynet istedet for at krybe i seng. :lol: :devil:

Link to comment
Share on other sites

--->Jørgen L

Korrekt - endvidere er der undersøgelser som viser at det faktisk øger risikoen for bla. hjertekar sygdomme, hvis man sover mere end 7-8 timer i døgnet..

Spændende info, har du et link til nogle af undersøgelserne ? Ikke fordi jeg ikke tror dig, men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om det.

Link to comment
Share on other sites

har vejret ik os noget at skulle ha sagt ? :unsure:

personligt er 6-7 timer nok i disse lyse stunder, mens jeg ved af erfaring at jeg gerne vil ha en times tid mere om vinteren,

eller er det nærmere noget psykologisk snarere end et fysisk behov ?

nogle der har det på samme måde ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at jeg kan præcisere det nærmere, end at det var blevet en slags vane at sove 10 timer og når jeg så kun sov 8 ville jeg være træt hele dagen. Nogle gange når jeg har sovet i ca 10 timer kan jeg dog også være træt hele dagen. Jeg ville bare vide om det kunne skyldes overtræning, hvilket jo kunne være ganske ufedt...

Kan det skyldes overtræning?

Link to comment
Share on other sites

Min træthed er ca opstået efter at jeg begyndte et nyt program hvor jeg træner man, tirs, tors og fredag. Kan dette være problemet og hvis ja hvad skal jeg så gøre? Fortsætte og håbe at min krop vænner sig til det eller ændre program?

Link to comment
Share on other sites

har vejret ik os noget at skulle ha sagt ? 

personligt er 6-7 timer nok i disse lyse stunder, mens jeg ved af erfaring at jeg gerne vil ha en times tid mere om vinteren,

eller er det nærmere noget psykologisk snarere end et fysisk behov ?

nogle der har det på samme måde ?

Jeg har det på samme måde og føler også, at jeg har brug for en times søvn mere om vinteren...men mon ikke det er psykologisk. Det er jo så dejligt at sove, når det er rigtig råkoldt og mørkt udenfor ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share