Fedt, Kulhydrater og proteiner som energi


devito
 Share

Recommended Posts

I was wundering...... :o igen igen igen :lol: så er jeg tilbage boys and girls, frisk og veloplagt efter en kanon roskilde festival B)

hvad jeg har lært, er at kroppen bruger :cheeburga: :treadmill: i (indgående energi i følgende rækkefølge)

1: kulhydrater

2: fedt

3: proteiner

Dertil så lige en række ?:

1. Kan man sige det så firkantet (sikkert ikke :) ) at kulhydrater først bruges, når de er opbrugt bruges fedt og derefter proteiner?

Jeg understreger lige at forbruget er til energi,da proteinerne jo oz er en byggesten.

2. Så hvis man "kun" ville indtage proteiner som energikilde ville kroppen så ikke bruge de resterende kulhydrater og fedt lagre før de tager proteinen som energikilde?

3. Leveren kan jo en hel masse fancy ting,sammensætte rigtige aminosyrer og omdanne dit og dat til fedt og energi. Men en "overdosis" proteiner sku efter min viden pisses ud og ikke kunne omdannes til fedt?

4. Jeg var sidst i en diskussion omkring emnet, hvor en mente at når vi sover bruges fedt som energi?

Håber at høre lidt fra nogen :)

Devito

Link to comment
Share on other sites

1. Kroppen forbrænder konstant (hvis det er muligt) både kulhydrat, fedt og protein. Så, nej det kan man ikke rigtigt sige.

2. Kroppen forbrænder hele tiden protein. Hvad kroppen derimod generelt ikke er så villig til (heldigvis) er at hente disse proteiner fra vores muskelmasse (men den kan gøre det)

3. Der foreligger ingen eksakte undersøgelser af, hvor meget protein kroppen kan indtage pr. tidsenhed. Men ved normal proteinindtag (hvor 2. g pr. dag sagtens kan falde indefor "normalt indtag"), så kan kroppen sagtens optage alle proteinerne. Og i så tilfælde vil den ikke tisse proteinerne ud, men derimod betragte dem som en del af det samlede energiindtag (= sætte sig som fedt hvis energiindtag > energiforbrug)

4. Vi har konstant en fedtforbrænding. Så ja, kroppen forbrænder bl.a. fedt om natten.

Link to comment
Share on other sites

Der er nu noget rigtigt i det du siger - men konklussionen er ikke rigtig.

Kroppen har lettest ved at finde energi fra kulhydraterne, derefter fra fedt og endeligt fra protein. Så løber du en tur vil du forbrænde en stor del kulhydrater. Men hvis løbeturen ikke er for hård - og kroppen kan nå at levere energien på den måde - vil en stor del af din energi komme fra fedt. (Deraf misforståelsen med fedtforbrændingszonen). Kroppen bruger (så vidt jeg ved) ikke rigtigt protein som energi - med mindre der er mangel på de øvrige resourcer.

Hvis du kun indtager protein vil din lever i høj grad komme på overarbejde. Den vil blive nødt til at omdanne protein til såvel kulhydrat som fedt (da du har brug for begge disse ting). Det vil efter al sandsynlighed virke slankende, - men det vil efter al sandsynlighed også være en ekstrem hård kur (jeg kunne forestille mig at du vil få hovedpine fordi kroppen har svært ved at finde nok energi til hjernen, du vil blive ugidelig, træt og måske endda svimmel m.m.) Derudover tror jeg ikke det er sundt for din lever.

Hvis du indtager "for meget" protein vil leveren, i hvert fald delvist, omdanne det overskydende til fedt. Det kræver dog lidt mere at omdanne protein til fedt end kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Der er nu noget rigtigt i det du siger - men konklussionen er ikke rigtig.

Æhhhhh, øhhhh, er det til mig du henvender dig til? Eller devito? :confused2:

Devito

hvad jeg har lært, er at kroppen bruger :cheeburga:  :treadmill: i (indgående energi i følgende rækkefølge)

1: kulhydrater

2: fedt

3: proteiner

Dertil så lige en række ?:

1. Kan man sige det så firkantet (sikkert ikke  :) ) at kulhydrater først bruges, når de er opbrugt bruges fedt og derefter proteiner?

Link to comment
Share on other sites

Der kommer lige lidt af en smøre ;)

Kroppen har lettest ved at finde energi fra kulhydraterne, derefter fra fedt og endeligt fra protein. Så løber du en tur vil du forbrænde en stor del kulhydrater.
Enig  :) + at kulhydrater har flest kcl, da fedt kcl kræver mere energi at forbrænde...

Det jeg fik fortalt baserede på at proteiner kun blev brugt i energi sammenhæng i overbelastande og hungers momenter, altså nedbrydning.

Men hvis løbeturen ikke er for hård - og kroppen kan nå at levere energien på den måde - vil en stor del af din energi komme fra fedt.
hvilken måde? :unsure:
Kroppen bruger (så vidt jeg ved) ikke rigtigt protein som energi - med mindre der er mangel på de øvrige resourcer.

Det mener jeg så fremgår af min række følge og i spørgsmål 2. ;)

Hvis du indtager "for meget" protein vil leveren, i hvert fald delvist, omdanne det overskydende til fedt. Det kræver dog lidt mere at omdanne protein til fedt end kulhydrat.
sikkert også rigtig, min underviser fortalte bare at det røg ud med urinen...
Hvis du kun indtager protein vil din lever i høj grad komme på overarbejde. Den vil blive nødt til at omdanne protein til såvel kulhydrat som fedt (da du har brug for begge disse ting). Det vil efter al sandsynlighed virke slankende, - men det vil efter al sandsynlighed også være en ekstrem hård kur

"kun" var også med store anførselstegn... det var mere teoretisk spurgt :)

Devito

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal lige refreshes.......

Det jeg mente var at protein normalt ikke går ind i ATP (produktionen).

dog hvis der er overskud af protein eller mangel på fedt og kulhydrater?

Lige et question til det tekninske. hvordan linker jeg til et andet emne/tråd?

Devito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share