Skuldertræning


MadMan
 Share

Recommended Posts

Træner pt. skuldrene med alm. lateral raises og så snart ryggen vurderes stærk nok igen vil jeg (gen)indføre Millitary Press. :pumpin:

Havde i mellemtiden overvejet at supplere med Upright Rows ... men har læst flere steder at denne øvelse frarådes på linie med træk/pres til nakken pga. af øvelsens store skadespotentiale.

Er der nogen der har erfaringer med dette 'problem' ... eller som kan be-/afkræfte ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes personligt at Upright Row er den bedste skulderøvelse!!! Jeg får mere bøvl i leddet ved side raise, og military press bliver for meget, med alle de andre presseøvelser jeg laver.

Det er meget individuelt, genere øvelsen din skulder så lad vær med at bruge den, køre det uden knas, jamen så blive endelig ved. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er meget individuelt, genere øvelsen din skulder så lad vær med at bruge den, køre det uden knas, jamen så blive endelig ved. :)

Dét er jo altid en god tommelfinger-regel ... og som jeg naturligvis også benytter ;)

Baggrunden for mit spørgsmål var mere om det var rigtigt at øvelsen generelt gjaldt som farlig - på linie med f.eks træk til nakken, som newbies altid advares imod.

Måske er UR bare ikke en øvelse som begyndere ville træne .... :unsure:

Takker for svarene - jeg vil (forsigtigt) afprøve øvelsen de næste par gange, så må vi jo se om der sker noget :blink:

Link to comment
Share on other sites

Sommetider når der opstår "knas", så er det for sent at korrigere

Husk lige at tænke 5-10-15 år frem når du vælger dine øvelser. En sene der gnider mod og afklemmes mod knoglen, som ved upright-row, kan du gå og arbejde på i mange år lige indtil din sene er ligeså flosset og ligner noget som tilhører en pensionist på 85 år, og du er ved point of no return.

Laterals, liggende laterals, hang cleans/upright row til bryst er gode alternativer.

Faktisk er det ligefør jeg vil vove pelsen og påstå det kun er begyndere der kan køre uprightrow uden problemer - når vægten for alvor bliver tung så bliver det for alvor farligt.

Men sådan er der jo så meget, det er et frit land vi lever i.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Laterals, liggende laterals, hang cleans/upright row til bryst er gode alternativer.

Hmmm ... Hang cleans - så er vi vist ovre i noget vægtløftningsagtigt teknik. Dét må jeg hellere lade ligge foreløbigt, både af hensyn til min lænd og ikke mindst inventaret i centret ;)

Mht. til upright row til bryst, så havde jeg oprindeligt egentlig ikke tænkt mig, at trække længere op end til nipple-height :confused2:

Vil det nedsætte skadespotentialet ?

Faktisk er det ligefør jeg vil vove pelsen og påstå det kun er begyndere der kan køre uprightrow uden problemer - når vægten for alvor bliver tung så bliver det for alvor farligt.

OK, jeg er nu stadig lidt forvirret ... men tror jeg lader tvivlen komme mig til gode og dropper - indtil videre - øvelsen.

Vælger i første omgang bare at køre et ekstra sæt med lateral raises ... eventuelt liggende. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Den liggende lateral raise synes jeg faktisk også er rigtig go og man kan med fordel ligge sidelæns på en bænk hvis man ellers kan ligge stabilt.

En ting der virker rigtigt godt for mig er at veksle mellem håndvægte laterals og kabellaterals. Holder mig strikt til at køre én af varianterne i 6 uger ad gangen før der skiftes. Varianterne supplerer hinanden vældig godt, synes tit at jeg bliver overrasket over fremgangen/letheden når jeg vender tilbage til den anden øvelse.

Du kan også krydre skuldertræningen ved at gøre følgende

Ofte er der i "kabel-junglen" et håndtag påmonteret stativet du kan tage fat om med den ene hånd. Du samler fødderne og læner dig sidelæns og væk med håndvægten i den anden hånd mens du stadig holder dig fast i håndtaget for ikke at vælte. Dernæst hæver du håndvægten som normalt. Modstanden/den kraftudvikling du skal bruge er anderledes end normalt.

Hvis du kører rear lateral raises kan du også eksperimentere dig frem med at vinkle øvelse så den rammer både siden af skulderen såvel som bagsiden.

Link to comment
Share on other sites

En ting der virker rigtigt godt for mig er at veksle mellem håndvægte laterals og kabellaterals. Holder mig strikt til at køre én af varianterne i 6 uger ad gangen før der skiftes. Varianterne supplerer hinanden vældig godt, synes tit at jeg bliver overrasket over fremgangen/letheden når jeg vender tilbage til den anden øvelse.

Du kan også krydre skuldertræningen ved at gøre følgende

Ofte er der i "kabel-junglen" et håndtag påmonteret stativet du kan tage fat om med den ene hånd. Du samler fødderne og læner dig sidelæns og væk med håndvægten i den anden hånd mens du stadig holder dig fast i håndtaget for ikke at vælte. Dernæst hæver du håndvægten som normalt. Modstanden/den kraftudvikling du skal bruge er anderledes end normalt.

God idé ... har godtnok ikke tidligere trænet skuldre "kabel-junglen" men vil lige smutte forbi ExRx.net for at studere udførelsen og så vil jeg prøve dine forslag snarest :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Havde det indtrykn at mit træningsprogram som jeg har fået herfra

www.fitarnold.com

- træner skulderen på tre forskellige vinkler. Men her fortæller i mig at

lateral raises kan erstatte upright rows, hvilket jeg tolker som betydende at de angriber skuldermusklen på dne samme måde.

er dette træningsprogram forkert

Shoulders

Shoulder Press 3 Sets 6-10 Repetitions

Lateral Raise 3 Sets 8-10 Repetitions

Upright Row 3 Sets 6-10 Repetitions

Link to comment
Share on other sites

cancerkultur77: yep, lateral raise kan du køre istedet for upright row. Læg evt. mærke til at der næsten ingen forskel er på stillingen af overarm/skulderen ved de 2 øvelser. Og den lille forskel der er, er ikke god at have med.

Hvis din skuldertræning skal være komplet og træne alle tre hoveder på delta/skuldermusklen mangler du en øvelse der rammer bagsiden af skulderen (højst sandsynligt det der menes med forskellige vinkler)

Her kan du træne rear laterals/bent over laterals.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share