Forskel på bænkpress


Brian J
 Share

Recommended Posts

Hej

Når man hører, at man belaster sine knæ mere i et smidt-stativ, så kom jeg til at tænke på om der var flere ulemper måske fordele ved stativet.

Når man kører bænkpress så bruger jeg normalt smidt-stativet, da jeg kører øvelsen til failure.

Men hvad er egentlig forskellen på, at køre bænkpress i et smidt-stativ og så frit?

Altså jeg kunne forstille mig, at man ved at køre fri bænkpress, buger sine skuldre som stabilisatorere. Dette mister man måske ved et smidt-stativ?

Håber i forstår spørsmålet!

Link to comment
Share on other sites

Du har faktisk selv svaret på dit spørgsmål.

stabilisatormusklerne bliver slet ikke trænet i et smith stativ. Det gælder for alle "store" øvelser, som squat, bænkpres - jeg har endda set folk køre dødløft i stativet.

Hold dig så vidt muligt fra smith-stativet. De eneste 2 ting jeg kan komme i tanke om, at man kan bruge det til er calf raises og ... hm.. jeg tror faktisk det er det eneste :P

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg bruger selv smith stativet til bænkpres og squat.

Bænkpres: fordi jeg kører øvelsen til "failure", og træner alene, og ikke har lyst til at blive slået ihjel af stangen,når jeg går "død", jeg får måske ikke trænet mine stabiliseringsmuskler optimalt, men føler at jeg træner min primære muskelgruppe (bryst), bedre end hvis jeg kørte alm. bænkpres (løs stang), og måtte stoppe 1 - 2 reps før "failure".

Squat: Træner jeg i smith stativet, da vi i det center hvor jeg træner ikke har et squat rack, og jeg ikke tror at jeg ville blive særligt populær, hvis jeg smed 150 kg. jern på deres fine gulvtæppe, når jeg nåede til "failure".

Personligt mener jeg at det er vigtigere at træne til "failure" end at bekymre sig om "stabiliserings muskler"

Med venlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at det er langt bedre at køre med frie vægte og stanger når man kan komme til det. Så vidt jeg ved  styrker det også scener og led hvilket er meget vigtigt. At bruge smith stativet må altså vøre ligesom at køre maskiner, og det kan man ikke nøjes med hvis man virkelig vil noget med sin styrketræning...

Jeg vil da anbefale at gøre brug af andre øvelser, hvor der er mulighed for at køre til failure alene, kunne være flyers med vægt hvis vi snakker om brysttræning.

Omkring det med squat og manglende squat rack. Det stativ som bruges til bænkpres der hvor du træner, kan det ikke også bruges til squat? (såsom at justere højden på det)

og endelig: Prøv om du ikke kan finde en træningsmakker hvis du gerne vil køre rigtig bænkpres til failure. Man kan jo evt. aftale med nogle af gutterne i centeret at hjælpe hinanden med disse øvelser...Der må være andre end dig på samme sted, som har nøjagtig samme problem med at være alene og lave bænkpres...!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører også til dem, som mener, at frie vægte er en uundværligt del af et godt styrketræningsprogram.

Bevægelsen for bænkpres i et smith-stativ er ikke helt den samme som med fri vægtstang. Personligt har jeg oplevet, at træning i fastlåste maskiner kan give skader. Det skyldes, at man er låst fast i en bestemt bevægelse, frem for at følge den bevægelse som er naturlig for ens kropsbygning.

Endelig hvis du er bange for vægtstangen (og ikke kan finde en spotter i dit center) så prøv pres med håndvægte. På den måde kommer du ikke til skade, hvis du må opgive midt i en gentagelse.

Link to comment
Share on other sites

Der er helt sikkert større chance for skader hvis man bruger et smith-stativ. Især hvis man kører squat som jeg ser mange gøre.

Det er heller ikke nødvendigt konstant at køre til "failure" for at fremme hypotrofi. Så længe du når en god mængde "time under tension" er du på rette vej. Hvis du absolut vil køre til failure, så gør som EliteFreak siger... kør med håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer

Jeg har lige et par kommentarer.

Ikke at køre til "failure" no way, jeg er 100 % HITTER, jeg er af den fulde overbevisning at træningsfrekvensen, er det parameter man skal justere på for at undgå overtræning.

Squat: det vi mangler i mit center er ikke en anordning hvor man kan få stangen langt nok op, når man starter, men et rigtigt Squat/power rack med højde justerbare pinde som stangen kan falde ned på når jeg går flad.

Jeg er enig i at smithstativet ikke kan bruges til alle øvelser f.eks pres bag nakken, føj for en unaturlig stilling, at få vredet sine skuldre ud i, ej heller dødløft da det er vigtigt at at stangen er tæt på kroppen under hele øvelsen.

Ellers er jeg ret glad for nogle maskiner, jeg træner sideløft (Lateral raise) i en, jeg syntes den er hændvægtene overlegne, da det er ufattelig få mennesker der kan køre sideløft rent, håndvægtene blivet svunget op, og understellet udfører bevægelser der normalt ses i et soveværelse. hele dette moment biliver taget ud når den køres i maskinen.

Det kan godt være at squat i smithstativ er hårdere for knæene, men er der en der kan fortælle mig hvorfor ???

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Yup, jeg kan i hvert fald fortælle dig en del af grunden.

Når du squatter fritstående bevæger du dig i noget der ligner et "S" for at kunne generere mest kræft og for at skåne led.  Dit baglår fungerer under squat som stabilisator for knæ - bare ikke i et smithstativ. Lav et forsøg selv og mærk selv forskellen på dine knæ. Det føles som om knæet rykkes frem når man squatter i smith. Jeg prøvede for nyligt at squatte i smith, da gymet på mit arbejde ikke har andet. Det gjorde hulens ondt og jeg gav op efter første rep.

Til gengæld kan jeg til nød bruge smith-stativet til at bænke, men jeg gør det ikke hvis der er en rigtig bænk.

Jeg vil opfordre alle til ALDRIG at anvende smith-stativet til squat eller skulderpres. Det er desideret farligt. Hvis I kan komme til det, så få jeres gym til at sætte en advarsel på stativet eller bedre - helt at droppe det, selvom det næppe er sandsynligt med al den opmærksomhed det djævlske stativ modtager.  

Link to comment
Share on other sites

Hej John.

Det er en stor fejl når du opfordre alle til ikke at køre skulderpres i Smithmaskine. Det er en øvelse der er super effektiv til opbygningen af skulderen - det er en basis øvelse af format.

Når der køres skulderpres til front i Smithmaskine skal der kun koncentreres om at presse - man skal ikke koncentrerer sig om at holde balancen - det er en stor fordel - og der kan også køres væsenligt tungere.

Der er på intet tidspunkt i øvelsen hvor dine skulder er udsat for unødigt vrid.

Selv Dorian Yates var stor tilhænger af skulderpres til front i Smithmaskine.

Frie håndvægte og stang er også kanon effektive til opbygningen af skulderen - men her kræves en spotter, når de køres tungt.

michael.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener stadig det er at foretrække at køre frit. Du træner hjælpemusklerne ved at skulle holde balancen.  Kan slet ikke se hvordan det skulle være en ulempe. Det overføres også bedre til det virkelige liv. Måske går vi ikke og løfter ting op over hovedet i hverdagen. Men den dag man skal løfte noget op til en hvis højde kan man ikke sige "jeg kan ikke styre kassen, jeg er vant til den hænger fast så jeg ikke skal kontrollere den"

Det er måske lidt langt ude, men synes stadig en naturlig (fri) bevægelse vil være at foretrække frem for en låst (unaturlig) bevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Og ved skulderpres i smith-stativ vil bevægelsen være unaturlig og ikke sammenlignlig med den bevægelse du får med frie håndvægte.

Hvis du kører stangen ned foran brystet betyder det at dine albuer er bag stangen, og da stangen kun kan køre lodret op vil bevægelsen blive unaturlig.

Fordelen ved håndvægtene er - udover den mest skånsomme bevægelse - at du IKKE behøver en spotter. Hvis du bliver nødt til at give op midt i en repetition kan du bare sænke håndvægtene igen!

Link to comment
Share on other sites

Hej drenge.

Jeg vil aldrig give jer ret, fordi jeg har aller mest succes med Smithstativet - både styrkemæssig og muskel volume. Jeg er stadig af den opfattelse, at hvis der køres til total failure med frie håndvægte - er det meget vigtigt at have en spotter. Og angående balance, jeg kan ikke se hvorfor balancen er så vigtig - balancen bygger nødvendigvis da ikke større skuldermuskler - hvis man kan overføre al sin power til kun at presse - må det vel være optimalt.

Men jeg vil da aldrig undvære de frie håndvægte - de er da effektive, men jeg vil have en spotter - for det første er det meget energi krævende at smide 55 kg håndvægte op - (det undgår man i Smithstativet), for det andet når der køres til total failure er der en risiko for at man mister balancen i det sidste pres, her er en spotter en god hjælp (det undgår man i Smithstativet).

Smithstativet er en god basis øvelse at have med i sit skulderprogram på lige vilkår med frie vægte og stang.

Michael.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share