Sprinter, bjergged eller...


Cache
 Share

Recommended Posts

Hvad gør forskellen på om en rytter er udpræget sprinter eller en mester i bjergene?

Vi så i dag hvordan Petacchi stod af på den første stigning, men har klaret sig flot på de flade etapper... er det en kombination af kropsbygning og træning - eller noget andet som gør en rytter bedre til én ting fremfor noget andet?

Link to comment
Share on other sites

Sprinterne har typisk en (for en cykelrytter) stor muskelmasse... En rigtig bjergged har ikke den samme muskelmasse og er som regel lille og meget tynd. Et eksempel på en rigtig bjrgrytter er Pantani... Sprint er stadig en specialistgren, det er ikke bare et spørgsmål om muskelmasse, men formentligt også om fibersammensætning.

Den klassiske bjergrytter er ikke enrådende på bjergetapperne. Det er egentligt ikke en nyhed. Merckx, Hinauelt, LeMond, Fignon, Ulrich og Riis er alle eksempler på ryttere som om har klaret sig godt under næsten alle forhold. Ingen af dem har har behersket de hurtige accelerationer opad, som den rigtige bjergrytter kan - men de har haft en voldsom aerob kapacitet og meget stor muskeludholdenhed, som har sat dem i stand til at køre meget hurtigt op af stigninger. Det gælder dog for alle der er gode til at køre op, at de har en minimal muskelmasse hvor den ikke er nødvendig for at køre stærkt på cykel, og en meget lav fedtprocent.

Armstrong blev først god til at køre op da han gik fra at være muskuløs til at være nærmest totalt pillet. Riis var også markant slankere i 95-98 end han var tidligere i karrieren. Den vægt man skal trasportere op ad, er en ekstrem vigtig faktor når der køres på stigninger. Typer som Riis og Indurain kompenserede for deres relativt store masse, ved at have en voldsomt stor motor. Det illustreres meget god når man sammenligner nden Watt ydelse som f.eks Indurain og Romminger kørte med da de satte deres timerekorder. Her var det mere forskellen i vindmodstand der var i centrum, men det er alligevel et illustrativt eksempel. Rominger kørte med omkring 400 W, Indurain med 510 watt. den ydelse er der inge bjergrytter der kan hamle op med. Indurain kværnede op ad, han kunne ikke følge de hurtige accelerationer fra Pantani, men hentede ham alligevel ind ved lige at skrue lidt op for tempoet og trække ham ind igen.

Fælles for de store allroundryttere er helt sikkert også en evne til at arbejde meget tæt på maksimal aerob kapacitet i meget lang tid - det klinger i kassen både opad og på f.eks enkeltstarter. En rytter som Armstrong er god til det hele - selvome han kropsbygning ikke er optimal hverken til bjerge eller til temporæs - hans "hovedmoter", økonomiske tråd, og mentale kapacsitet gør ham til en vinder.

Jeg ved ikke om der er forsket i fysiologiske forskelle imellem en-dages specialisterne og etappeløbsrytterne. Man kan forstille sig at et ting som restitutionsevne er meget afgørende for en klassements rytter i Touren... Men også her har de store Tourryttere vist at de også kan være bedst i forårsklassikerene når de beslutter sig for det. Hinauelt hadede Paris-Roubaix - han var klar over at han som fransk rytter næsten måtte forsøge sig. Så han stillede op en gang og vandt..... Det er klasse!

Alt topsport forgår i høj grad i hovedet! Sprint er en uhyggelig farlig diciplin for gale mennesker der alligevel også magter at træffe de rigtige beslutninger under ekstremt pres, om hvilken vej der skal køres frem til målstregen, hvilket baghjul man skal ligge sig i, hvordan konkurenterne kan spæres inde, osv.. Det er en evne der kan tabes. Jalabert kunne ikke vende tilbage til sin rolle som supersprinter efter et alvorligt styrt - han ville ikke mere, han vendte tilbage som en væsentligt slankere rytter med mere allround kapacitet - omend han ikke var i stand til helt at følge med på de hårde stigninger.

Med hensyn til fibersammensætning, så finder man næppe nogle top landevejsryttere med en ekstrem hurtig profil ala en 100 meter løber, man skal og trods alt følge med 200-300 km før man når til spurten. Det er dog sjældent at se de helt store sprintere køre med i udbrud - den kontinuerlige ydelse i tempokørsel som det kræver, kan de helt enkelt ikke holde til - ikke med deres sprintkapacitet i behold. Men der er et vist overlap - og mange sprintere har været i stand til at ændre sig til gode temporyttere senere i karrieren - f.eks en Jalabert. En topsprinter fra cykelbanen som vitterligt er udprægede hurtige og med stor muskelmasse, vil have svært ved at følge med på landevejen i længden.

Billedet er altså lidt mudret - men jo, der er forskelle, men der er også mere end en måde at køre stærkt på. Lille og let med mindre motor - eller stor (det er kun sprintere der er store mennesker - folk på 180 cm ligner giganter i et cykelfeldt) men stor motor... Cykesport er facinerende!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share