MILOs tunge sække og klipper


michael
 Share

Recommended Posts

MILO, jeg har med stor fornøjelse læst din sækketræningsartikel samt tråden, hvor beskriver en hyggetur i sommerhuset.

50 kg sand og klipper på 49 og 90 kg er imidlertid ikke noget for en splint som mig (endnu).

Mener du virkelig at en 50 kg sæk er et godt sted at starte?

Vil du løfte sløret for hvor meget du ca. DLede den gang du startede med 50 kg sækken? Det er nok den bedste pointer frem for eksempelvis kropsvægt, hvis man skulle starte med en lettere sæk.

Desuden tror jeg det er godt at have en vis styrkemæssig grundform inden man kaster sig over sten og sække. F.eks. opnået med et års vægttræning. Det husker jeg ikke at du skriver noget om.

Link to comment
Share on other sites

Hej Michael....

Jeg er glad for, at du har brugt tid og fundet inspiration ved at læse mine artikler/indlæg.

En 50kg. sandsæk er et godt sted at starte HVIS man kan håndtere den vel at mærke. Der er ingen grund til at lave sin sandsæk så tung, at man dårligt kan løfte den fra jorden.

Jeg mener man får mest udbytte af sin sandsæk, hvis man er istand til at lave mange øvelser med den - både løfte, bære og presseøvelser.

Det kan umiddelbart godt være svært at gennemskue hvilken vægt man skal lægge ud med. Jeg havde ingen idé om hvilken vægt, der ville fungere for mig, så jeg lagde ud med at fylde sækken med 50 kg. sand.

Inden jeg tapede sækken til (den var lukket med 1 strip) prøvede jeg forsigtigt at løfte den, skuldre den og slutteligt at presse den over hovedet.

Disse 3 øvelser var indikator nok for mig til at afgøre at vægten var god nok - sækken var hverken for tung eller let. Umiddelbart virkede den ENORMT tung, men jeg har senere lært, at det simpelthen er sækkens "konsistens" - eller rettere uhåndterbarhed der er den afgørende faktor - og ikke så meget vægten.

Du har ret i, at det er en STOR fordel at have noget træningserfaring og en hvis grundform inden man kaster sig ud i træning med uhåndtérbare genstande.

På den anden side er der ingen grund til at snyde sig selv for f.eks. en sandsæk's "goder" selvom man er nybegynder.

Brug evt. sandsækken som afslutter (som beskrevet i min artikel) EFTER du har trænet dine "normale" øvelser.

På den måde vænner du gradvist kroppen til træning med uhåndtérbare genstande. Som tidligere nævnt behøver sandsækken IKKE være uforholdsmæssigt tung - "konsistensen" alene vil være nok til at gøre træningen udfordrende og derigennem stimulere en forøgelse af din funktionelle styrke.

Hvis 50 kg virker helt urealistisk for dig  i forhold til dit nuværende træningsniveau, så lav en på 20 eller 30 kg - du vil blive overrasket over hvor udfordrende det er at håndtere den, selvom vægten ikke lyder af noget særligt!!

Mht. træning med sten: Jeg vil IKKE anbefale at lægge hårdt ud med at løfte tunge sten, hvis man er totalt nybegynder indenfor styrketræning.

Alene det faktum at stenen kan være livsfarlig hvis man taber den fra strakte arme over hovedet bør klar indikere at hér kræves der en hvis portion styrke og "teknik" for at undgå uheld.

Mine ambitioner mht. sten er ikke så meget træning med dem - snarere enkelte udfordrende løft.

Du spørger om hvad jeg ku løfte i dødløft da jeg lavede min sandsæk på 50 kg.?  For tiden laver jeg ikke dødløft som en selvstændig øvelse. Jeg laver bla. High-pull eller Clean-pull, hvor første del af øvelsen - 1. hiv (fasen fra gulv til omkring knæhøjde) er en slags dødløft - dog udelukkende ved brug af benafsæt og ryggen fikseret. Hér træner jeg for tiden med 95 kg i high-pull og 112.5 kg i clean-pull.

For ca. et år siden kunne jeg dødløfte 215 kg. een gang og 187.5 kg. 15 gentagelser. Jeg har ca. 11 års "træningserfaring" - dog har jeg spildt mange på hjernedød bodybuildertræning á la´Muscle & Fitness-programmer etc. etc.  noget der HVERKEN giver styrke eller størrelse for almindelige gennemsnitspersoner!!

Håber jeg har givet dig svar nok.. ellers spørg løs :)

Hej

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share