Træk til nakke


bls
 Share

Recommended Posts

Jeg har i flere indlæg set, at træk til nakke skulle være skadeligt/ikke så godt.

Hvorfor? :unsure:

I hvert eneste program jeg har fået lagt (7 stk.) har det været et fast indslag.

Jeg ville ikke have noget imod at finde på noget andet, da det ikke ligefrem er min favoritøvelse. :tongue:

:2000-pontiac-red:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg vil få problemer, men som du siger hvorfor risikere det!

Når vi går til næste træningsperiode, vil jeg erstatte den med træk til brystet.

Er der andre, almindligt forekommende øvelser der heller ikke er gode?

Link to comment
Share on other sites

bls:

Er der andre, almindligt forekommende øvelser der heller ikke er gode?

Upright rows er heller ikke den mest optimale skulderøvelse, hvis vi snakker skaderisko!

Man kan jo fristes til at sige, at der er en risisko ved alle øvelser - ja - ved alt sport! Men der er jo fordele og ulemper ved alt!

Men ellers er der vist ikke andet at sige end: (Tyvstjålet fra en bestemt herres signatur ;) )

"Exercises that are totally safe, are usually also totally worthless - Louie Simmons, Deadlift Secrets

Video"

Tiger

Link to comment
Share on other sites

Når jeg spørger er det fordi min balance- og koordinationsevne ikke er helt i top kombineret med løse ledbånd, så jeg er lidt forsigtig. Jeg har forstrukket muskler/sener ved knæ og ankler flere gange end at jeg har tal på det.

Der er altså ingen grund til at friste skæbnen ved at lave øvelser, der indebærer en større risiko end højst nødvendigt. :)

Jeg bruger mest lateral raises og skulderstem som skulderøvelser, men de skulle vist være sikre nok :bigsmile:

Edited by bls
Link to comment
Share on other sites

Strækreceptorerne i ledbåndene er en af måderne, hvorpå leddet "ved" at det er i yderposition.. Ved for løse ledbånd kommer "advarslen" for sent, og man risikerer skade..

Man kan med løse ledbånd til en vis grad optræne musklernes strækreceptorer til at tage over, men det bliver sjældent helt så godt (+ det kræver hyppig træning)

Link to comment
Share on other sites

Er der andre, almindligt forekommende øvelser der heller ikke er gode?

Alt der køres til nakken, f.eks. chins til nakken, skulder pres med stang fra nakken, træk til nakke osv. disse kan ligeså godt udføres til brystet. Som AF sagde, de bringer alle skulderen i en yderposition hvor skader kan opstå.

Nå ja, også Arnold pres, (her er det rotor cuffen der bliver belastet pga. den roterende bevægelse). Det var dem jeg lige kunne komme på!

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

-> Jørgen L

Er der nogle gode øvelser til at optræne musklernes strækreceptorer?

Jeg kører knæextension, lunges ( i Smith-stativ), siddende legcurl og liggende benpres for at styrke knæene, men nye øvelser er aktid velkomne

Link to comment
Share on other sites

bls: Det vil typisk være øvelser som udfordrer balancen og koordinationsevnen. En Klassiker er jo balance brættet, hvor træningsmulighederne er uendelige.. Når du mestrer at stå på eet ben uden problemer på dette, kan du gå over til at lave øvelser stående på det, evt. på eet ben. (Har selv en overgang trænet laterals stående på et)

Ski-fitteren (fys-optrænings redskab) er en god hjælp..

Glidebræt.. Eller spil bold med ungerne på et glat gulv i strømpesokker... (Det er selvfølgelig altid risikabelt når man bliver træt, så stop i god tid..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg starter med at kunne stå på et ben i et minut på gulvet inden jeg vover mig op på noget højere :chicken:

Jeg har prøvet at slå til en golfbold stående på et ben og kun bruge en hånd. Det var særdeles underholdende for de omkringstående :)

Jeg har prøvet at lave træk til brystet i stedet for til nakken et par gange. Jeg synes at det "rammer" musklen bedre. Arme og skuldre bliver ikke så trætte, så jeg kan faktisk trække mere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share