Weekendtræning


Quantanamo
 Share

Recommended Posts

Er p.g.a. arbejde kun i stand til at træne i center i weekenden. Har kørt HST indtil nu, men har simpelthen ikke tid til at træne tre gange om ugen længere. Jeg er klar over at det burde kunne lade sig gøre at opretholde min nuværende styrke, men kan det lade sig gøre at vokse, med så lidt træning?

Kan det eventuelt betale sig at træne fullbody både lørdag og søndag for at nedbryde kroppen det mere?

Perioden jeg skal træne så lidt er fire måneder og to uger!

Har desværre også kun ringe mulighed for at træne kun med kropsvægt til belastning, har dog kigget lidt på Max Powers Combat Conditioning, men er ikke sikker på om, der er skub i det uden et program til at bakke det op!

Q

Link to comment
Share on other sites

Hvad ville der ske over længere tid hvis han lørdag og søndag trænede full body (sq, dl, bp) nær max i alle øvelse, med mulighed for failure om søndagen? - CNS må på 5 dages pause nå at blive klar til næste weekends 'vold' (ved godt at man siger op til 7 dage, men går ud fra at det er under ekstreme forhold).

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg træne et 2-delt split lørdag og søndag.

F.eks:(alle øvelser med 3-4 sæt x 6-12 reps)

Lørdag

Bænkpres

Incline dumbbell press

Flies

Military press

laterals

Triceps Dumbbell extensions

Pushdowns

Crunches

Søndag

Squat

Dødløft

Pullups

Rows

Barbell curls

Concentration curls

Calf raise

Jeg tror ikke fullbody begge dage er en god ide. Jeg tror det er bedre at give musklerne meget arbejde en dag end lidt arbejde 2 dage i træk.

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Har selv haft det samme i tankerne med hesnyn til SPLIT vs. full-body. Jeg mener selv, at jeg bliver nød til at køre til failure for at få effekten af træningen til at vare længere.

AF >>> Er ikke helt med på hvad HIT går ud på, og jeg kan desværre ikke få adgang til artiklerne, da der ikke bliver optaget nye brugere på siden i øjeblikket. Hvad med et kort resumé? ;)

Q

Link to comment
Share on other sites

Damn :tongue:

Der har været enormt mange diskussioner om HIT på MOL tilbage i starten - så kig der for de dybe detaljer.

I korte træk:

Fullbodytræning med multiledsøvelser og isolationsøvelser efter behov ca. 2 x ugentligt - 1-2 sæt pr. øvelse - ca. 10-12 reps til failure (bare rolig, oppe i den repsklasse takserer det ikke cns så meget som lavere reps til failure).

Øvelseseksempler:

Leg press (det er svært at køre squat til failure uden 3 spottere)

Dødløft

Leg ext. og curl

Bænkpres BB eller DB (i maskine, hvis du er alene)

Pulldown/chinups

En slags rows (BB eller DB)

En skulderøvelse (lateral raise, fx)

En bicepsøvelse (fx hammercurls)

En tricepsøvelse (db tricepspres fx)

En lægøvelse (fx donkey calf press)

Progression hver gang med enten vægt eller antal reps - kan det ikke lade sig gøre, så skift øvelse.

Har trænet noget tilsvarende 2 x ugentligt i en periode på ca. ½ år, og det virkede for mig. Det var godtnok med træning tirsdag og fredag.

Link to comment
Share on other sites

Et styk program opbygget på lige dele erfaring og HIT princip.

Lørdag (Ryg, skulder, triceps, ben)

DB Row

Squat

DB Lateral raise

Dips

Pulldown

Dødløft

DB Military

DB Triceps Extension

Sitting Calf Raise

Søndag (Bryst, biceps, mave, øvre trapz)

Benchpress (BB/DB efter humør)

Incline Crunch

BB Curl

Incline Cable Lying Fly

Shrugs

DB Hammer Curl

DB Side Bend

Alle øvelser køres 2 sæt med ca. 10 reps, dog altid til failure :bored: . Bytter evt. Om på lørdag og søndag, vil lige finde ud af, hvilken dag jeg har mest at skyde med. Jeg overvejer ligeledes at flytte Dødløft væk fra squat dagen.

I de resterende dage køres i videst omfang Combat Conditioning, dog sandsynligvis minus Handstand Push-ups p.g.a. gammel skulderskade. Mener ikke umiddelbart at dette vil skade restitutionen for weekendens træning. I ved jo hvordan det er med en dag uden træning...

Kommentarer er velkomne. Jeg vil i øvrigt tage mig sammen til at oprette en log, har ellers ikke ment det var nødvendigt under HST, men er lidt mere usikker på det her HIT koncept.

Q

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

I mine øjne ville den perfekte løsning være tung træning i week enden, så som 5x5, og så combat conditioning (som maxpower ikke har patent på!) i løbet af ugen, som kunne vedligeholde og øge udholdenheden, samt løsne op efter den tunge træning. Jeg kører selv noget lignende. Det virker fint, hvad styrke angår. Massemæssigt kan jeg heller ikke klage. Der er flere der påstår at det faktisk er noget nær optimalt at skabe en så stor kontrast mellem træningspas, hvad angår antal reps.

Hvad HIT angår er jeg personligt ikke begejstret. Har selv spildt år på det :4pooh::thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

jsc: du kunne nok ikke HITte ud af det, hva' ha-ha :hehe:

Quan: Jeg ved ikke, hvordan det vil virke, hvis du kører det der combat kondi i flere dage i løbet af ugen. HIT kræver restitutionstid for at virke - men du kan prøve dig frem. Kan du ikke progrediere i reps eller vægt fra HIT-pas til HIT-pas, så er der noget galt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share