Ondt i knæ efter cykling


2ben
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige været ude at cykle idag og har nok kommet til at presse mig selv for hård :4oops: da jeg kørte en relativt kort strækning på en 60 km... men hvad kan jeg gøre nu hvor det er sket... jeg har strukket ud efter træning... jeg har også kigget på noget massage inde på www.iform.dk, men det har ikke hjulpet... :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måde ekspert... Men jeg ville køle det ned for at dæmpe en eventuel hævelse i knæet. Jeg mener også det kan sætte hurtigere gang i en helingsproces...

Og så ville jeg holde dagen i morgen fri og se om det er bedre i overmorgen. Hvis ikke kan du overveje at søge læge.

Link to comment
Share on other sites

For at undgå at sådan noget sker, skal du være opmærskom på at du ikke træder alt for tunge gear. Hvis du træder for tungt (og med for lav kadence) så kan du ødelægge dine knæ, hvis det foregår over en længere periode! Mange dygtige cykelryttere har fået deres karriere smadret pga den fejl!! Jeg ved det.. det er kun forebyggende og ikke helbredende det jeg siger her. Men bare et godt råd.. hvis du da ikke allerede selv vidste det :-)

Link to comment
Share on other sites

hvor I "knæet" har du ondt i det hele taget ?? når jeg spør er det fordi min erfaring siger at det ikke er I knæet, men omkring knæet folk har ondt. Omkring knæet kan afhjælpes med lidt nedkøling, og det er her jeg tror du har ondt da du har presset dig hårdere end du plejer. hvis det erinden i knæet du har ondt, så kan man sige at det er positivt at du har presset dig, for nu ved du at diin cykel ikke er rigtig indstillet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har prøvet lignende. for mig kan smerten bedst beskrives som et stik midt i knæet, lidt ala hvis man har et hår der sidder fast og er ved at blive trukket ud bare noget værre.

Jeg tror mit kommer tildels af at jeg ikke har været ordentlig varm inden jeg begynder at trække, jeg får det kun når jeg kører med cykelsko. Så jeg mener det kommer af trække fasen, især hvis jeg begynder at køre til for hurtigt.

Jeg har også spekulleret på om min saddelhøjde er forkert...... Der har ikke været noget efter jeg justerede den...

God bedring.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver lige at svare på spørsmålene... ;)

1) Jeg har ondt i den øvre del af knæet (hedder det ikke det :confused2: )

2) Jeg har selv tænkt på det med saddel-højden...

-hvordan er det nu lige man regner den præcist ud når man kører med cykelsko?

Tak for svarene!

Link to comment
Share on other sites

Man sætter sig op på den og ser, om benet lige undgår at blive strakt helt ud, når man træder pedalos helt i bund.

I øvrigt husker man så at trække knæene ind mod cyklen, når man er ude i en hård rute. Så kører knæskallen mere korrekt hen over lårbensknoglen.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Hvis man er i tvivl om, hvorvidt sadlen sidder i den rigtige højde eller ej... Ja hvad gør man for at finde ud af det?

Jeg kunne godt ha en mistanke om, min sidder lidt lavt.

jeg sætter mig op på cyklen, sætter hælen ned på pedalos i bunden, så er benet helt strakt, når jeg så sætter foden tilbage i pedalos så passer det tyisk, derfra er der småjusteringer. Længden af cyklen måler jeg ved at placerer fødderne i vandret position, tage fat i styret hvor jeg plejer at holde, så skal knæspids og albuespids matche hinanden.

Hvis du er i tvivl om sadelhøjde fordi man har muren om knæet kan man tage følgende tommelfingerregel 1) har du ondt indeni er den for lav - 2) har du ond omkring knæet så er den nok for høj.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

ruskerlige op i en gammel tråd, da det muligvis kan gavne andre...

Har selv haft lidt ondt i knæene og søgte lidt på google og mol.

Jeg var stærkt i tvivl om min sadelhøjde og det så også ud som om den skulle justeres 1,5cm op ifølge nedenstående link.

ydermere skal jeg nok kører i lidt lavere gear.

http://www.fysio.dk/sw62771.asp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share