"viskelæder-agtig" tilstand


Fistandantilus
 Share

Recommended Posts

Sakset fra min egen log:

"Jeg bliver snart hysterisk! Mine patter og vinger har ikke kunnet holde til en fucking skid, siden jeg sluttede slankekuren! :angry:

Der skal INGENTING til, før de er færdige.

Da jeg trænede split, var der ingen problemer i, på ryg/biceps-dagen, at træne 4-5 sæt hårde chins, hvilket blev efterfulgt af dødløft og 5 sæt tunge rows!

På Bryst/skulder/triceps-dagen, startede det med 3 sæt hård bænk, efterfulgt af 4 benhårde sæt skulder, og derefter røg jeg lige i 3 sæt skråpres, hvor den også fik så hatten passede!

Nu kan jeg ikke rigtig køre noget vingerelateret overhovet, før de er brændt helt af. Selv idag, hvor det bare var restitutions-dødløft, der var de så bøjet, at jeg måtte totalt opgive at chinne! :(

Patterne er dog det aller værste. Jeg er helt slukket efter 2 sæt bænk. :(

Det er sket foruroligende mange gange på det sidste, at jeg efter bænkpres ikke har kunnet træne andre presseøvelser OVERHOVEDET. En "viskelæder-agtig" fornemmelse gør, jeg ikke engang kan få bare én rep af det, jeg normalt sidder og fyrer 2x6 af med i skulder! Af og til spreder fornemmelsen sig også til triceps.

Jeg har før i tiden oplevet fornemmelsen fra tid til tid, så det er ikke en ny oplevelse for mig. Det har dog før i tiden næsten udelukkende ramt benene.

Jeg ved Foodman også har oplevet lignende i benene, og en gang havde vi det endda på samme tid (det var der, vi fandt på viskelæder-betegnelsen), men benene er mystisk nok gået "ramt forbi" nu her."

Foodman og Stegger opfordrede mig til at oprette en tråd om det, hvis det ikke blev bedre; og det gør det ikke. :cry_ani:

Nogen der har lignende oplevelser?

Nogen der har forslag eller kendskab til, hvad der kan gøres?

Nogen der ved, om det har skadelig indfydelse på min træning?

Nogen der kan trøste mig i min frustration? -Det er, i min tilstand, umulig, at brænde pattøjet igennem, hvilket jeg gerne vil bare engang i mellem. :(

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig prøvet det --- lyder sgu sært   

Sikker på det ikke er noget i Herning vandet (eller bajerne nok nærmere ) som dig om food har drukket

Hehe... Jeg tror det ikke.

Det er nok 3,5 år siden, vi oplevede det første gang.

Men min træningsmoral ryger totalt fløjten på grund af det, så det er et temmelig stort problem. :crying:

Tilføjet: Jeg har ikke været i byen og drikke bajer over 5 gange siden februar! (ok var så også i byen mere end 5 gange den måned)

Så det er ikke der, der kan hentes en forklaring.

Edited by Fistandantilus
Link to comment
Share on other sites

Men hvad er reelt problemet? :confused2:

Du træner BB. Og lige pt. ser det bare ud som om din worload er meget nedsat. På en indirekte måde kan man vel sige at du har oplevet en dekonditionering (men forklar mig ikke hvorfor). Og i tilfælde af at det er en slags dekonditionering, så har du jo ingen problemer med hypertrofiresponsen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men hvad er reelt problemet? 

Du træner BB. Og lige pt. ser det bare ud som om din worload er meget nedsat. På en indirekte måde kan man vel sige at du har oplevet en dekonditionering (men forklar mig ikke hvorfor). Og i tilfælde af at det er en slags dekonditionering, så har du jo ingen problemer med hypertrofiresponsen.

Ja mit workload er nærmest ikke eksisterende!

Det kan vel ikke være dekonditionering, når jeg har trænet med samme hårdhedsgrad som nu i cirka 6 uger?

Edited by Fistandantilus
Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg er den store ekspert inden for området...

Men umiddelbart tænkte jeg på om du har trænet meget tungt (over 90%) i en længere perioder (over 3 uger).?

Ifølge Louie Simmons så kan denne form for træning give et alvorligt tilbageslag.

Har du læst TJ´s artikel om overtræning på getbig, eller er den her

- Torben F

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg er den store ekspert inden for området...

Men umiddelbart tænkte jeg på om du har trænet meget tungt (over 90%) i en længere perioder (over 3 uger).?

Ifølge Louie Simmons så kan denne form for træning give et alvorligt tilbageslag.

Har du læst TJ´s artikel om overtræning på getbig, eller er den her

Jeg har ligget omkring 85% i cirka 6 uger.

Men det har jeg jo ALTID gjort! :( Det er derfor meget mystisk for mig.

Men det kan da godt være at det er et tilbageslag af en art. Jeg er på bar bund!

Link to comment
Share on other sites

Nåe ja, her for halvanden uge siden, var der kommet lidt for lang tid melle, de planlagte træningspas, og jeg vill derfor tage 4 sæt armbøjninger med meget smal "stand".

Jeg kørte omkring 25-30 rep, og var et godt stykke fra failure. 5 minutters pause mellem sættene. Da jeg så kom til 4 sæt, var jeg i dan grad ramt af viskelæder! Jeg kunne kun tage 3 armøjninger, før jeg kollapsede totalt på gulvet! 3 ARMBØJNINGER!!! :dead: :dead: :dead:

Så det er ikke kun noget, der sker ved tunge sæt.

Og jeg har endda pga sommerferie misset nogen træningspas, så det er med garanti heller ikke overtræning... Men hvad så? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er jo svært.... lidt bolde til at svæve i luften:

kosten før og efter træning

søvn(mangel)

væske(mangel)

for meget varme (nu ved jeg jo ikke hvordan vejret har været når I før har oplevet det)

overtræning alligevel. Det kan være at den er kommet snigende men nu har indhentet dig.

stress.

i en slankekur, der nok hører til en af de barskere!

Nu har du også lige været på skrump, det kunne også have en betydning.

Du er vel ganske enkel slidt. Og det skal der rettes oppå. Jeg ville nok forsøge mig med nogle totalt træningfri dage og se om ikke det hjalp, eller med et moderat kalorieoverskud, men der er sikkert andre bud.......

Edited by TF vol. II
Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke være dekonditionering, når jeg har trænet med samme hårdhedsgrad som nu i cirka 6 uger?

Nej, det var heller ikke det jeg mente. Selvfølgelig kan det ikke være en dekonditionering - men måske et eller andet der minder om det.

Men jeg vil nu sige, at det sandsynligvis er enten

1. Du er syg - du går rundt med en infektion uden at du ved det => søg læge

2. Overtræning => deload (eventuelt dekonditioner).

Hvis det er 1., så er der jo ikke så meget at komme efter - det er bare op til lægen.

Men det kunne også være 2. Overtræning (generelt lig længerevarende stress af nervesystemet) er ikke noget der generelt kommer på få uger ved BB-intensiteter (uden forced reps - som jeg regner med du ikke køre). Det er noget der oplagres over måneder. Så selvom du har kørt med samme intensitet/volume i mange måneder, er dette i sig selv ikke en garant for, at du vitterligt ikke har overtrænet.

Hvis det er overtræning er du lidt skidt stillet. Så står den på en længerevarende deload. Det tager tid at få "gennemkogt" CNS tilbage til normalt. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

æv, skidt situation... :(

hælder lidt til at du nok er overtrænet, + at du har været på kur + at du vist arbejder på sjove tidspunkter ?

alt i alt kan det over en længere periode vel godt "hobe sig op" så du pluslig går kold ? :unsure:

du har jo godt styr på din kost, så formoder du får nok kalorier lige nu,

men hvis du har stresset kroppen for meget over en for lang periode

kan det vel godt gi bagslag ?

måske at holde helt fri fra træning i et stykke tid ku hjælpe ?

så kan du os få motivationen med igen B)

Link to comment
Share on other sites

jeg kan maærke samme tendenser når jeg ikke f¨år nok søvn - hvilket sker for tit. og hvis jeg ikke spiser ordentligt og nok.... så er der ingen kræfter i min krop og jeg kører f.ex. 8rep i første sæt, men kan kun tage 5rep i næste.. uden at køre død.... det er temmelig træls, at mit bodsukker vist nok falder temmeligt hurtigt...

Det ligger vist også til familien.. Min fader kan blive svimmel og næsten besvime hvis han er sulten hen af sent på efttermiddagen og laver fysisk arbejde.. jeg har det lidt på samme måde..(mht. træning osv..)

Link to comment
Share on other sites

væske(mangel)

for meget varme (nu ved jeg jo ikke hvordan vejret har været når I før har oplevet det)

Jeg må indrømme at når det bliver varmt så kan det gå gevaldigt udover min træning.

Har rykket træningen til tidlig formiddag i sommerperioden.

Link to comment
Share on other sites

Rigtig gode indlæg, der er blevet posted. Nogen jeg kan bruge til noget. :)

TF<<

kosten før og efter træning
- Altid rigelig.
søvn(mangel)
- Normalt får jeg måske ikke helt nok, men her i min sommerferie er der ingen problemer.
væske(mangel)
- Jeg drikker mere end jeg plejer pga varmen, men måske ikke nok.
for meget varme (nu ved jeg jo ikke hvordan vejret har været når I før har oplevet det)
- Varmen kan muligvis have noget med det at gøre. Jeg kan dog ikke vide det med sikkerhed.
overtræning alligevel. Det kan være at den er kommet snigende men nu har indhentet dig.
- Hmm... Jeg tror det ikke, men igen, jeg kan ikke vide det med sikkerhed. Det er en mulighed.
stress.
- No chance in Hell! Jeg kan ikke engang huske, hvad det ord betyder! :)
Du er vel ganske enkel slidt. Og det skal der rettes oppå. Jeg ville nok forsøge mig med nogle totalt træningfri dage og se om ikke det hjalp, eller med et moderat kalorieoverskud, men der er sikkert andre bud.......

Jeg har jo sat PR i en masse ting på det seneste, så jeg tror ikke det er fordi jeg er slidt ned. Men igen det er da en mulighed.

Jarvig<<

2. Overtræning (generelt lig længerevarende stress af nervesystemet) er ikke noget der generelt kommer på få uger ved BB-intensiteter (uden forced reps - som jeg regner med du ikke køre). Det er noget der oplagres over måneder. Så selvom du har kørt med samme intensitet/volume i mange måneder, er dette i sig selv ikke en garant for, at du vitterligt ikke har overtrænet.

Hvis det er overtræning er du lidt skidt stillet. Så står den på en længerevarende deload. Det tager tid at få "gennemkogt" CNS tilbage til normalt.

Jeg tror/håber det ikke. Jeg kan dog ikke sige det fra som mulighed med sikkerhed. Jeg må dog igen referere til mine nye PR's. Men det lyder ikke som en helt ulogisk mulighed.

Hippo<<

æv, skidt situation... 

hælder lidt til at du nok er overtrænet, + at du har været på kur + at du vist arbejder på sjove tidspunkter ?

alt i alt kan det over en længere periode vel godt "hobe sig op" så du pluslig går kold ? 

du har jo godt styr på din kost, så formoder du får nok kalorier lige nu,

men hvis du har stresset kroppen for meget over en for lang periode

kan det vel godt gi bagslag ?

Jeg har nok været lige lovlig hård ved det bette kadaver på det sidste. Jeg forsøger at få kalorier nok, men det er svært for mig at få så mange, som jeg gerne vil have. Med min ikke eksisterende appetit har jeg endnu større problemer i varmen. Jeg vil dog skyde på, jeg gennemsnitligt ligger 200kcal over per dag.

måske at holde helt fri fra træning i et stykke tid ku hjælpe ?

Sådanne ord skriger i mine små ører. Jeg er ikke vild med de dersens pauser!

Eruption<<

jeg kan maærke samme tendenser når jeg ikke f¨år nok søvn - hvilket sker for tit. og hvis jeg ikke spiser ordentligt og nok.... så er der ingen kræfter i min krop og jeg kører f.ex. 8rep i første sæt, men kan kun tage 5rep i næste.. uden at køre død.... det er temmelig træls, at mit bodsukker vist nok falder temmeligt hurtigt...

Det ligger vist også til familien.. Min fader kan blive svimmel og næsten besvime hvis han er sulten hen af sent på efttermiddagen og laver fysisk arbejde.. jeg har det lidt på samme måde..(mht. træning osv..)

Altså jeg skal prøve, om jeg ikke kan spise mere, men så læng, der bare er et overskud, burde det ikke være et større problem.

Søvnen fejler ikke noget her i min ferie.

sas<<

Jeg må indrømme at når det bliver varmt så kan det gå gevaldigt udover min træning.

Har rykket træningen til tidlig formiddag i sommerperioden.

Varmen er også en af de teorier, jeg hælder mest til.

Jeg håber virkelig ikke, det er overtræningens skyld.

Link to comment
Share on other sites

hmm, det må vel os ha kostet lidt at sætte alle de der PR´s ? :unsure:

men ok, jeg har os mine kvaler her i varmen,

men kan godt se at du ik er meget for at overveje en pause...

Sådanne ord skriger i mine små ører. Jeg er ikke vild med de dersens pauser!

:lol: ;)

Link to comment
Share on other sites

"Jeg bliver snart hysterisk! Mine patter og vinger har ikke kunnet holde til en fucking skid, siden jeg sluttede slankekuren! :angry:

Der skal INGENTING til, før de er færdige.

Forklaringen er ganske ligetil

Jeg så engang (for 4-5 år siden) et afsnit af glamour! 

What have I done!?!

;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

hmm, det må vel os ha kostet lidt at sætte alle de der PR´s ? 

men ok, jeg har os mine kvaler her i varmen,

men kan godt se at du ik er meget for at overveje en pause...

Hmm... Så pauser jeg nok uge 34, selvom jeg ikke er meget for det.
QUOTE (Fistandantilus @ 22. Jul 2003, 20:49)

"Jeg bliver snart hysterisk! Mine patter og vinger har ikke kunnet holde til en fucking skid, siden jeg sluttede slankekuren! 

Der skal INGENTING til, før de er færdige.

Forklaringen er ganske ligetil

QUOTE (Fistandantilus @ other thread)

Jeg så engang (for 4-5 år siden) et afsnit af glamour! 

What have I done!?! 

Hohoho... Den bad jeg selv om! :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Nyeste opdatering:

Var idag så kold i patten, at jeg tabte en 34,5kg håndvægt ned i hovedet under skråpressen! :bricks: :retard:

Trænede færdig men har lidt hovedpine. Glæder mig bestemt ikke til at tage på arbejde! :(

Rettelse: Det skal lige siges, jeg kun havde kørt ét eneste lille sæt for bryst inden uheldet.

Edited by Fistandantilus
Link to comment
Share on other sites

Hehe, du har sgu dine kvaler :-)

Men det var da heldigt at der ikke skete noget med dig, det kunne sgu have været en alvorlig ting.

Af og til har jeg også oplevet det du oplever med træthed og elendig udholdenhed i styrketræningen (muligvis ikke i helt samme ekstreme grad som du beskriver, men ihvertfald noget der ligner). Det har som regel været fordi jeg ikke har fået søvn nok, eller er i for højt kalorie-underskud.

Det går som regel over efter et par liter Paradis-is :lol:

Er du stensikker på at du er i overskud?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er helt sikker. Jeg ligger omkring 300-400kcal over.

Igår lå jeg endda 1000kcal over!

Jeg har da også taget det grove på på det seneste. Er nu meget tæt på min højeste vægt nogensinde.

Jeg har bøjet mig for teorierne om overtræning, selvom det piner mig i højeste grad at måtte indse det.

Link to comment
Share on other sites

Fist> må jeg lige spørge dig....er det brystet der dør - eller er det dine arme ?

Jeg oplevede i dag til træning at jeg også under skråpres - ligepludselig i 3 sæt - rep 6 gik helt kold i højre arm, det føltes ikke som om brystet var problemet - men armen føltes bare lige pludselig "kold" og jeg følte ikke at jeg kunne holde fast om vægten ?

Det kom som et lyn fra en klar himmel - og jeg kørte med 40 kg, så det er ikke fordi jeg har ligget oppe omkring max.

Det eneste jeg bemærkede var at mine arme i de andre pas og også det sidste her - rystede lidt mere end normalt når jeg løftede - nogle siger det er tegn på mangel på kulhydrater ?

Det har jeg så lidt svært ved at forstå, da jeg spiste en god portion ris og fisk 2 timer før træning, og under træning havde jeg min sædvanlige blanding af vand og druesukker ?

Link to comment
Share on other sites

Fitt<<

Det er primært brystet der dør. Dog da jeg tabte håndvægten i hovedet, var det triceps, der var færdig.

Det kunne faktisk godt mærkes som mangel på kulhydrater, men jeg har kørt et mere eller midre overdrevent overskud, for at kompencere, så det kan simpelthen ikke være det!

Så jeg er lige så uforstående som dig! :unsure:

Jeg kan dog mærke at jeg føles totalt slidt. Specielt på arbejdet, føltes mine muskler mærkede på en dårlig måde.

Jeg pauser her fra i onsdags til mandag, kører så forholdsvis hårdt næste uge, og i uge 33 deloader jeg totalt op til konkurrencen, og dereftre er der dømt 9 dages toal-pause.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share