frie vægte eller maskiner?


the-box
 Share

Recommended Posts

Man siger jo normalt at den bedste måde at træne på er en kombination af træning med fri vægte og maskiner, men hvilke øvelser mener i man SKAL træne med fri vægte og hvilke øvelser mener I man SKAL træne i maskine i et HST program?

Jeg ved ikke om det her er et dumt spørgsmål, men synes det er svært at vide hvilke muskelgrupper man skal træne i maskiner og hvilke med fri vægte, så jeg håber i forstår hvad jeg mener med det spørgsmål her.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg lidt på fornemmelsen at de fleste herinde bare vil sige frie vægte frem for alt da de bedst selv kan lide at træne med fire vægte. Selv synes jeg det er meget "nemmere" på en måde at træne i maskiner, men efter hvad jeg har læst herinde har jeg så fundet ud af at det ikke er klogt at træne alle sine muskler i maskiner, men jeg vil som alle andre gerne have næsten max ud af min træning, så vil selvfølgelig træne med frie vægte i øvelser det kan betale sig, men jeg prøver lige at sætte et program på her som jeg godt selv kunne finde på at køre HST med. Jeg skriver alle øvelserne som fire vægte, og så håber jeg så I gider at sige hvilke øvelser det er lige meget om det er maskine eller frievægte eller hvor jeg SKAL køre fri vægt eller hvor jeg skal køre maskine, men her er et eks på et fri vægt program:

Chin-ups

Squat

Standing leg calf

Bænkpress

Dødløft

Military press

Bend over rowing

Upright row

Biceps curl, stående

Dips

Mave

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan selvfølgelig godt lide at træne med frie vægte, men det er fordi de virker bedre (stimulerer balancen og leddene, er teknisk krævende og udfordrende).

De fleste maskiner er fastlåste i deres bevægemønster (fx en leg extension maskine), så der ikke er noget til at stimulere leddets stabilitet, og der er heller ikke den samme aktivering af de omkringliggende muskelgrupper, når man ikke skal sørge for at holde balancen. Det er nemmere i en maskine, men jo sværere træning er, jo bedre virker den :)

Nogle maskiner (fx et rygtrækstårn med kabel) levner lidt mulighed for bevægelse i 3D. Disse er at foretrække frem for de mere komplicerede maskiner, som kun har en 2D bevægebane (exempelvis en seated leg curl maskine, hvor benet er helt fastspændt).

Dit program er godt, som sas nævnte kan du erstatte chinups med pulldown - og hvis dit center har en assisted dips-maskine kan du bruge denne, hvis progressionen kræver det.

Læg kan trænes i maskine.

Upright row kan være belastende for skuldrene, og er næppe nødvendig sammen med military og bent-over rowing. Evt. kan military og upright row skiftes ud med lateral raise, for at få mediale og bagre deltoideus med, og lette forreste lidt (den forreste del af delts er i forvejen belastet af bænkpres og dips - det kan være for meget) :)

Kan ikke rigtig komme med maskin-alternativer til de fleste af øvelserne, uden at det går ud over effekten af programmet.

Link to comment
Share on other sites

Oki hvis fri vægte virkelig er så meget bedre skal jeg jo bare køre det så :) men forstår bare ikke hvorfor det bruger så mange millioner i centere over hele landet på maskiner hvis det er så meget bedre at bruge fri vægte.

Kunne jeg ikke lige få et gid billede eller en beskrivelse af hvordan man laver følgene øvelser:

pulldown

lateral raise

Link to comment
Share on other sites

det er fordi fine, hvide maskiner har æstetisk appeal for teenagerpiger og gamle mennesker og fordi der er nogle mennesker der har opdaget det..... VOILA!!! et behov er opstået.

Maskiner har sikkert mange spændende applikationer til genoptræning, men uden appeal-faktoren og med en ordentlig oplysning om hvordan vægtbærende øvelser påvirker systemet var technogym, cybex osv. aldrig blevet til mere end en klat i sin fars underbukser.

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening skal man træne så mange øvelser som muligt med frie vægte, da det kræver mere af musklerne at skulle styre en vægt når den løftes og sænkes. Disse øvelser her en rigtig god stabiliserende effekt på leddende og de mest funktionelle - dvs. overførbare til det virkelige liv :)

jøjpee

Link to comment
Share on other sites

Sikke en dejlig enighed B)

Som begynder er det ganske fint i maskinerne,når de så er kørt på plads kan man jo hoppe ud i håndvægtene.... mine første 3mdr træning (vægttab+lidt styrke) var undtagen pull-over og flyes alt i maskiner eller cable towers...

Oki hvis fri vægte virkelig er så meget bedre skal jeg jo bare køre det så  men forstår bare ikke hvorfor det bruger så mange millioner i centere over hele landet på maskiner hvis det er så meget bedre at bruge fri vægte.

incognito du er nok ikke helt galt på den :)

FOr folk som ik lever livstilen kan det være en del mere enkelt at sætte sig hen på et sæde og presse eller trække...

Tror heller ikke der er mange "ældre" der "tør" vove sig ned til alle de unge og håndvægte hjørnet ;)

Jeg kan dog se en mening i det. der er heller ik så meget man kan gøre forkert i maskinerne og dine bevægbaner er forholdshvis kontrolleret....

Jeg foretrækker helt klart håndvægte og cable maskiner hvor du ikke er låst...

Man bliver meget mere kropsbevidst

det var nok lidt gentagelse af de andre :unsure: ;)

men en enkelt maksine som har været konge for mig er skulder laterals maskinen... når jeg har sku køre den tung med DB's begyndte jeg at trække håndvægte lodret i en bue bagover,desuden begynder rygge at svinge....

P.s. de maskiner som har frie cabler hvori håndtaget sidder er oz gode,og er generelt også nogle øvelser du ik lige sådan kan lave med håndvægte,ihvertfald ik i samme bevægbane :)

Pis,nu en smøre igen sorry

Devito

Link to comment
Share on other sites

Som begynder er det ganske fint i maskinerne,når de så er kørt på plads kan man jo hoppe ud i håndvægtene.... mine første 3mdr træning (vægttab+lidt styrke) var undtagen pull-over og flyes alt i maskiner eller cable towers...

Det mener jeg er en stor, stor fejl, som begås i mange centre rundt om i landet. Hvis man får trænet agonistmusklerne uden synergisterne kommer man til kort med frie vægte - og det ofte med en ret forøget risiko for skader, når man foretager springet.

En anden ting man skal overveje er osse den fysiologiske relevans af en given bevægelse og/eller belastningsmønster (jf. kamhjul). Mange maskiner er konstrueret totalt uhensigtsmæssigt i dén henseende og er blandt andet derfor uinteressante for hr. og fru Jensen, som ikke ved bedre.

NÅR jeg får mit eget center en dag, så kommer ALLE til at starte med at køre dødløft, mave og weighted extensions i en 2-4 uger. I dødløft udvikler man den mest funktionelle styrke der findes (at samle ting op), samtidig med at man træner en stor del af kroppen og lærer at spænde op i torso, hvilket har umådelig stor overførsel til næsten alle andre løft. Det kan godt være at de ikke kan lide det, men det er sgå dæt dær wærger!

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Som begynder er det ganske fint i maskinerne,når de så er kørt på plads kan man jo hoppe ud i håndvægtene.... mine første 3mdr træning (vægttab+lidt styrke) var undtagen pull-over og flyes alt i maskiner eller cable towers...

Det mener jeg er en stor, stor fejl, som begås i mange centre rundt om i landet. Hvis man får trænet agonistmusklerne uden synergisterne kommer man til kort med frie vægte - og det ofte med en ret forøget risiko for skader, når man foretager springet.

En anden ting man skal overveje er osse den fysiologiske relevans af en given bevægelse og/eller belastningsmønster (jf. kamhjul). Mange maskiner er konstrueret totalt uhensigtsmæssigt i dén henseende og er blandt andet derfor uinteressante for hr. og fru Jensen, som ikke ved bedre.

NÅR jeg får mit eget center en dag, så kommer ALLE til at starte med at køre dødløft, mave og weighted extensions i en 2-4 uger. I dødløft udvikler man den mest funktionelle styrke der findes (at samle ting op), samtidig med at man træner en stor del af kroppen og lærer at spænde op i torso, hvilket har umådelig stor overførsel til næsten alle andre løft. Det kan godt være at de ikke kan lide det, men det er sgå dæt dær wærger!

incognito: din intention er god nok. En ting er sikkert du for din sag for, når du sætter hundredevis?/tusindevis? af svagmotoriske lemminger til at lave dødløft fra dag 1 af. Husk lige at fraskrive dig ansvaret i kontrakten ;) , bare et godt råd fra en ven. Selv når nybegyndere laver øvelser i maskiner laver de dem forkert gang på gang. Forskellen er bare at skaderne med frie vægte er noget grimmere end dem man kan få i maskinerne når man er på begynderniveau. Her tænker jeg f.eks på ødelagte skuldre når håndvægtene er kommet ud i en yderstilling som ved f.eks flyes ell. lign. Dette sker ikke i samme grad i maskinerne hvor bevæge-udslaget er begrænset. For ikke at tale om når en total nybegynder ligger med bænkpres uden overhovedet at have oparbejder et fundament og ikke har en anelse om formåen og styrkemæssige begrænsninger.

Når nu den totale nybegynder melder sig ind, vil jeg nok overveje om ikke man kunne bruge maskinerne til at oparbejde et absolut minimum af kropsbevidsthed før man går videre med frivægtene. Jeg mener ikke at maskinerne er af de onde at bruge de første mange måneder ej heller at skadesrisikoen er bliver større. Som jeg ser det, vil problemet først være der når en person har brugt benpress igennem f.eks en 7 årig periode og pludselig begynder på squat, her vil der være et stor gab mellem styrke og stabilitet.

Desuden vil der altid være behov for maskiner i genoptræningsøjemed og tildels til træning og vedligehold af sekundært involverede muskler -> f.eks når man ikke kan træne nogle former for dødløft ved rygskade, kan man f.eks vedligeholde baglårsmuskulaturen ved bencurl osv. Uden maskiner vil "dit" center ikke være komplet. Husk forresten at investere i cardioudstyr - det er det der trækker pigerne til centret, når du har fat i pigerne - så kommer drengene også :bigsmile: ;)

bare et godt råd fra en ven ;)

Jeg er også uenig med at kamhjul er af det onde når vi snakker maskiner. F.eks er leg extension helt hen i vejret uden kamhjul - og kan endda være direkte farligt for knæet. Jeg ved ikke om vi er uenige eller enige, din holdning fremgå ikke helt tydeligt.

Devito, helt enig ang. skulder-laterals maskinen. De er en af de meget få maskiner som har plads i mit program.

Link to comment
Share on other sites

Er selvfølgelig enig med både incognito og sas. De har - alt andet lige - begge ret. Hver på deres måde.

Dog synes jeg sas tager lidt fejl. For alt andet er ikke lige.

Træning med frie vægte, skal ALTID foregå med en intensitet, således at:

- Intensitet ikke større end at den svageste muskelgruppe i en given øvelse stadig kan følge med

- OG at man som begynder selvfølgelig kører med intensiteter en del under x-rm. Dette selvfølgelig lige præcist med henblik på at lade begynderen lærer øvelsen teknisk rigtigt at kende (samt lige vænne kroppen til de store belastninger, som fremover skal pålægges den).

Således mener jeg - selvfølgelig - at enhver kan begynde med frie vægte når som helst. Dette gælder i særdeleshed også begynderen. ;)

Link to comment
Share on other sites

ja, man får helt sikkert sin sag for....... Når man spørger instruktører/ejere i motionscentre om hvorfor de ikke har dødløft med i programmet er det typisk noget med at de ikke har tid til at rende rundt og holde øje med alle folk hele tiden....

Det kræver selvfølgelig årvågenhed og mange timer, men med det tror jeg at man kunne opbygge en kultur i en center, hvor folk kunne rette på hinanden i løft der betyder noget, modsat mange andre løft.

En anden ting er det som jarvig påpeger, nemlig at det jo self. er med det forbehold at folk bruger sikre belastninger.

Jeg har ALDRIG påstået at maskiner kun er af det onde, men at de ikke må udgøre basis i kropstræning for raske mennesker.

Kamhjul er vel ok, bare de er lavet rigtigt. Men det burde ikke være nødvendigt jf. ovenstående punkt.

Link to comment
Share on other sites

Det mener jeg er en stor, stor fejl, som begås i mange centre rundt om i landet. Hvis man får trænet agonistmusklerne uden synergisterne kommer man til kort med frie vægte - og det ofte med en ret forøget risiko for skader, når man foretager springet.
Derfor skal springet også foregå langsomt hvis man vejleder de knap så motorisk bevidste eller stærke...

hvis et medlem opnår at køre 50kg i chest press maskinen giver man ham jo ik lige 25kg. DB eller 50kg BB i hånden. når han så skal køre fri bænk...

Som frivllig i FinForm var der nogle standard maskiner på programmet. pull-over var den eneste frie i første omgang. KAn ikke helt huske det men så var der vist program ændring ved hver 15 træning. hvor man så instruere medlemmet i øvelsen bare med frie vægte...

Der findes jo mange grunde til at starte i et center:

hvis du har folk til genoptræning er det jo perfekt med maskiner da du der for det meste kan begrænse ROM så de ikke kommer galt afsted....

Og det med agonist og synergister, de laver altså samme bevægelse derfor navnet synergist. du tænker vist på stabilisatorer?????????

NÅR jeg får mit eget center en dag, så kommer ALLE til at starte med at køre dødløft, mave og weighted extensions i en 2-4 uger.

ikke alle kan nå gulvet... vil du sætte en med discusprolaps til at lave dødløft?

ved godt du tænker på not injured people,men det er helt sygt hvor lidt nogle folk kender deres kroppe...

Fri vægte er bedst,men først når du har en basis for at kunne gå igang med dem :)

Devito

Link to comment
Share on other sites

jarvig13--->

Således mener jeg - selvfølgelig - at enhver kan begynde med frie vægte når som helst. Dette gælder i særdeleshed også begynderen

Alle kan, det er klart, men som sas er inde på, du for nok ikke lige den bedste omtale som instruktør hvis du sætter en nybegynder til at lave fri: squat bænk, skrå DB press osv selvom vægten er forsvarlig....

Fx i Fin Form ihvertfald i Tønder står der at alt træning/ophold i centret er på eget ansvar, minimum 20 gange full body program i maskiner....(vel og mærke hvis du er anti-body-bevidst

men rigtig nok maskinerne er sikkert også så populæerer fordi der er enkle det er bare at skifte vægt med stiften og så hoppe op.... og dermed sparer centrets personale tid....

Devito

Link to comment
Share on other sites

Devito: Synergister og agonister er IKKE det samme. Overgangen er sjældent entydig men det er ikke det samme. Læs på lektien!

Læs på lektien........ :blink:

Den kan du ik vende.... agonist og synergister laver det sammer

fx. M. biceps brachii & M. Brachialis laver begge albue flex....

Devito

Link to comment
Share on other sites

frie vægte vs maskiner, det er vel en simpel, darwinistisk, betragtning..

Tænk på dit legeme som værende produktet af mange mange millioner år's naturlig evolution, et legeme der primært(i de interresante år, for os), har bevæget sig frit i tyngdefeltet. Hvilken type stimuli mon dette legeme reagerer bedst på, naturlig stimuli, dvs belastninger med en harmonisk intensitets kurve med spidsbelastning hvor det nu 'rammer' bedst pr. anatomi, eller en maskine hvor alt er fastlåst og intensiteten konstant ?

Det er min lommefilosofi... hæng mig op på den.

Link to comment
Share on other sites

Læs på lektien........

Den kan du ik vende.... agonist og synergister laver det sammer

fx. M. biceps brachii & M. Brachialis laver begge albue flex....

Devito

NEJ!

Agonisten kender du måske som det man kalder en prime mover

synergisten kalder du nok en stabilisator

Til sidst er der antagonister, som har den modsatrettede funktion af agonisten.

Overgangen mellem agonist og synergist er glidende og ditto overgangen mellem synergist og antagonist. Men at påstå at synergister gør det samme i en bevægelse som agonister er vrøvl!

F. eks. i bænkpres er brystmusklerne og triceps helt klart prime movers (agonister), mens det forreste hoved af skuldermuskulaturen ligger i gråzonen omkring agonist og synergist (jeg ville mene det er en synergist), mens bagsiden af skulderen og det øverste af ryggen er antagonister.

I dødløft hvor man ikke knækker i torso er erector spinae/longissimus dorsi helt klart synergister men ikke agonister.

Sårn er det!

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Sys ik vi skal til at gå i skindet på hinanden så lad oz lige holde kammertonen

hvad er så problemet :blink:

F. eks. i bænkpres er brystmusklerne og triceps helt klart prime movers (agonister), mens det forreste hoved af skuldermuskulaturen ligger i gråzonen omkring agonist og synergist (jeg ville mene det er en synergist), mens bagsiden af skulderen og det øverste af ryggen er antagonister.

jeg ville mene det er en synergist helt enig, så kan man altdi snakke om hvor meget...

men så siger du------>

Link to comment
Share on other sites

det var nu heller ikke ment som et "skud" men humlen er at en agonist "gør noget", mens synergisten "hjælper til" og det er en stor forskel, IMHO.

Jeg har iøvrigt osse den mappe du omtaler og du skal vide at den er oversat fra engelsk, hvor trækker sig sammen kommer fra contraktion. Når en muskel arbejder statisk siges den at lave en isometrisk kontraktion og kan derfor GODT beskrives som synergist.

Humlen af det hele er at jeg mener at synergister arbejder mindre i fikserede bevægebaner end i frie og det er måske i virkeligheden dér vores uenigher ligger begravet.

Iøvrigt Brain: Kunne ikke have udtrykt det smukkere.............

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share