Hvilepuls


løber
 Share

Recommended Posts

Nå nu har jeg fået nyt pulsur, og så skal der jo rgitig leges.

Derfor har jeg hertil morgen prøvet at måle min egen hvile puls. Under optimale forhold, jeg var lige vågnet, relativt vel restitueret.....

42 slag pr min som min... Er det ikke sådan ok. Jeg ved Indurains hjerte kun slog ca en gang i døgnet. Men for os alm dødelige?...

:devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

42 slag pr min som min... Er det ikke sådan ok. Jeg ved Indurains hjerte kun slog ca en gang i døgnet. Men for os alm dødelige?...

Med en hvilepuls på 42 bpm er din form sikkert god. Men du kan ikke bruge sammenligningen med Indurain eller nogen andre til noget. Pulstal er individuelt og delvis genetisk bestemt.

Du kan evt. holde øje med udviklingen i din hvilepuls, bliver den gradvis lavere over tid så er din formudvikling god. Bliver den derimod højere, f.eks. 10 bpm over normalen - og vedbliver at være det i f.eks. en hel uge, så er der noget galt. Det kan være et tegn på overtræning eller sygdom.

I øvrigt så havde Tour de France rytterne i gennemsnit en hvilepuls på 50 bpm og Blaudzun havde feltets lavest hvilepuls, 31 bpm.

God fornøjelse med pulsuret :)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Puls er noget meget individuelt. Min puls ligger også på 42-43 området og jeg er IKKE i speciel god form i år (har cyklet under 1000 km i denne "sæson" pga eksamen og bachloropgave). Til gengæld skal der næsten ikke noget til før jeg går fra en tilstand af "aldrig-rigtig-vågen-og-aldrig-rigtig-sovende" til at jeg falder i søvn med det samme og vågner præcis 8 timer senere helt frisk. Syv 50-70 km (godt nok hårdt kørte) ture over to uger og den er der (det er der jeg er nu). I den periode falder min hvilepuls med 10!

Jeg var noget overrasket over hvor høj den gennemsnitlige hvilepuls var hos TdF-rytterne. Jeg troede de alle lå omkring 40 :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var noget overrasket over hvor høj den gennemsnitlige hvilepuls var hos TdF-rytterne. Jeg troede de alle lå omkring 40

Man kan ikke bruge hvilepuls i sig selv til noget som helst.

Man kan nemt være i en elendig form og have en hvilepuls på 40.

Man skal se det i forhold til ens maxpuls. Hvis ens maxpuls er 227, og ens hvilepuls er 47 så er man i svine god form.

Så vidt jeg husker var Indurains max kun 159, så det er ikke helt underligt, at den lå hvor den lå (27).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med Fistandantilus her og vil gerne uddybe lidt mere: Når man sammenligner hvilepuls og maxpuls, er der 2 forhold, som man skal tage hensyn til. Det første er forskellen i antal slag, målt i absolutte tal. Eksemplet Indurain altså 159 minus 27 = 132 slag. Den anden og vigtigste er den faktor, som hvilepulsen skal ganges med for at give maxpulsen. Her er det altså 159 divideret med 27, hvilket næsten giver 6 - en meget høj værdi.

Mange andre ting gør sig naturligvis gældende, når man sammenligner fysiske forudsætninger for cardiovaskulær aktivitet. Jeg vil slet, slet ikke nævne dem her, men blot for hjertet/pulsen er der en vigtig ekstra faktor: Et pulsslag er nemlig ikke blot et pulsslag. Alle har i større eller mindre grad evnen til at pumpe mere blod rundt med hvert enkelt hjerteslag under belastning - og nogen besidder denne evne i meget høj grad. De behøver altså ikke så mange hjerteslag for at pumpe en given mængde blod rundt. Slagvolumen er variabelt.

Man har forsøgt at teste for denne evne ved at bestemme en tredje pulsstørrelse, som jeg i mangel af bedre kan kalde aktivitetspulsen. Kort fortalt tester man, hvor meget pulsen stiger over hvilepulsen ved udførelse af en meget let aktivitet - rask gang eller trillen stille og roligt på cyklen. Uheldige individer (også med lav hvilepuls) oplever en stor pulsstigning blot ved denne lette aktivitet, mens andres puls kun ændres i begrænset form. Man har fortolket dette som at de sidste havde tilpasset sig kravene ved at øge hjertets slagvolumen frem for den aktuelle puls

Link to comment
Share on other sites

min læge siger, at for almindelige mennesker ligger hvilepulsen ca på mellem 55 - 70 slag i minuttet.

Almindelige mennesker og almindelige mennesker. Det er nok der, en forholdsvis stor del af folk ligger, men man er bestemt ikke unormal hvis man ligger udenfor.

Jeg havde eksempelvis engang pulsur med i skole, og jg overtalte min erhvervsøkonomilærer på 61 til at prøve at se, hvad den lå på.

39 sagde den, og han spiller bare tennis og fodbold engang om ugen; intet fancy. Han falder helt udenfor hvad din læge siger er normalt, også selvom han på ingen måde er elitesportsmand.

Alderen har også en ting at sige i det perspektiv. Pulsen har en tendens til at falde med alderen.

Men din læge mener nok at hvis man tager et tilfældigt menneske, så er der stor sandsynlighed for at de ligger inden for 55-70. Jeg vil gætte på det er i omegnen af 50%. Så at kalde 50% af befolkningen unormale er nok lige at presse citronen!

Min far, min mor, min lillebror og mig selv (har lige målt den til 54 :) ) falder alle sammen udenfor.

Link to comment
Share on other sites

nu startede jeg tråden. Så jeg vil lige tilføje.

Min hvilepuls er på ca 42 stykker

Min max puls er på omkring de 198. Jeg har aldrig kunnet få den længere op :-). Når jeg presser løbetræningen ryger den sjældent over 190. Der skal nogle lede bakker til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror simpelthen ikke på at gennemsnits hvilepulsen er 50 i TdF, det kan ikke have været optimale forhold da den blev målt.

Nej, det kan vist ikke betegnes som optimale forhold at skulle undersøges af en fremmed læge med verdenspressen som nysgerrige tilskuere. :) Jeg vil gætte på at langt hovedparten af rytterne under normale omstændigheder har en hvilepuls på 30-40. Enkelte ryttere ligger hhv. over/under dette område.

Min hvilepuls er blevet målt til 36, maxpuls 197.

Med venlig hilsen

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share