Program mest på basisøvelser - Del 2.1 .


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Har lige et par uddybende spørgsmål til mit styrkeprogram fra del 2, og for at få lidt opmærksomhed så starter jeg en ny tråd...

Vil det skade at tilføje lidt cardio til mit program(løb i det fri á 30 minutters varighed) sådan cirka 2-3 gange om ugen?

Meningen med dette er ikke fedtforbrændning, men at styrke hjertet og blodomløbet, hvilket så burde gavne styrketræningen... og desuden så vil jeg da lige forbedre min kondi lidt - Den sutter totalt røv :biggrin:

Og et anden spørgsmål? Hvor meget betyder muskelfibernes sammensætning i henhold til det man træner efter? Helt specifikt i forhold til om det er bodybuilding eller styrkeløft man går efter?

Jeg har selv en stærk mistanke om at mine muskler primært består af typen IIX, idet jeg altid har været god til sport hvor hurtighed var vigtig, og udholdenhed sekundært.

I min ungdom(!) kunne jeg(kan nok stadig :) ) f.eks altid slå de andre i kortdistanceløb (60 m/100 m) også selvom jeg ikke dyrkede sport overhovedet og konkurrerede imod håndboldspillere og fodboldspillere.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være der er nogen som er af den opfattelse, at man kan lave konditionstræning ved siden af sin vægttræning, og så stadigvæk opnå maksimal styrke, men jeg tror ikke det er muligt. Hvis du vil optimere din styrke i squat og dødløft, så ville jeg ikke begynde at løbe hvis jeg var dig.

På den anden side, så er det gavnligt at optimere sin GPP (generel physical preparedness). I westside barbell club, trækker de en slæde med vægte på, for at øge deres GPP og work capacity. Det kunne også gøres ved at tage et par tunge håndvægte i hver hånd, og gå nogen interval runders farmer walk. På denne måde, for du også forbedret din kondition en smule, samtidig med at din totale arbejdsbyrde øges uden at stresse kroppen væsentligt.

Hvad angår det med fibertype fordelingen, så vil det helt klart komme dig til gode, hvis det forholder sig sådan at du overvejende har type II fibre. Folk med mange type II fibre er dem som har bedst forudsætninger for at blive gode til f.eks 100 meter løb eller vægtløftning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Xax: lige en venskabelig korrektion. Du har nok ikke udpræget mange type 2X fibre, da disse viger ved alle former for træning - både udholdenheds-, sprint- og styrketræning -  til fordel for 2a fibrene (inter alia Harridge S, 1996). Denne såkaldte fibertypekonvertering kan du læse mere om her på MO.

(Redigeret af Jakob ved 9:07 pm på Okt. 22, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Ja, rent faktisk har du nok ret..(jeg har dog læst artiklen på her på MO)

Så lad mig udtrykke det anderledes og måske mere passende...jeg har nok flere type II fibre end type I. Det er ihvertfald min mistanke...

Men nu hvor vi er ved sagen... Fibertyper har vel også betydning for hvor hurtigt en muskel kan restiturere sig, f.eks. efter hård vægttræning?

Link to comment
Share on other sites

Min personlige erfaring er, at lidt cardio træning så er et rigtigt godt supplement til vægttræning. Om ikke andet er det i hvertfald godt for helbredet generelt! Jeg ville nok vælge at gå i rask tempo eller endnu bedre - cykle. På den måde "tærer" du ikke så meget på benmuskluaturen, da både rask gang og cykling ikke er så intenst som løb. Desuden er det også bedre for ledene.

En lille kommentar angående WSB: Givet vis har Simmons og WSB "skolen" tilføjet styrkeløftsporten meget når det kommer til træning, men mon ikke også de har en interesse i at sælge så meget udstyr som muligt? Her tænker jeg på gummibånd, kæder og slæder. Hvad menes der fx med "workcapacity", er det restitutionsevne elller måske kondition, for så kan jeg ikke se fordelen ved at rende rundt med en slæde frem for at cykle eller gå. :jehon:

Link to comment
Share on other sites

Giver dig helt ret Thomas. Louie og de andre WSB gutter forsøger da helt klart at tjene klejner på deres system. Og kæder og bands er da heller ikke strengt nødvendige. Jeg har personligt aldrig brugt dem. Jeg ved dog at de giver resultater, som kommer til udtryk i forøget eksplosivitet. Jeg har snakket med flere personer som kan skrive under på dette. Hvad angår slædetrækning, så har Louie ideen fra de finske skovhuggere, som trak træer ud af skoven på samme måde som WSB drengene trækker deres slæde. Du finske styrkeløftere som var skovhuggere havde ifølge Louie et ufatteligt godt dødløft. Derfor begyndte de at lege med slæden, og hvis man skal tro på hvad han siger, så steg deres dødløft af det. Men hvis man bare skal bruge det til at øge GPP og work capacity, så kunne man ligeså godt gå lidt farmer walk med et par håndvægte, løbe spurter (hvilket Ricky Dale Crain har gjort meget. RDC er en legendarisk US løfter) eller noget andet. Hovedprincippet er at Louie mener mange styrkeløftere er i dårlig form. Specielt de helt tunge drenge. Louie har taget mange sværvægtsstyrkeløftere til sig, som ikke kunne klarer sig igennem de 12 sæt af 2 reps på dynamisk squat dag. Med lidt GPP træning blev selv de helt store fyrer istand til at klare de 12 sæt af 2 reps uden problemer.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg godt se giver mening Thomas, men istedet for at slæbe rundt på træstammer, dyrt jern eller lignende, så mener jeg, at "god gammel" kredsløbstræning også er et fint supplement til vægttræning. På den måde vil man også kunne komme til at træne dynamisk squat uden at få åndenød eller hjerteslag. Uden at være for WSB kritisk, så undrer det mig, at Louie og slæng ikke træner noget mere traditionel dødløft, istedet for at slæbe rundt på slæder og træstammer! Som jeg tidligere har nævnt i dette forum, så synes jeg ikke at WSB gutternes dødløft er imponerende i forhold til deres voldsomme squat (alt er jo relativt :)). Måske det netop skyldes at de fokusere for meget på alle mulige mærkelig udstyrsstykker frem for kernen: traditionel squat, dødløft og bænkpres. Her mener jeg også at kunne huske at du er enig med mig Thomas.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal være rigtig hård ved WSB gutterne (måske endda grænsende til ond), og komme med den sædvanelige kritik, som de bestemt ikke er glade for at hører, så kunne deres manglende dødløft evne jo ligge i at dødløft lige netop er den øvelse som påvirkes mindst af udstyr. WSB drengene benytter fler-lags denim dragter i squat og bænkpres, og henter derfor mange kilo i de discipliner.

Hvis jeg skal være flink, så skyldes deres manglende dødløft evner simpelt hen mangel på træning af dødløft. Det kan godt være good mornings og diverse, kan opbygge de muskler som skal bruges i dødløft, men det nytter ikke noget hvis de ikke kan finde ud af at bruge den styrke. Dette har dog også ændret sig drastisk det sidste stykke tid i Westside. De er begyndt fast at kører eksplosive singles i dødløft på dynamisk dag, og det har resulteret i at flere fra WSB trækker i nærheden af/eller over 350 kg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share