ondt i skulderen


tulle
 Share

Recommended Posts

Da jeg kørte lat. raise i går (er lige startet 5 rep i HST) og øgede vægten med 1 kg fik jeg gevaldig ondt i venstre skulder :( Efter at have tjekket i anatomisk atlas er det efter alt at dømme trapezius den er gal med (er dog ikke så god til muskler :bblush: ). Så er mit ? hvad jeg så gør når jeg skal træne i morgen hvis det stadig gør ondt? Går jeg et kilo eller to ned til jeg finder en vægt jeg kan klare eller skal jeg spinge skulderen over til det holder op? Eller skal jeg helt undlade at træne skulder til det er holdt op? Håber i har et bud :unsure:

Hilsen Tulle :)

Link to comment
Share on other sites

Først: Hvis det er voldsomme smerter du oplever, ville jeg opsøge en læge.

Dernæst: De gange min egen skulder har drillet (bl.a. efter et imponerings-forsøg overfor kæresten, som gik ud på at kaste længst med sten på en skovtur :4slap: ), har jeg brugt følgende fremgangsmåde (jeg har aldrig fået nogen diagnose stillet, da jeg ikke pt. har anset det for nødvendigt);

1. Nogen dages pause med skuldertræningen - evt. med alt hvad der involverer skulderen, hvis de giver forøget smerter (hvilket jo ved basisøvelser er det meste af overkroppen).

2. Starte skuldertræningen STILLE op igen - til at starte med, med latterlig små vægte. Den "nye" skuldetræning har her inkluderet øvelser for rotator-cuffen - hvilket jeg normalt ikke har med.

3. Gradvist øge belastningen i øvelserne - for mit vedkommende over en 4-6 uger.

4. Herefter har alt været som normalt igen.

God bedring.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes lateral raise er en dårlig øvelse at køre med få reps i. Jeg kender dig ikke og har ikke set dig træne, så jeg kan naturligvis ikke kritisere dig - sometimes shit happens . Jeg ved netop fra mig selv at der bare er så meget der kan gå galt ved netop lateral raise når vægtene blive tunge - at man f.eks ikke får trukket vægtene op igen i nøjagtig den samme bane i alle repsene - hvilket er over-ordentligt vigtigt. I laterals er form vigtigere end kilo for at ramme siden af skulderen.

Når det bliver tungt med få reps foretrækker jeg helt klart at udføre siddende laterals i en maskine, hvor man er fixeret i et plan - her mener jeg at maskinen er en fordel - idet jeg ikke vil betegne laterals som en decideret dagligdagsbevægelse. Det vigtigste er nemlig at få ISOLERET siden af skulderen.

Nu skal jeg nok stoppe min prædiken, hvis skaden sidder i trapezmuskulaturen, vil jeg tage det ganske roligt - det er en særdeles hårdfør muskel - prøv med noget massage når irritatonen har lagt sig. Hvis det gør ondt skal du for alt i verden ikke køre 5 gentagelser men snarere 10-15-måske 20 gentagelser med lav vægt. Prøv og se om det ikke hjælper, og vurder ved hvert træningspas om du kan fortsætte dit oprindelige program.

PS. Jeg synes det lyder "brutalt" hvis du, som pige :tongue::devil: , skal op og rode med 9?10? kilo i en HST....

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene :) Jeg vil forsøge mig med 3-4 kg i morgen så, men lægge den til allersidst så evt øget ømhed ikke ødelægger resten af træningen :unsure:

Den virker dog en smule mindre øm nu end i går aftes så jeg håber på det bedste :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share