Æggehvider som muskeltilskud- er det nok ?


prebod
 Share

Recommended Posts

Jeg styrketræner 4-5 gange om ugen og spiser ikke valle-protein.

Jeg er 185 cm og vejer 76 kg.

Jeg spiser om aftenen før hver træning 7-8 æggehvider med 0,5 l kakao ud over den normale kost.

Jeg vil gerne øge min muskelmasse - er det nok eller skal jeg tage noget valleholdigt proteindrik ?

Eller kan man indtage sine proteiner gennem æggehvider ?

- hvad er fordele / ulemper ?

Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen til MotionOnline Prebod..

Jeg synes personligt at det lyder vildt ulækkert med 7-8 æggehvider før træning... men det er vel en smagssag?

Jeg tror at det er meget vigtigt at man får sine proteiner gennem en varierende kost og ikke kun fra fx. æggehvider eller tun, pro-shakes.

Hvis jeg var dig ville jeg droppe nogle af de æg også tage din schoko-ægge shake til efter træning - det er der din krop mest har brug for næring.

Btw, har du ikke problemer med luft i maven og ildelugtende gas udslip?? :dead: Bare en tanke?

Æggets anatomi og andre sjove ting om æg:

http://www.detnemmeaeg.dk/showpage.asp?ID=14

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Grunden til at jeg spørger er at jeg (og min mave) har det helt ok med æggehvider - så hvis det er nok - rent proteinmæssigt, så er det bedre for mig.

Men giver æggehviders proteiner det samme (muskelvækst osv.) som ex. valleprotein ?

Er der ikke noget med at æggehvider skal spises før træning - gerne aftenen før fordi de er "langsomme proteiner" ????

Link to comment
Share on other sites

Æggehvider har en god aminosyreprofil og høj biologisk værdi. Dvs at æggehvide protein fordøjes hurtigt og bliver udnyttet optimalt.

Men som sagt tag dine hvider efter træning. 8 hvider er ca 64 gram protein + ½ liter cacao =ca 81 g protein. Det er ret meget i et måltid, så skær du bare ned til 4 hvider.

Link to comment
Share on other sites

Du vejer ikke så meget Prebod, så hvorfor ikke også spise nogen æggeblommer? De indeholder mineraler, vitaminer og gør proteinet endnu bedre. De indeholder også en masse energi, godt nok i form af meget fedt, men du skal have en masse kcal, hvis du vil tage på.

Link to comment
Share on other sites

Citat: fra Thomas på 8:23 am på Nov. 6, 2001

Du vejer ikke så meget Prebod, så hvorfor ikke også spise nogen æggeblommer? De indeholder mineraler, vitaminer og gør proteinet endnu bedre. De indeholder også en masse energi, godt nok i form af meget fedt, men du skal have en masse kcal, hvis du vil tage på.

Tak for jeres svar !

Thomas: Er det ok med kolesteroltal osv og spise blommer og hvor meget kan man spise ?

Link to comment
Share on other sites

Der findes to former for kolesterol, HDL og LDL.

For at gøre det simpelt så kalder vi bare de 2 udgaver for henholdsvis den gode og den onde. I æg er langt størstedelen den gode, og hvis du ikke lider af problemer med kolesterol tal, det tvivler jeg på at du gør, så kan du stille og roligt spise æg til du kløjes i dem. Den gode kolesterol kan faktisk hjælpe dig til at smide fedt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rå æggehvider er noget af det bedste du kan drikke efter træning, der er 0% fedt i og så er de spækket med aminosyrer proteiner og andet godt, men smagen kan dog diskuteres så lige at du hældte 0,5l cacao oven i det må jeg prøve næste gang jeg løber tør for protein pulver!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"I æg er langt størstedelen den gode" (kolesterol)

det er vist ikke helt rigtigt!

Generelt kan man sige, at den gode kolesterol kommer fra havet og fra planter, altså fra fisk, nødder avocado, madolier osv.

Selv om man ikke lider af problemer med ens kolesteroltal, er det bestemt en god ide at spise den rigtige slags kolesterol, eftersom vi stort set alle spiser for meget af den dårlige slags.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, en lille kommentar.

Det er ikke madens indhold af kolesterol, der er den vigtigeste faktor, for ens mængde af kolesterol i blodet.  

Det er derimod faktorer som energiindhold, forholdet mellen de tre fedttyper, og mængden og typen af kostfibre, der påvirket mængden af HDL og LDL i blodet.

Der findes kun, en form for kolesterol.

HDL og LDL er stoffer, der transporterer kolesterol rundt i kroppen.

Æg indeholder mange "mættede" fedtstoffer, som påvirker mængden af LDL i blodet. LDL transporterer kolesterolet fra leveren og ud til blodårerne, og vi har problemerne.

Lomax: Hej, måske har jeg misforstået dig.

Men flydende æggehvider er ikke det bedste, du kan drikke, hvis det er protein optagelsen der er vigtigst,

da proteiner optages meget dårligt i rå tilstand.

Det giver en meget bedre optagelse, hvis du ødelægger proteinerne med varme, inden de spiser dem.

Derfor, spis kogte æg.

Vh Helix.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share