Hvilken fedt procent er idel


coal
 Share

Recommended Posts

Hvad er den idelle fedt procent for mig?

Jeg er 26 år, vejer 74 kg og er 172 cm

Jeg har trænet styrke træning i ca. 2-3 år efterhånden (dog med et par pauser imellem).

Når jeg kigger på mig selv i spejlet er næsten tilfreds... <_<

Jeg har målt min fedt procent (dog meget unøjaktig, med lineal og ikke fedttang) til 10-11 stykker, efter de fomler her på siden.

Ved nu ikke om det passer helt. Jeg kan se i spejlet at alt mit fedt sider på overkroppen, fra spidsen af mit bryst og ned til lige under navlen. Den største dælle lige i navle højde,

og måler 20 mm!!!!

Mine spørgsmål går så på:

-Jeg kan da godt tillade mig at være utilfreds med min fedtprocent, uden at være fanatiker?

-Og hvad er den idelle fedt procent for en mand i min alder?

-Og det har vel også noget at sige hvordan fedttet er fordelt på kroppen?

Venlig hilsen

Coal

Link to comment
Share on other sites

hej coal,

Mine spørgsmål går så på:

-Jeg kan da godt tillade mig at være utilfreds med min fedtprocent, uden at være fanatiker?
Det vil jeg da mene ? udeforstående ( samt mødre) kan synes det er lidt underligt. Når jeg kører diætperioder så fatter folk ingenting, og hvis man siger at man er igang med at smide fedt / cutte det sidste, så glor de dybt mystisk på en.

SÅ hvis man ikke lige skal stille op i en konkurrence og har det som grund, så er der en del der tror man er fanatisk - men jeg tror ikke der er så mange herinde, der betragter det ikke som værende fanatisk på nogen måde.

-Og hvad er den idelle fedt procent for en mand i min alder?

Ideelle fedtprocent ? der er jo nogle sundhedsværdier der siger noget med 12-25 eller sådan noget i den stil - hvor jeg tror at 12% endda ligger i "atlet" niveauet.

Men de tal siger jo ikke rigtig noget hvis man går efter at skære; hvis du tager konkurrence bb'ere så er det vist meget normalt at de ligger mellem 3-6% - det er meget lavt nede, og det er nok ikke realistisk at opretholde sådan en fedtprocent i længere tid, hvis man ikke fra naturens side har lav fedtprocent generelt ?

Men du har umiddelbart en ganske fin fedtprocent hvis den ligger på 11 ? - men hvis du ikke er tilfreds, så kan du jo arbejde på at få den LIDT længere ned - og alle har problemområder og de kan godt være lidt svære at få bugt med - men du mister også lidt når du begynder at arbejde på det, så man skal lige have en finger i jorden.

-Og det har vel også noget at sige hvordan fedttet er fordelt på kroppen?

Ikke fedtprocenten generelt ? men det er jo ikke jævnt fordelt, hvilket du også vil kunne se på din måling, ryg + mave/sideben er oftest der er mest - men det svinger fra person til person.

For at smide det sidste er der en masse der har gode råd herinde, men intensiver din cardio og hold lidt styr med hvad du for indenbords, og om muligt - hvornår du får det ind - de sidste procenter kan altså godt kræve en del hårdt arbejde - både træning men især kost.

Edited by FittSmoker
Link to comment
Share on other sites

Det er altid rigtig godt med noget moralsk støtte, tak for det fittSmoker :lol:

Det kan godt være jeg er lidt grøn når jeg spørger, men hvad menes med cardio.

Jeg er nok godt klar over det er noget med løb, cykling og andet motionering der går

på at forbrænde energi, tror jeg da i hvertfald... :unsure:

Nu løber jeg de dage som jeg ikke træner styrke, det vil sige:

Mandag: Styrke

Tirsdag: Løb

Onsdag: Styrke

Torsdag: Løb

Fradag: Styrke

Lørdag: Hvile

Søndag: Hvile

Men hvad med spinning? Det er så meget på mode for tiden, hvor ligger det i effektivitet

i forhold til løb?

Link to comment
Share on other sites

coal> ja cardio er bare et popsmart udtryk for kredsløbstræning ;) - altså som du siger, løb, cykling, powerwalk etc.

Det er en god ting at dele det op med motionen, så du gør det på de dage du ikke styrketræner, det er en god balance.

Spinning; - det er vist en temmelig god forbrænder :) - men jeg kan personligt ikke rigtig sammenligne det imod noget andet - det kan andre måske ?

Jeg hælder mest til powerwalk som forbrænder - men det er nok bare en smagssag - og en dalene kondi der er grunden ;)

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Så vidt jeg ved giver spinning en hel del - men jeg er usikker på hvor meget i forhold til løb. Jeg har gjort det et stykke tid efterhånden og kan tydeligt mærke en forskel på min kondition nu.

Desuden synes jeg det er sjovere end løb, fordi man er smamen flere på en gang og musikken er drøn høj :) - så hvis du også er lidt social anlagt er den en god mulighed...især fordi der i nogen timer er indlagt at man "kører lidt imod hinanden", så man bliver presset endnu mere.

Hilsen

Mussen

Link to comment
Share on other sites

jarvig: Såre simpelt - fedtet forsvinder hurtigere i perioder med løb end i perioder med spinning. Dengang jeg var avanceret og brugte pulsur, viste det at jeg brændte ca. det samme antal kcal af ved 45 min løb som ved 1 times spinning...

...

Det skal lige nævnes, at min subjektive opfattelse af hårdhedsgraden i spinning, er at det er hårdere end løb :confused2:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Højintensitets aerob træning (spinning / Løb ) - frigiver det ikke nogle problematiske cortisol niveauer i BB og ST øjemed - i forhold til eks. powerwalking og svømning??

kan man evt. slippe omkring cortisol ophopning ved interval træning ??

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Spinning er sjovere end løb; helt klart - men i mit tilfælde ikke helt så effektivt som løb hvad fedtforbrænding angår :)

AF: Sådan er vi jo så forskellige, en løbetur i den friske natur synes jeg bedst om. Jeg har godt nok heller aldrig forstået de der misforståede "løbere" man ser på løbebånd eller de der misforståede cykelryttere man finder til spining timerne :( (selvom spinning til en vis grad kan forsvares)

Nexus: Jeg mener bestemt at have enten hørt eller læst noget der bekræfter dit sidste spørgsmål med et ja. Dyrker selv til tider i større eller mindre grad knaldhård intervaltræning. Det går meget fint i spænd med at vedligeholde/eller ligefrem opbygge masse i benene på fremfor lange gå eller løbeture. Man kan så kritiserer det at interval træning stiller større krav til restitution, men det er nok snarere et problem hvis man er styrkeløfter end vis man er bodybuilder. Tom platz, manden med de vel nok største ben nogensinde, dyrkede også højintens aerob træning ved siden af.

Personligt ville jeg hellere bruge energien på en ekstra omgang hovedrengøring ell. lign fremfor eksempelvis powerwalking, men vi har jo alle hver vores lyster og perversioner :tongue:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Sas:Personligt ville jeg hellere bruge energien på en ekstra omgang hovedrengøring ell. lign fremfor eksempelvis powerwalking, men vi har jo alle hver vores lyster og perversioner

Der skal så være pænt rodet før det begynder at påvirke fedtprocenten, men som du siger...hver vores lyster.

Mit kollegieværelse kunne afmagre en blåhval....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share